Controle over eetgedrag met deze 5 manieren
Controle over eetgedrag met deze 5 manieren
20 november 2018 

Controle over eetgedrag met deze 5 manieren

Controle over eetgedrag wanneer er (te) veel gebeurt in je leven

Wanneer het leven je ‘te veel’ wordt,  verlies je de controle over je eetgedrag.
Als mental coach, gewichtsconsulente en ervaringsdeskundige, die is gespecialiseerd in eetgedrag en emotioneel welzijn, is het mijn werk om me te concentreren op emotioneel in balans zijn. Voor mij is dat redelijk makkelijk, want ik hoef niet te schakelen tussen een ‘normale’ baan en mijn eigen mentale gezondheid.

Maar ook ik heb heus weleens last van (meer) stressvolle(re) periodes in mijn leven. Dat hoort nou eenmaal bij ieder mensenleven. Ik ben dit jaar 2 dagen na mijn verjaardag mijn vader verloren, ik heb al meerdere huisdieren verloren en schiet ik ook weleens een tikkie in de stress met een deadline of voor een live interview, – uitzending of video-opname.

Ook ik moet me dus focussen op het prioriteren van mijn tijd en ervoor zorgen dat ik in controle blijf, zonder natuurlijk m’n heil te zoeken in voedsel.

Hier zijn 5 manieren hoe te handelen als het leven een beetje (te) veel wordt en je extra hulp nodig hebt om controle te houden over je eetgedrag.

Hoe houd je controle over eetgedrag?

Je komt weleens of zelfs regelmatig in aanraking met intense emoties of ‘projecten’, zoals zieke familieleden, kleine (of grote) noodsituaties, enzovoorts…en voor je het weet wordt het leven je even te veel. Je hebt het gevoel dat je wordt geleefd en in een niet- leuke kermisattractie zit.

Het is gemakkelijk om echt gestrest te raken in zulke dergelijke situaties. Hier zijn een aantal dingen die ik doe als het leven een beetje (te) veel wordt.

Je zal misschien verbaasd zijn dat maar één van de volgende ideeën iets met eten te maken heeft. En géén iets te maken heeft met controle.

Het is namelijk zo dat de beste methode van ‘controle over eetgedrag’ goed voor jezelf zorgen is. (Ver)vul jezelf zonder voedsel en de ‘controle over eetgedrag’ wordt een miljoen keer makkelijker 🙂

Idee #1. voor controle over eetgedrag: prioriteiten stellen

Je kunt niet áltijd álles doen. Als het leven druk is, moet je misschien besluiten om iets te laten gaan voor een tijdje.

Het is ook goed om ‘nee’ te zeggen als iets niet past bij je prioriteiten.

Maar geef ook prioriteit aan jezelf. Als je door iets ‘leegloopt’, ben je niet in staat om te doen wat je nodig hebt om je leven weer op het goede spoor te krijgen. Dat brengt me bij mijn volgende idee…

Idee #2. voor controle over eetgedrag: Neem een time-out

Wanneer je het erg druk hebt met werk, verhuizing, een ziek familielid verzorgen, of wat het ook is dat je het gevoel geeft dat het leven een beetje (te) veel is/wordt, neem dan een pauze van hetgeen wat jou dat gevoel geeft en doe voor een (korte) periode iets anders dat alleen voor jou is.

Voorbeelden
Kijk een film, lees een boek, maak een wandeling, wat je maar wilt. Zo’n beetje…ademruimte…helpt je om te gaan met dat wat jou het gevoel geeft dat je het (te)veel wordt. Het geeft je de broodnodige stressvermindering en stelt je uiteindelijk beter in staat om daarna weer 100% te geven aan je oorspronkelijke ‘project’. Kortom, het zorgt ervoor dat je er weer ‘even tegen kunt’.

Ben je op zoek naar manieren die niet zo standaard zijn, zoals bijvoorbeeld troostende affirmaties, je eigen troostdekentje, troostende geuren, of dagdromen. En dit is nog maar een kleine greep uit…

het e-book 40 manieren om jezelf te troosten zonder eten (klik op het e-book voor alle details)
40 manieren om jezelf te troosten zonder eten

Idee #3. voor controle over eetgedrag: eet fatsoenlijk

Wanneer het leven (te) veel wordt, verlang je niet alleen maar naar voedsel dat ‘troost’, maar ga je ook (onbewust) behoefte krijgen aan tijdsbesparend en makkelijk voedsel.

Ik ga je niet vertellen om elke avond een zelfgemaakte maaltijd te maken tijdens stressvolle(re) tijden, maar probeer misschien een of twee maaltijden per week. Probeer wat meer verse groenten binnen te krijgen en met bijvoorbeeld roerbakken kost je nog steeds niet veel tijd.

Het belangrijkste is om jezelf niet schuldig te gaan voelen over je voedselkeuzes. Doe je best, maar als je drie avonden op rij pizza hebt gegeten, accepteer het en ga verder.

Idee #4. voor controle over eetgedrag: vergeet perfectie

Niemand is perfect en niemand kan perfect omgaan met stress. Je zult dan ook nooit volledig de controle hebben over je eetgedrag tijdens stressvolle(re) periodes in je leven, vooral als het leven (te) veel wordt.

Dus wat je ook doet, weet dat je fouten zult maken. Je zult niet altijd goed prioriteiten stellen, goed alternatief hebben om jezelf te troosten zonder eten, of goed eten en dat is helemaal prima!

Neem een pauze, doe het opnieuw…later/morgen/volgende week en doe het nog een keer. Door je behoefte om perfect te zijn los te laten, kunnen we gewoon zijn met wat we hebben, werken met wat we kunnen en het beste van onze situaties maken.

Idee #5. Je hoeft het niet alleen te doen

Dit is een fout die ik herhaaldelijk heb gemaakt…wel 22 jaar!

Ik vroeg nooit om hulp.

Ik ben er zeker van dat waar je ook mee te maken hebt of aan werkt, er ook mensen voor jou zijn. Dus, open jezelf, vertel mensen wat er in je leven aan de hand is en accepteer de hulp die je tegemoet komt, of neem troost in het feit dat het er is als je het nodig hebt.

Ik ben ook altijd hier als je hulp nodig hebt.

Vertel me in het reactieveld hieronder: Wat is je grootste worsteling als het leven (te) veel wordt? En wat doe je om controle te houden over je eetgedrag?

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Word lid van de GRATIS Facebook Community Afvallen ZONDER Dieet