3 dingen die een dieet je niet leert
arrow_drop_up arrow_drop_down
26 juni 2019 
in Dieet

3 dingen die een dieet je niet leert

Mijn moeder was altijd wel bezig met een of ander dieet. Als kind was ik al behoorlijk mollig en ik bleef maar zwaarder worden.  Op de basisschool werd ik al flink gepest met mijn overgewicht, maar op mijn 12de (in de brugklas) kon ik niet langer tegen het gepest, die bovendien ook steeds erger werd, en liep de spreekwoordelijke druppel over.

Ik kan me nog goed herinneren dat mijn moeder toen net was begonnen met het mayo dieet. En besloot ik met haar mee te doen. Op mijn 12de levensjaar ging ik dus voor de eerste keer op dieet en plaatste mij (achteraf gezien) in de dieetgevangenis. Dit was namelijk de eerste van véle dieet- en lijnpogingen. Lees hier mijn persoonlijke ervaringen.

Op mijn 34ste bereikte ik m’n emotionele dieptepunt. 22 jaar had ik de obsessie, frustratie, schaamte en schuldgevoel ervaren van het hebben van emotie eten en eetbuien. Ik was zwaar depressief en had al mijn antidepressiva pillen verzameld om er letterlijk een eind aan te maken. Gelukkig was er toch diep van binnen een fluisterend stemmetje die tegen me zei dat ik alleen mezelf kon helpen en dat ook verdiende. Ik spoelde de 100+ pillen door het toilet en ging ik onderzoeken waaróm ik steeds die onaangename emoties moest wegeten en steeds het nieuwste dieet of afslankmethode moest proberen.

Dit werd uiteindelijk een ruim 5-jarig intensief onderzoek waarbij ik allerlei testen, oefeningen en theorieën op mezelf uitprobeerde.

Ik ontdekte 3 belangrijke dingen die diëten je gewoonweg niet leren. Voor mij waren deze leringen fundamenteel om eindelijk vrede te hebben met voedsel, mijn lichaam en mezelf. Ik hoop dat deze leringen jou ook vrede kunnen bieden in je eigen persoonlijke reis.

1. Waardeer je hongergevoel en gevoel van verzadiging

Het traditionele dieet leert ons niet dat ons lichaam het uiteindelijke het beste weet. In plaats daarvan leert een dieet ons om calorieën te tellen, voedingsmiddelen te meten en te wegen, of bepaalde voedselgroepen helemaal te vermijden. Deze regels en beperkingen staan echter zo ver weg van wat natuurlijk is.

Denk maar eens na over hoe een kind eet. Het is vrij eenvoudig: wanneer ze honger hebben, eten ze en wanneer ze vol zijn, stoppen ze. Punt.

Als je een paar keer diep ademhaalt, verbinding maakt met het hier en nu, en je tijdens je maaltijd echt op je lichaam afstemt, kom je ongetwijfeld uit op je hongergevoel en gevoel van verzadiging.

Bedenk je eigen uitspraak (mantra) om je hongergevoel en gevoel van verzadiging (bij elke maaltijd) te waarderen en kijk wat er gebeurt.

2. Waardeer je lichaam en wat het voor je doet

Nooit één keer tijdens al die véle keren dat ik op een dieet was, gaf ik mijn lichaam een blijk van waardering die me toestond mijn leven te leven. De gedachte kwam niet eens bij mij op. Maar toen het eenmaal zover was, was het alsof mijn hele wereld veranderde. Het was toen en alleen dan dat mijn relatie met voedsel, ikzelf en mijn lichaam totaal getransformeerd was. Ik was eindelijk vrij.

Het is namelijk zo dat, wanneer je dit gevoel van waardering kunt koesteren voor wat je lichaam je laat doen, je je lichaam niet langer wilt straffen met beperkingen, eetbuien of lichaamsbeweging die je haat. In plaats daarvan wil je je lichaam voeden met gezond(er) voedsel, genieten van de ervaring van het eten en je lichaam bewegen op een manier die je leuk(er) vindt, omdat het je ziel verbindt met je fysieke wezen op een geheel nieuw niveau, met gevoelens van vrede, kracht en liefde.

Schrijf gewoon elke dag een ding op dat je waardeert aan je lichaam. Doe dit 30 dagen lang, achter elkaar, en kijk wat er gebeurt.

In de woorden van Louise Hay:

“Je hebt jarenlang kritiek op jezelf gehad en het heeft niet gewerkt. Probeer jezelf goed te keuren en kijk wat er gebeurt.”

3. ‘De buitenkant’ maakt je niet af

Een dieet, of eigenlijk de hele gewichtsverlies industrie, is gebouwd op het idee dat “Wanneer je afvalt, je gelukkig zult zijn”, of “Wanneer je je ideale kledingmaat hebt, je leven beter zal zijn.”

Maar dit soort denken voorkomt dat we nu gelukkig zijn. En de meesten van ons houdt het tegen om de dingen te doen waardoor we ons beter (en gezonder) zouden voelen, omdat we denken dat we het nu (met dat overgewicht) niet verdienen. En wat doen we dan om ons beter te voelen? Meestal eten we om de pijn te verdoven.

Het is één grote vicieuze cirkel!

Maar wat als je nu dingen gaat doen waardoor je je goed, gelukkig en gezond zou voelen? Dingen waar je al zolang op wacht. Wacht niet totdat je die perfecte kledingmaat hebt, zoals winkelen voor leuke kleding of je aanmelden voor een datingservice of naar de sportschool gaan of lid worden van een of andere club.

Als je nu deze dingen gaat doen, ongeacht je gewicht, zal je je beter voelen. Zelfverzekerder. Sterker. Vol met eigenwaarde. En wanneer we deze gevoelens van meer hebben, kiezen we als vanzelf voor acties die vriendelijker en compassievoller zijn voor onszelf, inclusief het kiezen van gezond(er) voedsel, omdat je uit zelfliefde voor jezelf én je lichaam wilt zorgen.

Het is in het beoefenen van zelfvriendelijkheid en acceptatie dat we ons compleet en heel voelen – niet wanneer we een bepaalde kledingmaat hebben. Je kunt nu gelukkiger en daardoor gezonder worden.

Wat is een betere oplossing dat een dieet?

De makkelijke optie is om door te gaan met je (eet)gewoonten. Je blijft gewoon doen wat je nu doet, zonder precies door te hebben wat daaraan voorafgaat. Wil je een plan van aanpak om je slechte (eet)gewoonten te doorbreken? Klik dan hier voor het e-book.

Als je blijvend gewicht wilt verliezen zonder dieet, is het nodig om duidelijk te krijgen wanneer het mis dreigt te gaan.

Je kunt namelijk pas iets veranderen als je van tevoren weet welke gebeurtenis relevant voor je is, beter begrijpt wat je op zo’n moment denkt en voelt, en hoe dit doorwerkt in wat je doet. Door zo bewust je eigen eetpatronen te onderzoeken, zal het minder vaak voorkomen dat je opeens te veel hebt gegeten.

Krijg grip op je eetgedrag m.b.h.v. de gratis app Mindful Eetdagboek

Klik op de afbeelding hieronder voor alle info over mijn gratis app, of download de gratis app direct 🙂

app mindful eetdagboek

Wat heb jij geleerd in dit artikel, dat een dieet jou niet had geleerd? Vertel het mij hieronder.

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!

Wacht nog even voordat je weggaat!

Je bent al zover gekomen met lezen

en krijg je daarvoor een cadeau van mij :)