Afvallen met sporten?
arrow_drop_up arrow_drop_down
21 april 2015 

Afvallen met sporten - vijfde punt van het pentagram

4 weken geleden heb ik het eerste punt van het pentagram besproken: de mentale factoren.

3 weken geleden was het tweede punt van het pentagram aan de beurt: de emotionele factoren.

2 weken geleden besprak ik het derde punt van het pentagram: zelfacceptatie.

Vorige week was zelfvertrouwen aan de beurt.

Er zijn namelijk een aantal belangrijke factoren die meespelen bij ‘proberen  gewicht te verliezen’ en die vaak worden onderschat.

Dat zijn de mentale factoren, de emotionele factoren, zelfacceptatie en zelfvertrouwen.

Dit artikel is het vijfde en tevens laatste punt van het pentagram.

In dit artikel wil ik je laten zien hoe afvallen met sporten werkt.

Afvallen met sporten?

De rol van sporten is zeer belangrijk in de weg naar optimale gezondheid, maar zeker niet de belangrijkste.

Sporten alleen wordt in mijn ogen te veel gezien
als iets zaligmakends.

Alsof ieder probleem op te lossen is met een
stevige portie sporten

Maar zo werkt het dus niet!

Het is natuurlijk wel belangrijk, maar ik heb ingezien dat overgewicht en andere lichamelijke ongemakken niet alleen met sporten zijn op te lossen. Daar is meer voor nodig en daar bent je na het lezen van dit artikel ook van overtuigd.

Er zijn vele verschillende vormen van sporten en ik zou een boekwerk kunnen vullen over dit onderwerp. Maar ik kies ervoor om me te beperken en alleen te spreken over de kern van sporten en waarom dit met recht een goed stuk gereedschap kan zijn om je lichaam gezond, sterk en slank te laten worden. Als je het goed aanpakt!

Fitter door lopen?

Nu het weer al weer wat mooier wordt en er ook nogal wat mensen zijn die de nodige kilo’s kwijt willen raken, trekken velen de loopschoenen weer aan of worden deze voor vele euro’s speciaal aangeschaft om de ambitieuze kilometers te kunnen weerstaan.

De slimmeriken onder ons speuren het internet of de vakbladen af om beter voorbereid te zijn.

Anderen zeggen op ‘gevoel’ te sporten en zien wel waar het schip strandt.

Een veel gemaakte beginnersfout is te vaak en te veel willen lopen om maar snel resultaat te zien. Wat vaak resulteert in allerlei (onnodige) blessures.

De loopfanaten die het wat verstandiger aanpakken ervaren niet of nauwelijks klachten, maar dat is slechts een kwestie van tijd. Waar de noodzaak om uren te gaan rennen vandaan komt, is mij een raadsel maar het heeft zeker niets te maken met het effectief en optimaal verbeteren van de hart en longfunctie.

Runners high

Dat lopers zich fitter voelen tijdens het lopen, komt vooral door de afgifte van het zogenaamde geluksgevoel wat ontstaat door het vrijkomen van neurotransmitters vanuit het endorfinecentrum.

De duursporters noemen dit gevoel ook wel ‘runners high’. Door deze stof, die een pijnverzachtende werking heeft, gaan duursporters vaak langer door dan nodig is om een hartlong-werking te bewerkstelligen.

Maar we zijn niet gemaakt om uren achtereen 
te rennen en zeker niet meerdere malen per week!

Duurvezels en sprintvezels

Het feit dat we het kunnen, wil nog niet zeggen dat we er optimale resultaten mee bereiken.

Onze spieren bevatten namelijk een mix van duur- en sprintvezels, waardoor we vroeger snel konden vechten of konden vluchten.

