Cravings verslaan

Cravings betekent eigenlijk dat je lichaam iets tekort komt.

Gewoonlijk worden cravings veroorzaakt door een gebrek aan voedingsstoffen, maar kunnen ook emotionele redenen het veroorzaken.

De sleutel tot het verminderen van cravings is het hebben van een gezond dieet door het toevoegen van gezonde voeding.

Hier zijn 8 dingen die je kunt doen om je cravings te verslaan.

Cravings verslaan #1: Eet voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium

Cravings kunnen een gevolg zijn door een tekort aan magnesium.

Het mineraal magnesium komt voor in donkere bladgroenten, rauwe cacao, noten & zaden, zilvervliesrijst, quinoa en avocado.

Cravings verslaan #2: Eet voedingsmiddelen die rijk zijn aan chroom

Chroom reguleert je bloedsuikerspiegel en cholesterolgehalte en helpt het om je cravings te verminderen.

Het mineraal chroom komt voor in broccoli, zoete aardappelen, appels, volle granen, eieren en rauwe cacao.

Cravings verslaan #3: Eet voedingsmiddelen die rijk zijn aan zink

Zink heb je nodig voor de regulatie van insuline en glucose. Een tekort aan zink kan leiden tot cravings.

Het mineraal zink is rijkelijk aanwezig in volle granen, pompoenpitten, paranoten, eieren, oesters en rauwe cacao.

Cravings verslaan #4: Spice up je maaltijden met kaneel en nootmuskaat

De kruiden kaneel en nootmuskaat zoeten niet alleen op een natuurlijke manier je eten, maar zullen ze je ook helpen je bloedsuikerspiegel in balans te brengen en verminderen ze je cravings.

Cravings verslaan #5: Gebruik gezonde vetten in en bij je maaltijden

Gezonde vetten geven verzadiging en helpen ze om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden.

Gezonde vetten zitten in avocado’s, noten & zaden, kokos, extra vergine olijfolie en de natuurlijke vetten in dierlijke producten, zoals wilde zalm en eieren.

Cravings verslaan #6: doe rustig aan met cafeïne, alcohol en bewerkte voedingsmiddelen

Cafeïne en alcohol drogen je lichaam uit en kan dat leiden tot een gebrek aan mineralen.

Bewerkte voedingsmiddelen bevatten (bijna) altijd veel suiker en zout, die kunnen leiden tot cravings.

Maar…wees niet te steng voor jezelf. Het is oké om af en toe een kopje koffie of een glas wijn te drinken. Het draait allemaal om mate.

Cravings verslaan #7: blijf gehydrateerd met water en (kruiden)thee

Uitdroging wordt gelinkt aan cravings.

Je moet minimaal 2 liter water per dag drinken. Voeg een schijfje citroen toe aan het water om de smaak te verbeteren, indien dat nodig is.

Cravings verslaan #8: krijg voldoende slaap en doe regelmatig aan beweging

Bij vermoeidheid hebben we de neiging om suikerbevattende voedingsmiddelen te gaan eten.

Lichaamsbeweging op regelmatige basis zal je helpen om je energiehuishouding in balans te brengen en je stress te verminderen.

Wat doe jij om jouw cravings te weerstaan en/of te verslaan? Deel het met mij in het commentaarveld hieronder.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Word lid van de GRATIS Facebook Community Afvallen ZONDER Dieet