Afslankpillen, wondermiddel of kletspraat?

Afslankpillen, wondermiddel of kletspraat?
20 februari 2014 
in Gewicht

Afslankpillen, wondermiddel of kletspraat?

Afslankpillen, alleen maar slikken
en je wordt strak en slank!

Geloof jij het? Ik in ieder geval niet (hoewel ikzelf vroeger ook de nodige heb geslikt).

Hoewel je in je achterhoofd eigenlijk ook wel weet dat de belofte niet waargemaakt kan worden (bijvoorbeeld omdat het alleen bij muizen en ratten werkt). Toch tuin je er weer in.

Wat zit er nou eigenlijk in die voedingssupplementen?

Afslankpillen die vet zouden verbranden (fatburners)

Fatburners en zogenaamde bodysculptors zouden er voor moeten zorgen dat je vetverbranding hoger wordt.

Maar weet jij wat er eigenlijk zit in deze supplementen? 8 veelvoorkomende stoffen in fatburners:

# 1 Cafeïne

Cafeïne staat al een tijd in de belangstelling vanwege zijn (mogelijke) effecten op de stofwisseling. In eerste instantie dacht men dat de stof de vetverbranding tijdens sportinspanningen stimuleert en de suikerreserves spaart.

Er zijn inderdaad wel aanwijzingen die in die richting wijzen, maar het is twijfelachtig of dat in de praktijk iets oplevert. Het is meer waarschijnlijk dat cafeïne de hersenen iets minder gevoelig maakt voor signalen van vermoeidheid. Het effect op de stofwisseling is niet sterk genoeg voor gewichtsverlies, die althans van betekenis is.

# 2 Groene thee

Groene thee en oolong (= witte thee) bevatten veel catechinen die volgens sommige bronnen de vetstofwisseling zouden stimuleren. Er zijn inderdaad aanwijzingen dat groene thee een klein beetje helpt om gewicht te verliezen, maar de studies spreken elkaar tegen.

Het effect zou sterker zijn bij mensen die normaal weinig of geen cafeïne binnenkrijgen en ook groter bij mensen van Aziatische en Europese afkomst. Hoge doses van epigallocatechine-3-gallaat (EGCG), een specifieke catechine in groene thee, blijken volgens slechts twee studies de vetverbranding tijdens sportinspanningen met zo’n 20% te verhogen. Maar dit houdt niet in dat EGCG helpt bij het afslanken.

# 3 Carnitine

Carnitine is een stof die het lichaam zelf aanmaakt, maar die het ook uit vlees haalt. Deze stof speelt een centrale rol in de vetstofwisseling. Het is als het ware de startsleutel voor de transportband van vetten naar de energiecentrales van al je cellen (de mitochondriën). Carnitine stimuleert de vetverbranding en zou de suikerreserves sparen tijdens duurinspanningen.

Maar je lichaam beschikt over meer dan voldoende carnitine om de stofwisseling in rust en bij lichte inspanningen op volle toeren te laten draaien. Extra carnitine levert dus dan eigenlijk niets op. Daarnaast is er geen hard bewijs dat carnitine de vetverbranding stimuleert. 

# 4 Kelp

Kelp is een bruine zeewiersoort (Undaria pinnatifida) en bevat fucoxanthine. Dit is een stof die de vetstofwisseling enorm zou verhogen (lees: opjagen). Dieren verloren in vier weken tijd behoorlijk wat gewicht, maar wel bij een dosis die voor een mens van 70 kilo zou overeenkomen met 280 gram per dag en dit is onrealistisch hoog.

In de enige proef die bij mensen is uitgevoerd werd een extra gewichtsverlies bereikt van 5 kilo ten opzichte van een placebogroep en dat resultaat werd bereikt met een dosis van (slechts) 2,4 milligram.

Maar er moet niet worden vergeten dat deze studie werd uitgevoerd door het bedrijf dat patenten op fucoxanthine heeft. Dat maakt de resultaten minder betrouwbaar. Hoe dan ook is één studie te weinig om conclusies te kunnen trekken. Het is dus niet bewezen dat kelp bijdraagt tot gewichtsverlies.

# 5 Chroom

Elk lichaam heeft chroom nodig, maar slechts hele kleine hoeveelheden zijn voldoende. Chroom komt onder meer voor in paddenstoelen, tarwekiemen en biergist. Sommige bronnen zeggen dat veel mensen te weinig chroom binnenkrijgen, maar daarover bestaan nogal wat twijfels.