Dat was miljoenen jaren geleden meer nodig dan vandaag de dag, waar het een stuk veiliger is en we eveneens niet meer op voedsel hoeven te jagen, maar we hebben nog wel steeds dezelfde lichamelijke kenmerken die juist meer baat hebben bij interval activiteiten.

sprinter versus duursporter

Verschil sprinter en tienkamper

Kijk eens goed naar een sporter, die meer gebruikt maakt van interval activiteiten zoals een sprinter of een tienkamper en kijk dan eens naar een lange afstandsloper (duursporter). De uiterlijke verschillen zijn heel duidelijk waarneembaar, omdat het lichaam zich namelijk geheel aanpast aan wat men er van vraagt.

Een sprinter benut veel meer de verschillende fysieke mogelijkheden waarmee het lichaam van nature is uitgerust en het lichaam vaart hier wel bij.

Een duursporter en dus ook de hardloper maakt echter veel beperkter gebruik van het lichaam om bijvoorbeeld efficiënt en gezond af te slanken.

Dat heeft alles te maken met het feit, dat je vetverbranding direct gekoppeld is aan de aanwezige hoeveelheid spiermassa en duursporters staan in tegenstelling tot sprinters nou niet echt bekend om hun atletische verschijning.

Niet dat uiterlijk in deze belangrijk is. Het maakt alleen wel goed zichtbaar, dat het lichaam tijdens langdurige inspanningen eveneens gebruik maakt van kostbare spiermassa.

Je lichaam heeft namelijk een ingenieus
overlevingssysteem ingebouwd,
dat bij een eventueel tekort aan bruikbare
glucose in het bloed spiermassa
kan omzetten in glucose, waardoor je
toch door kunt blijven gaan

Hierbij maakt het overigens niets uit hoeveel koolhydraten je eet of hebt gegeten. Je lichaam kan namelijk maar een bepaalde hoeveelheid bruikbare suikers opslaan in je spieren en lever. Deze energie is niet onuitputtelijk en al snel schakelt je lichaam over op het verbranden van kostbare spiermassa.

Het mag bijna wel voor zich spreken dat het lichaam in deze fase ook vet verbrandt, dat ontken ik ook niet, maar het zal helaas samengaan met de nodige spiermassa. Voor diegene die hier aan twijfelt, raad ik aan om weer eens een duursporter met een sprinter te vergelijken en dan vooral eens te kijken naar het bovenlichaam.

Maak van beweging een dagelijks onderdeel

Het is belangrijk dat je beweging en/of sport tot een onderdeel van je dagelijks leven maakt.

Je dagelijkse beweging kan bijvoorbeeld bestaan uit een korte wandeling of een stukje fietsen, altijd de trap nemen en al die andere kleine dingen die je lichaam weer even aan het werk zet. Dat is van grote betekenis voor je gezondheid.

Stel haalbare doelen

Als je van plan bent meer doelbewust te gaan bewegen, is het belangrijk dat je een realistisch plan voor jezelf maakt met een doel dat haalbaar is.

Op een drukke werkdag kan het bijvoorbeeld moeilijk zijn tijd vrij te maken voor de sportschool. Een wandelingetje tussendoor lukt echter nog wel vaak en op zo’n drukke werkdag: nog lekker & gezond om even je hoofd dan gelijk leeg te maken 🙂

Het belangrijkste is dat je begint en zin krijgt om er mee door te gaan – niet alleen vanwege alle positieve gevolgen. Na verloop van tijd zal beweging een vast onderdeel van je dag worden, dat je niet meer wilt missen.

Let op: écht afvallen van bewegen doe je niet!

Maar reken jezelf niet te snel rijk. Zeker, beweging en sport zijn ontzettend gezond, maar echt (zeker niet snel) afvallen doe je er niet van.

Je moet twee marathons lopen om 1 kilo vet te verbranden! En dan daarna niets extra’s eten (of drinken)!

Toch wil ik je natuurlijk uitdagen niet alleen goed te eten, maar ook te bewegen, zodat je langer gezond blijft, maar dat heb jij in de hand!

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!