arrow_drop_up arrow_drop_down
27 maart 2018 

4 fijne manieren die je direct kunt doen in plaats van te veel eten

Jij wilt stoppen met te veel eten, toch? Ik ga er in ieder geval vanuit dat dát de reden is waarom je hier bent.

Net als wat ik 22 jaar lang deed én voelde, zou jij hoogst waarschijnlijk zowat alles doen om je te veel eten gedrag onder controle te krijgen en je een normaal mens te voelen.

Het probleem is dat je te veel eten gedrag eigenlijk een doel dient. En dat doel is om jezelf beter te voelen.

Dus als je probeert het voedsel weg te nemen, dan neem je ook de manier weg die jij het best kent om je beter te laten voelen of stress te verlichten. Uiteraard gaat dit dan op de lange termijn niet werken.

Het goede nieuws is dat je in plaats van te veel eten je iets kunt doen dat je vreugde geeft. Het klinkt misschien gek, maar het is waar. Hier zijn 4 geweldige manieren die je (nu meteen) kunt doen die je te veel eten impulsen écht zullen stoppen en je een beter gevoel zullen geven.

Wat is dat toch dat we te veel eten?

Als je je schuldig, beschaamd voelt, aankomt in gewicht, of op een andere manier niet tevreden bent met je eetgedrag, begrijp ik je. Die cyclus van eten-schuldgevoel-schaamte-eten is een hele vervelende plek om in vast te komen zitten.

Je hoeft niet te veel voedsel te eten om deze effecten te voelen. Ik had een cliënte die me vertelde over haar ‘eetbui’. Ze vertelde me dat ze regelmatig een kaas-tosti eet voordat ze naar bed gaat. Dat was voor haar een eetbui en ze voelde zich zowel onbeheerst als beschaamd over zichzelf, ook al was het maar een tosti. Dit lijkt een onbelangrijk probleem als je worstelt met eten op grotere schaal, maar voor haar is het niet minder echt of pijnlijk.

Oorzaken van te veel eten, emotie eten en eetbuien

Gelukkig is er ook goed nieuws :)

Ongeacht hoe jouw probleem met eten zich uit, alle zijn volledig te verhelpen.

Als je een probleem hebt met je eetgedrag is dat bijna altijd een symptoom van andere problemen. En hoewel je veranderingen op de lange termijn nodig hebt om je eetgedrag voorgoed te transformeren, zijn er dingen die je nu kunt doen in plaats van te veel eten. Hier zijn 4 geweldige manieren.

#1 Verwen jezelf

Geef jezelf bijvoorbeeld een thuis-gezichtsbehandeling, een voet-scrub, een lang bad, kijk naar je favoriete tv-programma, alles wat je helpt ontspannen en tot rust te komen. Probeer het voor ten minste 60 minuten (je kan meerdere verwen-dingen achter elkaar doen). Geef jezelf toestemming om ERNA te veel te eten als het niet voor je heeft gewerkt.

#2 Probeer creatief te zijn

Eten kan zo in je hoofd gaan zitten en door iets creatiefs te doen kun je uit je hoofd komen. Je kan creatief zijn door bijvoorbeeld iets te tekenen of in te kleuren, en vervolgens te ontspannen. Het is een geweldige stressverlichter.

Probeer eens een van deze apps. 

#3 Lucht je hart bij een goede vriend(in)

Als je op een te veel eten moment niet kunt benoemen wat je eigenlijk echt nodig hebt, bel dan een vriend(in) en heb een goede ‘ontluchtingsessie’. Waarschuw wel van tevoren dat dát is wat je nodig hebt, en ga ervoor. Gooi het er allemaal uit en kijk of je daarna nog steeds wilt (vr)eten.

Ook ik ben met liefde jouw luisterend oor :)

#4 Ga dansen

Doe de gordijnen dicht, dim de lichten, zet muziek op en beweeg je lichaam. Voel de muziek, voel je lichaam. Geef jezelf een minimum van vier nummers en dans ze echt uit. Dit helpt je een deel van de spanning los te laten en meer controle te krijgen over je geest en lichaam.

Vind wat vreugde in plaats van te veel eten

Makkelijk gezegd, ietsje lastiger…om mee te beginnen, maar als je eenmaal begint te schrijven… :)

Probeer voor jezelf een lange lijst te maken van alle dingen die je leuk vindt om te doen. Als je dan op een bepaald moment het gevoel hebt dat je voedsel nodig hebt om je humeur te verbeteren, pak dan je lijst erbij en doe iets wat op je lijst staat.

Zoals je nu waarschijnlijk wel inziet, gaat het bij ‘werken aan je eetgedrag’ om voorbereid te zijn.

Ook moet je echt bereid zijn om jezelf en je leven te onderzoeken, de tijd te nemen en te reflecteren om te transformeren.

De 4 alternatieven voor eten die je hiervoor hebt gelezen, kunnen je enige verlichting geven wanneer je het moeilijk hebt en je een snelle – hoewel tijdelijke – oplossing geven.

Dus de volgende keer dat je in de keuken gaat rondsnuffelen, haal dan een paar keer diep adem en probeer iets van je lijst. Het is oké als het niet meteen werkt en je toch eet. Het zal gebeuren.

Blijf gewoon van jezelf houden, blijf proberen, en je zult het geweldig doen.

Als je het gevoel hebt dat je wat extra ondersteuning nodig hebt, ben ik hier.

Wat ga jij nu doen als je zin hebt om te veel te eten? Vertel het mij hieronder.

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!