5 levensvragen die motiverend werken
arrow_drop_up arrow_drop_down
18 december 2018 

5 levensvragen die motiverend werken

Wanneer was de laatste keer dat een doel motiverend bij jou werkte? Een doel waarvan je opgewonden en enthousiast raakte om die droom echt waar te maken? Wanneer ben je dat gevoel kwijtgeraakt? En waarom?

Als je het niet weet, ben je niet de enige.

Het overkomt iedereen op enig moment. De basis van dat verlies aan enthousiasme wordt veroorzaakt door de druk die we onszelf opleggen om ons voortdurend motiverend te voelen. Als we ons niet motiverend en inspirerend voelen, straffen we onszelf. We zeggen dan dingen als: “Wat is er mis met mij?”, “Waarom kan ik mezelf nergens aan houden?”, “Ik ben een mislukkeling, ik kan niets goed doen!”.

Om motiverend te blijven, stel je jezelf de volgende 5 vragen:

Hoe motiverend blijven voor je doel?

Je schuldig voelen en druk op jezelf leggen, werken juist de-motiverend!

We moeten erkennen dat er praktisch altijd een reden is als het moeilijk wordt. Dit wordt vaak pas achteraf duidelijk. Toch, als je heldere omschreven SMART doelen hebt en je wilt die nog steeds bereiken, dan kun je je het best door die moeilijke periode heen bijten.

Aan de andere kant, als je je overweldigd voelt of onzeker bent over waarom je doet wat je doet, is het oké (zelfs nodig) om een stapje terug te doen en opnieuw je stappen naar je einddoel te beoordelen.

Als je twijfelt of je op de goede weg bent, stel jezelf dan de volgende vragen:

#1. Voel ik me gefrustreerd, omdat mijn verlangens onbevredigd zijn?

De belangrijkste reden waarom we onze motivatie verliezen, is omdat het niet snel genoeg gaat. De meeste diëten falen, omdat de resultaten niet overeenkomen met de verwachtingen die we hebben.

Als je gefrustreerd bent omdat je nog steeds niet je doel hebt bereikt, richt je aandacht dan weer op waaróm je bent begonnen. Het was niet alleen voor het resultaat, maar ook voor de manier waarop je je zult voelen wanneer je je doel hebt bereikt.

Laten we zeggen dat het je doel is om ‘de ware’ te ontmoeten, maar je bent het meer dan zat om al die datingsites af te speuren en de ene na de andere mislukte date te hebben.

In plaats van je boos te voelen omdat je ‘de ware’ nog steeds niet hebt ontmoet, concentreer je dan op hoe je je wel wilt voelen. Geef jezelf dan datgene die je op die manier laat voelen. Zorg dat je geliefd en gewenst voelt. Wacht niet op iemand anders om jou zo te laten voelen!

Hierdoor voel je je gesterkt en kun je geduldig zijn totdat ‘de ware’ op je pad komt.

#2. Word ik mijn huidige situatie nog wel uitgedaagd om te groeien?

Alles moet een kans voor je zijn om te groeien en meer over jezelf te leren. Wanneer we stoppen met groeien, raken we verveeld en rusteloos.

En als je je niet meer motiverend voelt, vraag jezelf dan af of je jezelf nog wel steeds uitdaagt. Als je dat niet doet, vraag jezelf dan af wat je nog meer zou willen en kunnen doen.

#3. Zijn mijn verwachtingen realistisch?

Het hebben van onrealistische verwachtingen hindert je om vooruit te komen. Je maakt het jezelf dan ook wel extra lastig om gemotiveerd te blijven als je constant teleurgesteld bent.

Een visie hebben is cruciaal, maar jezelf onrealistische doelen geven is een list…een misleidend trucje…die je onbewuste soms met je speelt om te voorkomen dat je buiten je comfortzone komt. Je onbewuste reageert op angst, terwijl het als doel heeft jou te beschermen. Daarom zorgt het er vaak voor dat je op je huidige, dus veilige, plek blijft.

In plaats van je te concentreren op hoe je je doelen en verwachtingen niet bereikt, kun je je aandacht beter richten op een resultaat dat prettiger aanvoelt. Dit zal ervoor zorgen dat je terugkomt in je creatieve proces en weer gemotiveerd zal voelen.

#4. Zorg ik goed voor mezelf?

Als je je niet meer motiverend voelt, is dit vaak een teken dat je je teveel van jezelf aan anderen hebt gegeven.

Plaats je je eigen leven op de achtergrond? Als dat zo is, richt je dan op het geven van meer aandacht en zorg voor jezelf. Neem een bad, krijg laat je masseren, praat aardig tegen jezelf.

#5. Vergelijk ik mezelf met anderen?

Deze ‘val’ van jezelf vergelijken met anderen, zorgt ervoor dat je verdwaalt op jouw eigen pad die je leidt naar het doel dat specifiek voor jou is bedoeld.

Kijk naar binnen in plaats van jezelf te vergelijken met anderen. Focus op je eigen reis, op je eigen pad. Concentreer je op wat jij kunt doen met wat je op dit moment hebt. Het is de enige weg vooruit.

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!

Wacht nog even voordat je weggaat!

Je bent al zover gekomen met lezen

en krijg je daarvoor een cadeau van mij :)