Calorieen tellen, is dat nou verstandig...of niet?
09 april 2014 
in Dieet

Calorieen tellen, is dat nou verstandig...of niet?

Ben jij ook zo iemand die van bijna elk voedingsmiddel weet hoeveel calorieen erin zit?

Wordt je daar ook niet moe van? En werkt dat om af te vallen?

Al jaren proberen we met z’n allen massaal kilo’s kwijt te raken door (eindeloos) het aantal calorieën in onze voedingsmiddelen te tellen.

Maar bij het tellen van alleen de calorische waarde van voedingsmiddelen vergeet je te kijken naar de voedingswaarde van een voedingsmiddel, oftewel de kwaliteit van de voedingsstoffen.

Calorieen appel versus biscuitje

Wanneer je een appel en een biscuitje gaat vergelijken, zijn ze qua calorieen gelijk. Ze bevatten beide circa 35 calorieen, maar snap je nu ook wellicht dat ‘calorieen tellen’ een beperkte visie is.

calorieen vergelijken

Als jij een jaar lang elke dag 3 appels zou eten, wordt je niet ‘vetter’, maar wanneer je een jaar lang elke dag 3 biscuitjes zou eten, is niet zo verwonderlijk dat jij aan het eind van het jaar wel wat ‘vetter’ bent. Of niet?

Dus, de ene calorie is echt de andere niet!

Omdat de calorieen van alle verschillende soorten voeding elk op een andere manier zijn gemaakt, hebben ze elk een andere invloed op je gezondheid en gewicht. Je wordt dus niet alleen dik, omdat je teveel calorieen eet (en niet genoeg beweegt).

Je wordt dik(ker), omdat je de verkeerde calorieen eet!

Als je gezond wilt afvallen, dan moet je ‘lege’ calorieen en bewerkte voeding vervangen door echte voedingsstoffen.

Wat doe ik dan fout?

Onderzoekers weten al jaren dat vooral koolhydraten en suikers bijdragen tot overgewicht.

Bijvoorbeeld, in 2011 heeft Het New England Journal of Medicine een rapport gepubliceerd waarin werd aangetoond dat het vooral de koolhydraten en suikers in onze voeding zijn die zorgen dat je aankomt.

En de Harvard Universiteit heeft laten zien dat de (proef)personen die meer suikers en koolhydraten aten over de jaren meer in gewicht toenamen dan de (proef)personen die daar minder van in hun dieet toelieten.

En toch blijven we allemaal stug deze voedingsstoffen dooreten. Zolang we maar onder ons maximaal aantal calorieën per dag blijven. Denken we!

We varen al jaren blind op de redenering dat je afvalt als je maar voorkomt dat je teveel eet. Maar bedenk je nu eens wat er zou gebeuren wanneer je elke dag alleen maar koek en snoep zou eten, zolang je maar niet boven je maximale hoeveelheid calorieen uitkomt. Je zal dan toch echt wel in gewicht aankomen. Dat is een garantie!

Het maakt namelijk niet uit hoeveel calorieën er in je voeding zitten. Waar je met name op zou moeten letten is de voedingswaarde.

Hoe moet ik het dan aanpakken?

Bij de keuze voor bepaalde voeding kijk je niet meer naar de hoeveelheid calorieen, maar naar de kwaliteit van de voedingswaarde oftewel naar de voedingsstoffen die erin zitten.

Op deze manier vermijd je dan voeding met een lage of geen voedingswaarde. Deze vormen dan ook slechts een belasting voor je lichaam.

Als je eet volgens dit principe zal je merken dat je gewicht zal kwijtraken. Calorieen tellen is dan echt verleden tijd.

Deze manier van op je voeding letten zorgt er ook nog eens voor dat je immuunsysteem verbetert, waardoor ziektes en kwaaltjes minder snel vat op je zullen krijgen.

Hoe verander ik dan mijn voedingspatroon?

Stop dus met calorieen tellen en start met afvallen!

Het goede nieuws is dat het helemaal niet zo moeilijk is en ook nog eens erg lekker kan zijn.

Houd je vast aan het principe dat je alleen gezonde en voedzame producten eet. Zo heb je de hele dag energie en zal jij je lichaam voorzien zijn van alle voedingsstoffen die het nodig heeft om optimaal te functioneren.

Start dus vandaag nog met gezond en gevarieerd
eten en het enige wat jij straks nog telt zijn verloren kilo’s 

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik depressief raakte als gevolg van mijn eetgedrag en overgewicht, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Zoek in alle blogartikelen

Ik heb meer dan 125 artikelen!

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!

arrow_drop_up arrow_drop_down