Binge jij 's avonds? Zo stop je daarmee
arrow_drop_up arrow_drop_down
1 augustus 2017 

Binge jij 's avonds? Zo stop je daarmee

Eindig jij een ‘goede dag’ met een binge?

Ik weet hoe het voelt, want ik heb het vaak genoeg gedaan. Overdag deed ik heel veel moeite om goed en bewust te eten en ’s avonds ging het dan helemaal fout.

’s Avonds last hebben van een binge is een van de grootste worstelingen die ik van veel vrouwen hoor. Hier zijn drie dingen die ik je aanraad, die je helpen te stoppen met een binge in de avonduren:

#1. Voorkom een binge in de avond door ervoor te zorgen dat je maaltijden gedurende de dag – lichamelijk èn mentaal – bevredigend zijn

Er is een directe relatie tussen lichamelijke EN mentale tevredenheid en ‘gebalanceerd’ eten  (ook wel ‘normaal’). Als je jezelf gedurende de dag veel tot helemaal beperkt, dan is de kans veel groter dan je ’s avonds last krijgt van een binge.

Waardoor gebeurt dat dan? Als je jezelf beperkt, maak je het jezelf ontzettend moeilijk!. Het is alsof je geen enkele ruimte hebt voor het maken van een ‘fout’. En als je even heel realistisch bent, is het is gewoonweg niet mogelijk om de druk op jezelf zo hoog te houden!

#2. Pas op voor beperkende zelf-praat

Jezelf beperken hoeft niet volledig overdreven te zijn. Het kan heel sneaky zijn en kan in de vorm van vrij onschuldige gedachten komen zoals:

  • “Ik moet vandaag heel gezond eten.”
  • ‘Vandaag is dé dag en kom ik weer op het juiste pad.”
  • “Vandaag moet ik perfect eten, want vrijdag moet ik in deze outfit passen.”
  • “Ik moet zo puur eten als ik kan.”
  • “Dit weekend ga ik de stad uit en weet ik dat ik veel fastfood ga eten. Vandaag/deze week ga ik alleen gezond eten.”

Geen van deze uitspraken zijn extreem, maar toch zijn het vormen van beperkingen. Ik zei toch al dat het sneaky kan zijn! 🙂

Dus wees je bewust van dergelijke gedachten/uitspraken. Als je bij jezelf opmerkt dat je in een vorm van beperking denkt, vervang het dan met: “Hoe kan ik vandaag gebalanceerd eten?”

Verplaatsen naar een mindset van ‘balans’ haalt je automatisch uit een mindset van ‘beperking’. Je kijkt er niet langer naar als goed of slecht, maar verplaats je het naar: “Hoe kan ik nu voor mezelf zorgen en voeden?”

Als je echt tevreden bent met wat je eet, ben je veel minder geneigd om na het avondeten nog een binge te krijgen.

#3. Kijk naar het emotionele aspect van het voedsel

Wat wil je dat het eten voor je doet? Kijken naar het WAAROM achter eten is een goed begin om te beginnen met het stoppen van bingeing.

Er zijn miljoen redenen waarom we eten gebruiken. Maar kijk specifiek naar de situatie van het moment dat je een binge hebt. Wat is de reden waarom je dan voedsel gebruikt?

Hint: Voor veel vrouwen is het een beloning. Je beloont jezelf voor de dag dat je klaar bent: je hebt hard gewerkt, deadlines gehaald, het avondeten bereid, de kinderen naar bed gebracht en tot slot eindelijk … het eten wordt een manier om jezelf te belonen. Eigenlijk is dat binge moment het jouw-moment, in plaats van dat je elke minuut van de dag aan iedereen anders in je leven besteed.

Het kan ook als ‘troost’ dienen, of je zenuwen kalmeren van een stressvolle dag. Het kan eenzaamheid verlichten, een leegte of onvrede ‘vullen’, of ervaar je het als een ‘pleziertje’.

Een binge hoef je niet te stoppen, je hoeft alleen iets anders in de plaats ervan te doen

Ontdek waarom je voedsel gebruikt en begin te experimenteren met het leren hoe je die reden(en) met iets anders te (ver)vullen.

Lukt je dit in één keer? Nee. Maar als je de reden(en)/oorza(a)k(en) van je binge onderzoekt en bekijkt hoe je kunt krijgen wat je ècht wilt, kom je er wel 🙂

Een binge stopt als je het gevoel hebt dat het je niet meer helpt

Eigenlijk stop je niet met bingeing, maar je leert je behoeften op een dieper niveau te bevredigen, zodat je niet meer hoeft te eten om die behoefte(n) te vullen. Maak tijd voor deze overgang!

Dit wordt vaak over het hoofd gezien. Als we de chaos van de dag ervaren, blijven we ons overbelast en gestrest voelen. Als we nooit stoppen en pauzeren, lijkt het alsof de dag slechts één lange, eindeloze chaos is.

We hebben tijd nodig om ons mentaal te verplaatsen. Dus misschien moet je als overgang elke dag, wanneer je thuis komt uit je werk, 10 minuten op de bank zitten met een kopje thee in plaats van direct te beginnen met de bereiding van het avondeten. Of je maakt een wandeling, knuffelt met je huisdier, leest een paar pagina’s van een boek, of luister naar een rustgevend liedje waarvan je houdt.

Wat het ook is voor jou, het kan je helpen om een ​​soort ritueel te creëren voor de overgang naar het volgende deel van je dag. Door een paar minuten te besteden aan die overgang, kun je mentaal van de werkmodus naar de thuismodus verhuizen. Of van mama-modus naar een voor-mij-modus. Of van de drukke-modus naar de ontspannen-modus.

Het geeft je wat ademruimte om te stoppen en in contact te komen met wat je echt nodig hebt. Geef jezelf maar een paar minuten om van de dag-modus naar de avond-modus te gaan.

Welke van de 3 dingen hierboven heeft jou geholpen, of in ieder geval aan het denken gezet 🙂
Zet het in het commentaarveld hieronder. Ik ben benieuwd!

Ik verneem graag van je 🙂

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!