9 afvaltips, trap niet in deze valkuilen
17 oktober 2018 

9 afvaltips, trap niet in deze valkuilen

Hier heb ik 9 afvaltips voor je, want meer dan de helft van alle ‘afvallers’ behalen niet hun gestelde doel.

Dat komt onder andere vooral door op dieet te gaan, of door te snel (willen) afvallen.

Als jij wilt slagen, trap dan niet in deze negen valkuilen.

#1. De afvaltip onder de afvaltips: Kies niet voor een crashdieet!

De realiteit is nou eenmaal dat je een crashdieet na een korte niet meer volhoudt. Je moet er wel mee moet stoppen als je zomaar lukraak je voedingspatroon halveert, of zo drastisch wijzigt dat ook nog eens helemaal niet bij je past qua voedingsmiddelen.

En met afvallen en daarna weer aankomen – oftewel het welbekende jojo-effect – maak je jezelf het alleen maar moeilijker om wéér af te vallen. Dus kies een goede strategie. Hou jezelf gemotiveerd en trap niet in de valkuil voor het kiezen van een crashdieet, maar doorbreek ongewenst eetgedrag met een actieplan.

#2. Ook een van de betere afvaltips en tevens valkuil: Te weinig eten

Als je plotseling te weinig gaat eten, zet je je lichaam in de ‘spaarstand’. Uiteraard verlies je wel snel gewicht, maar je lichaam gaat dan heel zuinig worden met de energie die nog wel binnenkomt.

Eet je daarna weer gewoon dan kom je gegarandeerd meteen behoorlijk aan, het al eerder genoemde jojo-effect dus. Afvallen is een kwestie van blijven eten, maar slimmer door naar je lichaam te luisteren.

Er is onderzocht of na een bepaalde periode de snelheid van je stofwisseling weer zou normaliseren. Dit onderzoek is gedaan bij maagverkleiningspatiënten. Deze groep mensen valt na de verkleining van de maag veel af in korte tijd, gemiddeld wel 40 kilo binnen 3 à 4 maanden. Uit het onderzoek bleek dat zelfs 10 jaar later de stofwisseling bij deze patiënten niet was genormaliseerd! Blijkbaar blijft de stofwisseling permanent in de ‘spaarstand’ staan na té snel drastisch gewichtsverlies.

#3. Het jojo-effect

Hoogst waarschijnlijk is de volgende conclusie uit wetenschappelijk onderzoek enigszins ontmoedigend, maar waar je wel een les uit kunt trekken.

En deze conclusie is dat de helft van de mensen die afvallen na vier jaar zwaarder zijn dan voordat ze op dieet gingen.

Wat de oorzaak daarvan is, hoef ik jou denk ik niet eens te vertellen, namelijk het jojo-effect. De vetcellen van ons lichaam zijn al sinds de oertijd geprogrammeerd om vet te blijven opstapelen. Dit is gebleken uit onder andere Nederlands onderzoek.

Na een periode van afvallen komen we dus toch weer aan en helaas is de enige remedie tegen het jojo-effect: val niet teveel af en bovenal niet té snel. Volgens hoogleraar Jaap Seidell is 5 tot 10 procent gewichtsverlies al een grote winst. Lees hier het krantenartikel in de Trouw. Zorg dat je langzaam en verstandig afvalt met behulp van een permanent aangepast voeding– en bewegingspatroon.

#4. Niet bewegen

Veel bewegen, het liefst dagelijks, helpt bij het afvallen. Dagelijks een half uur wandelen is al heel goed.

Afvallen door sporten werkt best wel goed. Het bewijs voor deze stelling is niet zo moeilijk te vinden. Kijk maar eens om je heen en je ziet dat de mensen die veel sporten meestal een slank figuur en een strakke buik hebben.

Misschien verbaast je dit, maar toch is het de voeding die de grootste invloed heeft op je gewicht (zo’n 70%). Het is daarom niet zo verwonderlijk dat om af te vallen mensen zich in eerste instantie richten op hun voeding.

Toch is er ook nog de andere 30% en deze wordt hoofdzakelijk beïnvloed  door lichaamsbeweging.

