arrow_drop_up arrow_drop_down

5 slechte gewoonten die je leven negatief beïnvloeden

Er zijn bepaalde slechte gewoonten, en hoewel ze o zo menselijk zijn, kosten ze jou wel veel energie. Zeg maar gerust: je verspilt je kostbare energie aan die slechte gewoonten. Je kunt die energie veel beter aan andere mooie dingen in je leven spenderen, toch?

Ook ga je je niet beter voelen door die slechte gewoonten; ze voegen gewoon niets toe aan je leven.

Welke vijf gewoonten kun je missen als kiespijn? En wat is dan het alternatief?

Hieronder volgen vijf slechte gewoonten waarvan ik nooit heb kunnen ontdekken wat ze nu precies toevoegen aan het leven. Hier gaan we:

Wat is het ‘voordeel’ van slechte gewoonten?

Laten we nu écht even eerlijk zijn tegen elkaar en vooral tegen jezelf 🙂

Natuurlijk hoef je helemaal geen gewoonten af te leren. Je hoeft niets te veranderen. Niemand is perfect en hebben we allemaal vanzelfsprekend recht om niet perfect te zijn. Bovendien is het woord ‘slecht’  ook nog eens zeer subjectief. Oftewel, het is maar aan wie je het vraagt of ‘ie dit of dat ‘slecht’ vindt.

Toch zijn er bepaalde gewoonten die je geen tot weinig plezier opleveren én veel energie kosten. Ook zijn het vaak gewoonten die in de loop van de jaren onbewust erin zijn geslopen.

De 5 slechte gewoonten die je leven negatief beïnvloeden

Slechte gewoonte #1: Piekeren over wat je niet wilt meemaken

Piekeren is een soort van klagen op mentaal niveau en dat ‘klagen’ gaat praktisch altijd over dingen die nog niét zijn gebeurt. Je klaagt dus over iets voordat het, of überhaupt iets is gebeurt. Dat is toch eigenlijk heel raar!? We piekeren over iets dat mogelijk in de toekomst zou kunnen gebeuren en we gaan er bij voorbaat al vanuit dat het fout gaat.

Ik ga zelfs nóg een stap verder 🙂

Eigenlijk is piekeren een negatief doel stellen: denken aan iets wat je niet wilt ervaren. Daarmee is piekeren ook gelijk de nummer een reden waarom plannen maken niet werkt.

De beste manier om iets niet te ervaren, is je aandacht richten op wat je wél wilt en daar vervolgens mee aan de slag te gaan. Stop daarom met piekeren en laat je zorgen los. Waarom? Omdat je het niets, maar dan ook echt helemaal niets positiefs oplevert.

Slechte gewoonte #2: Het (steeds maar) uitstellen van je wensen

De beste manier om niet te slagen is door nooit te beginnen..een open deur, maar maakt het niet minder waar.

Wat het ook is dat je wilt doen, ga het doen! Wacht niet op het ideale moment, want dat is namelijk nu en niet als je x kilo bent afgevallen, je je favoriete jurk of spijkerbroek weer past, of… Het zal nooit in één keer perfect zijn, of de eerste keer perfect gaan.

Sorry, maar het is nu eenmaal de realiteit. En als je dát inziet, dan kun je net zo goed gewoon nú beginnen. Spijt dat je niet doet wat je eigenlijk zo graag wilt, is emotioneel veel zwaarder dan de inspanning die het je kost om het wél te doen.

Je kunt je wensen negeren, onderdrukken, of uitstellen, maar je kunt ze ook omzetten in realiteit. En vergeet niet dat spijt aan wat had kunnen zijn zo ontzettend vermoeiend is. Niets is zo bevredigend als een eerste stap op weg naar je doel 🙂

Slechte gewoonte #3: (Continue) klagen over wat je (allemaal) overkomt

Zeker, klagen is soms best wel fijn. Je kunt je ei kwijt en voelt je daarna opgelucht. Maar het probleem los je jammer genoeg er niet mee op.

Wat denk je liever? “Wat is dit vervelend! Waarom overkomt mij dit nu weer!?” Of: “Wat kan ik er nu aan doen? Hoe zorg ik ervoor dat dit me niet meer overkomt?

Voel je het verschil? Bij de eerste klaagzang ben én voel je je een slachtoffer en bij de tweede klaagzang néém je de verantwoordelijkheid.

