arrow_drop_up arrow_drop_down
10 februari 2020 

12 tips voor meer zelfvertrouwen

Meer zelfvertrouwen verandert alles!

Als je meer zelfverzekerd bent, geef je een sterk sociaal signaal af dat de manier verandert waarop mensen met jou omgaan.

Plotseling ben jij de alfa (ja, vrouwen kunnen ook alfa zijn!). Ineens ben jij de persoon die indruk maakt, de persoon om meer over te weten. Je wordt opgemerkt, anderen willen om je heen zijn. Wanneer je zelfvertrouwen hebt, krijg je de ultieme tevredenheid en waardering (van jezelf en anderen).

Het probleem? Velen van ons zullen nooit dat punt bereiken. Velen van ons houden gewoon niet van wie we zijn. We voelen ons onwaardig. Of misschien vind je jezelf leuk, maar je bent gewoon te verlegen.

Meer zelfvertrouwen krijg je door het volgende stappenplan. Deze ziet er als volgt uit:

Het stappenplan om meer zelfvertrouwen te krijgen:

Stap 1. Ontmasker je innerlijke criticus en heb telkens weer een weerwoord

Wat is nou een ‘innerlijke criticus’ die je dan zou moeten ontmaskeren?

We praten niet alleen tegen anderen, maar zeggen ook allerlei dingen tegen onszelf. Als innerlijke kritiek vaak voorkomt spreken we van een innerlijke criticus of saboteur.

Wat je zegt tegen jezelf kan neutraal zijn, zoals: ‘Oh ja, dat moet ik niet vergeten’.
Maar ook kritisch, als je bijvoorbeeld per ongeluk de verkeerde weg bent ingeslagen, zeg je tegen jezelf: ‘Wat ontzettend stom van me! Nu moet ik een heel stuk omrijden’.
Ook kun je positieve dingen zeggen tegen jezelf, zoals: ‘Dat heb ik goed geregeld’.

Dit zijn voorbeelden van gedachten die je kunt zien als een innerlijk dialoog die je met jezelf voert. Het maken van neutrale, kritische of positieve opmerkingen tegen jezelf is dus heel gewoon en komt bij iedereen voor.

De continue ‘ondertiteling’ van je leven die je vertelt hoe onbekwaam, stom of imperfect je bent, kan worden stopgezet door oefening en volharding.

In de GEEF-training leer ik je stap voor stap hoe je kunt leren omgaan met die innerlijke criticus, waardoor jij o.a. meer zelfvertrouwen krijgt.

Stap 2. Krijg meer zelfvertrouwen door je bewust te worden van je kernkwaliteiten

Ieder van ons bezit mooie en bewonderenswaardige eigenschappen en talenten, die we maar al te snel als vanzelfsprekend beschouwen.

Welke mooie eigenschappen en talenten heb jij die – als jij die erkent én gebruikt – meer zelfvertrouwen geven?

Stap 3 Stel jezelf doelen en ga ermee aan de slag

Ga na welke eigenschappen en vaardigheden je wilt versterken, en pak dit stapsgewijs aan.

Stap 4. Doorzie je disfunctionele denkpatronen en zet er functionele voor in de plaats

Er zijn gedachten die je doelen in de weg staan.

Een die je vast wel (her)kent: “Ik kan het toch niet“. Deze gedachte is héél disfunctioneel! Ga hiervoor in de plaats denken: “Ik probeer het gewoon. Welk resultaat er ook uitkomt, ik heb het in ieder geval geprobeerd waarop ik trots kan en mag zijn en wie weet zit er een goede les in voor de toekomst“.

Zie je het verschil?

Stap 5. Oefen je in sociale weerbaarheid en hecht belang aan je innerlijke waarheid

Geef jezelf toestemming om een eigen zienswijze te hebben en je eigen normen en waarden.

Stap 6. Neem je behoeften, wensen en gevoelens serieus

Hoe meer je in harmonie komt met je (echte) gevoelswereld, des te meer meer zelfvertrouwen dit jou geeft. Het laat jou sterker voelen.

Stap 7. Vraag om feedback

Hoe meer feedback je ontvangt, hoe meer je hierin kaf van koren kunt scheiden, en hoe meer je je voordeel ermee kunt doen om te groeien en je te ontwikkelen.

Word gratis lid van de besloten groep ‘Grip op Eetgedrag’ op de website www.afvallenkunjeleren.nl
(Klik op deze website rechtsboven op ‘Inloggen’ om een gratis account aan te maken.)

NB: Onder de menu-link ‘GEEF-programma, e-books & apps’ vind je 9 cadeau’s…waar wacht je nog op?

Stap 8. Erken je eigen intrinsieke waarde als individu

Stop met jezelf te identificeren als persoon door succes met geld, waardering, prestaties, enzovoorts, maar door jezelf als een individu te gaan zien die het wáárd is om op deze aardbol te zijn.

Stap 9. Laat je omringen door mensen die je groei als mens bevorderen en stimuleren

Soms is het tijd om afscheid te nemen van relaties die je klein houden.

Stap 10. Kies voor het risico om te falen in plaats van niets te proberen

Ook van tegenslagen kun je leren en daardoor veerkracht dus ook meer zelfvertrouwen ontwikkelen.

Stap 11. Waardeer elke inspanning die je doet, of het nu wel of niet het gewenste resultaat heeft

Beloon jezelf vanwege je moed en staar je niet blind op iets waar je geen controle over hebt.

Stap 12. Geef jezelf toestemming om niet door iedereen aardig gevonden te worden

Geef jezelf zo meer speelruimte om te ontdekken hoe je in het leven wilt staan.

Hoewel dit een stappenplan is, dus je begint bij stap 1 😉 kan ik me goed voorstellen dat jij NU met een specifieke stap begint. Welke is dat? Vertel het mij hieronder.

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!