#5. Alcohol

Dat glaasje wijn is lekker, maar werkt je op drie manieren tegen.

  1. Alcohol levert veel calorieën.
  2. Het versterkt je eetlust, waarmee je het jezelf wel erg moeilijk maakt.

Deze eerste twee is hoogst waarschijnlijk geen nieuws voor je, maar de derde manier waarmee alcohol tegen je werkt, weet je waarschijnlijk niet…tot nu toe dan :)

Je lichaam ziet alcohol als puur vergif en wilt jouw lichaam dat zo snel mogelijk dat eruit werken. Er bestaat een aparte soort van stofwisseling, of beter gezegd ‘verwerking van’ alcohol. Maar omdat je lichaam zo snel als het maar mogelijk is alcohol eruit wilt werken, want het is vergif, wordt er voorrang gegeven aan die ‘alcohol-stofwisseling’. Hierbij is het megagrote nadeel dat je normale stofwisseling, dus de verwerking van je voedsel, op een laag pitje wordt gezet. Pas als de alcohol is verwerkt en uit je lichaam is, pas dan gaat weer je normale stofwisseling ‘in de normale stand’.

Je begrijpt vast dat deze drie manieren een groot negatief effect hebben op gewichtsverlies.

#6 Te weinig nachtrust

Niet genoeg slaap en onrustig slapen hebben indirect gewichtstoename tot gevolg.

Hoe kan dat nou? Een tekort aan slaap verstoort de hormonen die betrokken zijn bij je stofwisseling. He gevolg van deze hormoonverstoring is dat je overdag vaker zin hebt in eten.

Hetzelfde trek-effect krijg je ook als je moe bent. Je kunt dan een trek- of hongergevoel verwarren met je moe voelen.

#7. Té lekker voedsel in huis hebben

Die zakken chips, patat en drop die je in huis hebt, lijken te schreeuwen om jouw aandacht als je maar even een beetje trek hebt.

Zorg er gewoon voor dat je die spullen niet in huis hebt. Elke keer als je die lekkernijen bij de supermarkt koopt, vullen ze niet alleen je buik maar ook je schuldgevoel. Overwin jezelf en koop het gewoon niet.

Tip: Blijf zoveel mogelijk op de ‘buitenpaden’ in de supermarkt, want in de ‘binnenpaden’ zijn de schappen met chips, drops en koekjes.

#8. Stoppen met vet

Het lijkt misschien logisch. Je wilt je vetrolletjes kwijtraken, dus zou je moeten stoppen, of in ieder geval zo min mogelijk vet moeten binnenkrijgen.

Maar een mager dieet waarin vrijwel alle vetten zijn verdwenen, is hélemaal niet gezond!

Je lichaam heeft namelijk goede vetten nodig om er bepaalde vitaminen en hormonen van te kunnen maken. Slecht vet uit zoals in koekjes en chips (dit noemen ze transvetten) en verzadigd vet kun je missen als kiespijn.

#9. Stoppen met diëten

Nu denk je vast: “Huh?…maar zonder dieet kan ik toch niet afvallen?!”

Denk eens even na over wat een dieet eigenlijk is. Een dieet is een tijdelijk aangepast voedingspatroon met minder calorieën, niet meer niet minder. Er bestaan echt geen ‘negatieve calorieën’ of voedingsmiddelen die ‘vet laten smelten’.

Maar hoe breek je je dan los van diëten? Ontdek het op dieetbevrijding-spel.nl

Je bereikt de volgende resultaten met het dieetbevrijding spel.

Hoe je:

  • je eetgewoonten kunt doorbreken.
  • de controle kunt terugkrijgen over je eetgedrag.
  • je kunt omgaan met onaangename gevoelens, zonder daarvoor voedsel te gebruiken.
  • je anders, beter kunt omgaan met je innerlijke saboterende stemmen en ze te laten stoppen met schreeuwen.
  • jezelf én je lichaam te respecteren en te accepteren.

In welke valkuil trap jij? Deel het met mij in het commentaarveld hieronder.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Word lid van de GRATIS Facebook Community Afvallen ZONDER Dieet