arrow_drop_up arrow_drop_down
24 januari 2017 
in Gewicht

Bestaat er een ideaal gewicht?

Ik ben wel de laatste die jou probeert ervan te overtuigen dat leven op een ideaal gewicht eenvoudig is. En ik snap het maar al te goed.

Jarenlang worstelde ik met een laag zelfbeeld, eetstoornissen en als gevolg daarvan een depressie. Het maakte niet uit hoe gedisciplineerd ik was – wat ik at of hoe vaak ik sportte – ik was nooit in staat me gelukkig te voelen in mijn eigen huid.

Mijn ideaal gewicht was altijd buiten bereik … zelfs toen de weegschaal het aangaf.

Nu daarop terugkijkend realiseer ik me dat mijn niet-gelukkig-voelen weinig te maken had met hoe mijn lichaam eruit zag. Het echte probleem was de manier waarop ik mijn leven prioriteerde. Dat veranderde toen ik meer de tijd nam om me te concentreren op hoe ik me wilde voelen en veel minder de tijd nam om me te focussen op hoe ik eruit wilde zien.

Veel vrouwen worden – of zijn dat zelfs – overweldigd door de druk om de ‘juiste’ en ‘gezondste’ beslissing  te nemen bij elke gelegenheid. Ze vinden het moeilijk om te leven in het moment en om te luisteren naar hun lichaam.

Ze voelen de druk van dat ze dit wel moeten eten en dat niet. Op deze manier sporten en niet anders. En dit allemaal te moeten inpassen rond familie, (vrijwilligers)werk, vrienden, klusjes … en deze cyclus jaar in, jaar uit weer moeten herhalen.

Ik wil graag een andere aanpak die je dwingt om alles wat je weet over gewichtsverlies te herzien. En dat met deze drie eenvoudige strategieën.

#1 Luister naar wat je lichaam wil in plaats van het te vertellen wat het nodig heeft

Je denkt misschien dat de laatste sporttrend of sapreinigingskuur hèt wondermiddel is om het lichaam van je dromen te krijgen, maar zéér grote kans dat dit niet het geval is.

Gedurende een langere periode volgde ik een dieet dat uit 80 procent raw food bestond. Na elke maaltijd lag ik als een bal opgerold met scherpe buikpijn: de overbelasting van vezels was te veel voor mijn maag. Maar zelfs na het vermoeden dat de boerenkoolsalade mogelijk de boosdoener zou zijn, bleef ik dit raw food dieet voor vele, vele maanden trouw volgen. Immers alle trendsetters waren op dit raw food dieet en zagen er zo gezond en slank uit.

Uiteindelijk werd ik verstandig en luisterde naar mijn lichaam. Ik begon mijn groenten te koken, waardoor mijn constante opgeblazen buik ‘leegliep’.

De les?

De kans is groot dat je lichaam slimmer is dan je hersenen. Luister naar zijn behoeften met een open geest en hart.

#2 Sporten met stress voegt spanning toe

Sporten schudt je lichaam uit zijn kalme, gelukkige en ontspannen staat en stimuleert je bijnieren om het stresshormoon cortisol vrij te geven.

Dit kan een goede zaak zijn. Sporten verhoogt endorfines en bloedstroom en kan je daadwerkelijk helpen lichamelijk beter te kunnen omgaan met stress.

Echter, als je al in je dagelijks leven al in stress leeft door werk, relaties, financiën, enzovoorts, ontvangt je lichaam voortdurend een golf van cortisol. Sporten gooit dan benzine over de brand.

De les?

Geef niet direct je ochtendgymnastiek op, maar houd wel rekening met de toestand van je emoties voordat je je inschrijft voor een bootcamp. Misschien is een mooie wandeling alles wat je nodig hebt.

#3 Iedereen is anders. Jij bent uniek en dat is geweldig!

Er is geen one-size-fits-all als het gaat om sporten en voeding. Wat werkt voor een persoon kan niet werken voor een ander. Op de hoogte blijven over gezond leven en persoonlijke ontwikkeling is geweldig, maar neem elk advies met een korreltje zout.

De les?

Experimenteer met adviezen over gezond leven en houd een open geest over het vinden van succes buiten de grenzen van de traditionele gewichtsverlies adviezen.

Uiteindelijk moet je vertrouwen op je eigen vermogen om de beste beslissing te nemen voor je lichaam, hart en ziel, niet je ego.

Hier is een vraag waarover je kunt nadenken op je pad naar een goede gezondheid.

Wat moet je veranderen aan je manier van denken, je levensstijl gewoonten, en de doelen die je instelt naar het leven dat je wilt leven en de manier waarop je je wilt voelen?

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!