5 tekenen dat je je dieet te serieus neemt
15 juli 2015 
in Dieet

5 tekenen dat je je dieet te serieus neemt

Ga jij elke maandag weer dieet? Lees dan snel verder.

Volkomen begrijpelijk – en ook helemaal niets mis mee – dat je tevreden wilt zijn met je lichaam en gezond wilt voelen. Maar het is onmogelijk om van het leven te genieten als je constant met voeding en je gewicht bezig bent. Al helemaal als je het ene dieet na de andere volgt!

Soms gaat het echt te ver en komen ze met belachelijke beloften. Bijvoorbeeld “Verlies 10 kilo in 7 dagen!”. Geloof jij écht dat zoiets jou fit en gezond maakt?!

Hier zijn vijf tekenen die je kunnen helpen bij het besluit of je een pauze nodig hebt van een dieet. Dit geldt niet voor degenen die een dieet moeten volgen op doktersvoorschrift!

#1 Je mist leuke dingen

Stel jezelf nu even voor, maar dan over 10 jaar. En als terugkijkt naar die afgelopen 10 jaar wil je dan zien dat een dieet jouw leven beheerste en de controle had over al jouw acties en dat je daardoor leuke gebeurtenissen hebt gemist?

Dagreisjes, met je vriendinnen stappen, verjaardagen en uit eten gaan horen bij het leven.

Wanneer leuke dingen op je agenda staan en je eerste gedachte is: “Daar zal eten zijn, dat zal me verleiden om me niet aan mijn dieet te houden! Ik blijf thuis, zodat ik me daar geen zorgen over hoef te maken! “. Dan is het tijd om te breken met je dieet.

#2 Je denkt alleen nog maar aan eten

Diëten hebben vaak strikte regels. Deze regels kunnen leiden tot constante gedachten over wat je wel en niet moet eten.

Genieten van het leven is zo belangrijk, maar zal dat niet lukken als je voortdurend in angst zit over het wel of niet kunnen volgen van je dieet.

Als je overmand wordt met gedachten over wat je wel of niet kunt eten, is dat een slecht teken.

#3 Je gewicht gaat op en neer (jojo-effect)

Niet iedereen gaat op dieet om gewicht te verliezen: het kan ook worden voorgeschreven vanwege intolerantie zoals een gluten-intolerantie. Dat is iets heel anders dan een dieet om ‘de laatste 5 kilo te verliezen’.

Een jojo-effect van je gewicht kan je stofwisseling in de war brengen en veroorzaakt dan serieuze stress voor de rest van je lichaam. Als je merkt dat je jojoot  tussen 2,5 en 9 kilo elke paar maanden, is het mogelijk dat het dieet niet goed is voor jou.

#4 Je haalt voortdurend uit naar je lichaam

Ben je afgevallen door het volgen van een dieet, maar blijf je toch je lichaam haten?

Dit is een teken dat géén dieet jou gaat helpen te houden van je eigen lichaam. Je zal moeten werken aan het waarderen en respecteren van je lichaam, omdat anders geen gewichtsverlies dan ooit “genoeg” zal zijn.

Jezelf straffen over hoe je eruit ziet, zal alleen zorgen dat je je ongemakkelijk voelt, ongeacht je gewicht. Je moet je focus van je lichaamsgewicht verplaatsen naar een manier om te leren van je lichaam te houden zoals het is.

#5 Je ziet jezelf niet op deze manier eten over vijf jaar

Kijk vanaf nu eens vijf jaar vooruit.

Zul je in staat zijn om deze eetgewoonten vol te houden? Is jouw dieet realistisch voor de rest van je leven?

Als je antwoorden “nee” zijn, dan is het tijd om te ontdekken wat wel haalbaar en realistisch is voor jou.

Er is geen reden waarom je zo moet eten als hoe je nu doet als het niet echt zinvol voor je is op lange termijn.

Je vroegere en toekomstig lichaam loslaten

Eigenlijk komt het erop neer dat je vrede sluit met jezelf en je lichaam(sgewicht).

Maar hoe doe je dat? Met de hulp van het e-book ‘Laat Vroeger én Toekomstig Lichaam Los’.

Klik hier voor alle info, of klik op de afbeelding van het e-book.

accepteer jezelf - laat vroeger en toekomstig lichaam los

Weet jij nog een teken dat je een dieet te serieus neemt en die hier eigenlijk niet mag ontbreken? Deel het met mij in het commentaarveld hieronder.
Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik depressief raakte als gevolg van mijn eetgedrag en overgewicht, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Marieke
Door

Marieke

op 08 Jun 2017

Zou het misschien soms ook kunnen komen omdat ik diëten eigenlijk nooit serieus genoeg nam. Ik lees alles,dan denk ik, dat-of dat-lijkt me wel iets. En zo steel ik van ieder dieet wat en rommel maar wat aan. Het funeste is dat ik in de avond mijn discipline aan de wilgen hang.en dat vlak voor het slapen gaan. Schandalig. Nu ben ik op vakantie. Houd me aan mijn eigen regels,en ben na vijf dagen nog niet genoeg tot rust gekomen om jouw prachtige boek te gaan lezen...gelukkig telt juni nog 21dagen.op naar het herstel(van mijn zelfvertrouwen.)

Reactie plaatsen

Zoek in alle blogartikelen

Ik heb meer dan 125 artikelen!

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!

arrow_drop_up arrow_drop_down