Chroom zou spieropbouwend en vetverbrandend zijn en de behoefte naar zoet verminderen. Dit wordt meestal aangeboden in de vorm van chroompicolinaat of -nicotinaat.

Eén oude studie stelde inderdaad een toename van de spiermassa vast, maar dat gebeurde op basis van onbetrouwbare metingen. Vier recentere onderzoeken met verfijnde meettechnieken toonden geen effect aan op de spiermassa of de vetverbranding. Bovendien zijn er aanwijzingen dat chroompicolinaat het DNA kan beschadigen en dat is natuurlijk al een hele goede reden om het niet te gebruiken.

# 6 Geconjugeerd linoleenzuur

Geconjugeerde linoleenzuren behoren tot de groep van de omega 6 vetten. Onderzoek bij mensen is weinig overtuigend, ook al lijkt er sprake van een gewichtsverlies van 50 gram per week op de lange termijn. Maar zelfs dat is niet eens zeker.

# 7 Taurine

Twee jaar geleden bleken deelnemers aan een fietsproef 16% meer vet te verbranden na de inname van taurine. Slimme verkopers werden natuurlijk gelijk enthousiast en zagen daar direct geld in, maar nader onderzoek riep twijfels op.

Volgens twee andere onderzoeken heeft taurine geen effect op de vetstofwisseling. Meer is hierover niet bekend.

# 8 Hete peper

Capsaïcine is de pikante stof in paprika’s en pepers die gerechten extra pit geeft. De stof lijkt invloed te hebben op het gewicht van mensen die het geregeld en in flinke hoeveelheden gebruiken, maar slechts weinig westerlingen houden dat vol, wat ook wel begrijpelijk is.

Afslankpillen bieden geen blijvend effect

Onlangs publiceerde een aantal wetenschappers drie studies naar de verschillende stoffen die als fatburner, bodysculptor en dergelijke worden aangeprezen.

Volgens Margriet Westerterp-Plantenga, hoogleraar humane biologie aan de Nederlandse Maastricht Universiteit, zouden cafeïne, thee en capsaïcine (de pikante stof in hete pepers) het dagelijks energieverbruik met 4 tot 5% (of met 70 tot 95 kcal) verhogen doordat ze de vetstofwisseling stimuleren. Dit is niet veel, maar in principe wel voldoende voor wat verlies of in ieder geval voor stabiliteit van het gewicht, stelt Plantenga.

Asker Jeukendrup van de Engelse universiteit van Birmingham en Melinda Manore van de universiteit van Oregon in de VS zijn kritischer. Volgens hen is er voor de meeste stoffen geen voldoende bewijs voor een bijdrage aan reëel gewichtsverlies. Enkele honderden grammen of zelfs een kilo minder, dit maakt nauwelijks iets uit voor wie met ernstig overgewicht kampt. Bovendien is het verlies zelden blijvend.

Al met al kun je dit nauwelijks ‘wonderlijk’ noemen. Zoals eerder gezegd zitten in veel fatburners bijvoorbeeld cafeïne. Het effect daarvan op de vetstofwisseling is dan wel al uitgebreid onderzocht, onder andere omdat sporters eindelijk zeker wilden weten of ze na een shot cafeïne werkelijk beter konden presteren. Maar wie even goed nadenkt, moet ook beseffen dat cafeïne geen indrukwekkend effect op de vetstofwisseling kan hebben.

Als cafeïne werkelijk zo’n enorme impact zou hebben op onze vetstofwisseling, waren we als koffiedrinkende Nederlanders allemaal broodmager geweest , toch? :)

Afslankpillen zijn afkomstig van een ‘muizeneffect’

Verder vermelden reclameboodschappen zelden of nooit dat bepaalde resultaten uit dieronderzoek komen, vaak met speciaal gekweekte muizen- of rattensoorten.

Dergelijk onderzoek bewijst meestal weinig tot eigenlijk niets, bijvoorbeeld omdat er onrealistisch hoge doses werden gebruikt. Of omdat de dieren extreem afwijkende voeding kregen. Zulke studies zijn interessant om te ontdekken hoe een stof werkt en om meer inzicht te krijgen in stofwisselingsprocessen, maar daar houdt hun verdienste dan ook wel op.

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!

Wacht nog even voordat je weggaat!

Je bent al zover gekomen met lezen

en krijg je daarvoor een cadeau van mij :)