Acceptatie is dè voorwaarde om blijvend af te vallen
arrow_drop_up arrow_drop_down

Acceptatie - derde punt van het pentagram

2 weken geleden heb ik het eerste punt van het pentagram besproken: de mentale factoren.

Vorige week was het tweede punt van het pentagram aan de beurt: de emotionele factoren.

Alleen maar gezonder en/of minder eten en meer bewegen maakt het niet vanzelfsprekend dat je succesvol blijvend gewicht verliest.

Er zijn namelijk een aantal belangrijke factoren die meespelen en die vaak worden onderschat.

Dat zijn de mentale factoren, de emotionele factoren, maar mogen we zelfacceptatie en zelfvertrouwen zeker niet vergeten. Ook speelt beweging een rol bij het afvallen.

Dit artikel is het derde punt van het pentagram. De komende weken volgen de andere punten:

In dit artikel wil ik je laten zien hoe acceptatie van jezelf invloed heeft op het afvalproces.

Jezelf eerst leren accepteren met het lichaam dat je nu hebt, is namelijk de basisvoorwaarde om blijvend af te kunnen vallen tot een voor jouw lichaam ideaal gewicht.

Tijdens mijn kinderjaren hoorde ik mijn moeder praktisch altijd de calorieën van haar eten tellen, als een zacht gefluister.

Indertijd was ik natuurlijk nog te jong om te beseffen wat ze eigenlijk aan het doen was, maar toen ik ouder werd, begreep ik het: ze telde de calorieën van haar eten, in de hoop op die manier gewicht te verliezen.

Deze benadering van voedsel hielp haar helaas niet om haar streefgewicht te bereiken en, oh jeetje…wat heeft mij dat, onbewust, problemen opgeleverd.

Onbewust heb ik jarenlang het lijngedrag van mijn moeder overgenomen. Gelukkig is het nooit te laat om onze onbewuste gedachten – en de daaruit voortkomende gevoelens en gedrag – weer af te leren.

Hoe acceptatie van je eigen lichaam als je er niet tevreden mee bent?

Maar hoe kun je je lichaam leren accepteren, terwijl je er helemaal niet tevreden mee bent?

Als eerste door te erkennen dat het lichaam dat je nu hebt, het enige is dat je ooit zult hebben.

Je zult er je hele leven mee moeten doen, dus kun je er maar beter goed voor zorgen. Je lichaam zorgt ook immers ook goed voor jou, door jou zo goed mogelijk te laten functioneren.

Jouw lichaam is uniek en niemand heeft exact hetzelfde lichaam als jij!

Dit eerst voor jezelf te erkennen is heel belangrijk, omdat je nu eenmaal niets kunt veranderen, in dit geval je lichaam, tenzij je het eerst aanvaardt: want wat er niet is, kun je ook niet veranderen.

Acceptatie van je lichaam is waarderen wat het voor je doet

Tijdens mijn jaren van diëten, shakes, pillen en calorieën tellen, heb ik nooit mijn eigen lichaam geaccepteerd.

Of gewaardeerd hoe mijn lichaam ervoor zorgt dat ik überhaupt een leven kàn leiden.

Ik heb daar zelfs nooit bij stil gestaan!

Maar op het moment dat ik dat proces van acceptatie en waardering in gang zette, was het alsof mijn hele wereld veranderde!

Het was het begin van een hernieuwde relatie met voedsel en mezelf: ik transformeerde.

Ik was eindelijk vrij!

Wanneer je dit gevoel van acceptatie en waardering voor je lichaam kunt opbouwen, zal je je eigen lichaam niet langer willen straffen met beperkingen, eetbuien of je haatgevoelens er op willen botvieren.

In plaats daarvan wil je je lichaam voeden met gezonde voeding, genieten van eten en ga je aan lichaamsbeweging doen die je leuk vindt, omdat het je emotie verbindt met jouw lichaam als een geheel nieuwe ervaring met het vertrouwen in je eigen kracht.

Oefening voor acceptatie van je lichaam

Neem even, elke dag, een moment voor jezelf en noteer één ding (meer mag natuurlijk ook 🙂 ) dat je waardeert over je lichaam.

Doe dit gedurende 30 dagen achter elkaar en kijk wat er gebeurt.

In de woorden van Louise Hay*, “Je hebt al jaren kritiek op jezelf en dat heeft niet gewerkt. Accepteer jezelf en kijk wat er gebeurt.”

* Louise Hay is een Amerikaanse schrijfster van non-fictieboeken op het gebied van persoonlijke groei. Ze is vooral bekend om haar boeken op het gebied van ‘Positief Denken’.

Zonder acceptatie van je uiterlijk kom je er nooit

Diëten, beter gezegd, de gehele gewichtsverlies industrie, is gebouwd op het idee dat “wanneer jij gewicht verliest, jij blij zult zijn” of “wanneer jij weer in je favoriete spijkerbroek past, jouw leven beter zal zijn.”

Maar dit soort van denken weerhoudt ons van het in het nu blij zijn. En voor de meeste van ons weerhoudt deze manier van denken om dè dingen te doen die ons beter (en gezonder) zouden moeten laten voelen.

En waarom? Omdat we denken dat we het (nog) niet verdienen en we dat pas hebben verdiend als we (weer) slank zijn.

En wat doen we om ons beter te voelen? Meestal gaan we eten om de pijn te verdoven.

Het is één grote vicieuze cirkel!

Maar wat als je nu dingen gaat doen, die je gelukkig en gezond laten voelen?

Dingen waarmee je wacht te doen totdat je het perfecte gewicht op de weegschaal hebt bereikt, zoals bijvoorbeeld voor leuke kleding winkelen of je aanmelden voor een datingservice of naar de sportschool gaan of lid worden van een club?

Als je begint met die dingen nu te doen, ongeacht je gewicht, voel je je beter: je krijgt meer vertrouwen in je eigen kracht en stijgt je eigenwaarde enorm.

En als we (meer van deze) dergelijke gevoelens gaan ervaren, kiezen we als vanzelf voor acties die beter voor ons zijn…zelfs voor het kiezen van gezonde(re) voeding.

Je kan nu blij zijn en dat ook daadwerkelijk nu te zijn, zul je gezond(er) worden en niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal en emotioneel.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!