Accepteer de dingen waar je geen invloed op hebt
en verander de dingen waar je wel invloed op hebt.
Klagen heeft nog nooit wat opgelost.

Slechte gewoonte #4: Negatief praten over jezelf

Misschien ben je geen ‘roddeltante’ en praat je niet zo negatief over je medemens, maar hoogst waarschijnlijk wel over jezelf. Als ik sommige mensen over zichzelf hoor praten, dan denk ik: “Als een ander dat tegen je zou zeggen, dan zou je hem/haar eruit gooien.”

Helaas schatten sommige mensen zichzelf helaas niet zo hoog in en dat heeft helemaal niets te maken met bescheidenheid, maar álles met zelfkritiek. En dát heeft weer te maken met onzekerheid.

Stop NU en DIRECT met jezelf naar beneden te halen. Blijf altijd – of in ieder geval zoveel mogelijk – positief over jezelf. Ja, jij en ik hadden beter en slimmer kunnen zijn. Ja, we hadden fouten kunnen vermijden en meer moeite kunnen doen. Welkom bij de mensheid, niemand is perfect!

Stop van jezelf te verwachten dat je alles perfect doet. Stop ermee jezelf naar beneden te halen. Zo vergroot je je zelfvertrouwen.

Slechte gewoonte #5: Negatief praten over anderen

Uiteraard zijn er mensen die je irriteren en zelfs ‘op je zenuwen’ werken. En natuurlijk zijn er collega’s die je het liefst een enkeltje naar de maan zou geven met een spaceshuttle, want uit zichzelf naar de maan lopen doen ze helaas niet 🙂

Het is natuurlijk en zó menselijk om je af en toe op te winden over anderen. Maar…schiet je er wat op mee op? En wat nog een betere vraag is: word jij er zelf beter van?

Het volgende is een veel slimmere en betere aanpak: zeg niets, of zeg iets positiefs. Dus het een of het ander.

Niet omdat je nu als een soort van heilige moet gaan rondlopen, maar omdat je van oordelen, roddelen en kritiek op anderen zelf ook alleen maar negatief wordt.

Degenen die meestal negatief zijn over anderen, zijn meestal ook negatief over het leven. Terwijl de personen die meestal positief zijn over anderen, ook positief zijn over hun eigen leven.

Wil je je slechte gewoontes oefenen?

Alle vijf deze gewoontes helpen je niet…punt. Natuurlijk is af en toe klagen of piekeren oké, net zoals af en toe chips en chocolade ook prima zijn. Maar op termijn gaan chips en chocolade je niet gezonder maken, en klagen en piekeren je niet gelukkiger.

Het voegt gewoon niets toe aan je leven.

Het is mogelijk dat je het hier niet mee eens bent en kun jij zeggen dat ik onzin schrijf (5) en daarover klagen (3). Ik pieker dan over jouw reactie (1), sla ik mezelf voor mijn kop dat ik niet voor een ander onderwerp voor dit blogartikel heb gekozen (4) en stel ik mijn volgend blogartikel uit tot volgend jaar (2). Daarmee hebben we alle vijf de gewoontes geoefend 🙂

Maar we kunnen dit ook gewoon overslaan en genieten van ons leven!

En als je écht wilt oefenen met het loslaten van slechte gewoontes, bestel dan het volgend e-book:

Doorbreek je slechte gewoonten

Doorbreek je slechte eetgewoonten 350 x 450Wanneer je de tijd neemt om je eigen slechte (eet)gewoontes te herkennen, corrigerende acties te nemen en ze te vervangen voor goede, positieve en gezonde gewoontes, is het resultaat een permanente verandering die dividend uitkeert aan je gezondheid, welvaart en geluk voor de rest van je leven.

Nb. Dit e-book kun je toepassen op allerlei slechte gewoontes, van nagelbijten tot gokken, van klagen tot stoppen met snoepen.

Klik op de afbeelding hierboven, of op deze link voor alle details van dit e-book

In het begin van dit blogartikel gaf ik aan dat ik bij deze vijf slechte gewoonten nooit heb kunnen ontdekken wat ze nu precies toevoegen aan het leven. Mocht je wel een voordeel kunnen ontdekken, dan hoor ik het graag.

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!