De feestdagen doorkomen als je last hebt van emotie eten

De feestdagen doorkomen als je last hebt van emotie eten
11 december 2018 

De feestdagen doorkomen als je last hebt van emotie eten

Hoe gaat het met jouw emotie eten en de feestdagen dit jaar?

Het is een moeilijke tijd, want emoties lopen vaak (hoog) op. Zowel goede als als uitdagende:

  • Stress over familie en geld
  • Eenzaamheid
  • Vreugde
  • Dankbaarheid
  • En meer.

Een (of meerdere) van deze, of zelfs allemaal kunnen ervoor gaan zorgen dat je wilt gaan (vr)eten. Combineer dit met de algemene overvloedige en toegeeflijke aard van alle vieringen die gaande zijn in november en december en het is een mijnenveld voor een emotie eter.

Hier heb ik voor jou 7 manieren om je lichaam, verstand en buik goed door de feestdagen te krijgen.

Feestdagen triggers

Het feestdagen seizoen, zoals ik het zelf noem :),  is vaak een behoorlijk stressvolle tijd. Zeker als je al moeite hebt om met je emoties om te gaan, is de kans dat je gaat emotie eten zeer groot. Aan de andere kant heb je ‘eten om te vieren’ en hoewel dit klinkt als een positievere ervaring, kan het je net zo ziek, schuldig en beschaamd laten voelen.

Eigenlijk is het feestdagen seizoen dus een trigger voor iedereen. Emotie eten is onvermijdelijk. Maar dit seizoen kun je dat veranderen.

Hier zijn 7 gedachten en oefeningen om je door deze emotionele periode heen te helpen.

Hoe kun je als emotie eter hiermee omgaan?

Als  eerste…jezelf regels opleggen en jezelf van alles te ontzeggen, werkt niet!

Waarom? Er zijn 2 mogelijkheden: óf je breekt je eigen regels óf je houdt je eraan. Maar als je je eigen regels breekt, voel je je gefrustreerd en schuldig. En als je je wel aan je eigen regels houdt, heb je ook geen leuke tijd.

Dus, ga aan ‘gematigdheid’ doen en volg enkele van de volgende tips voor een gelukkige, evenwichtige relatie met voedsel tijdens deze feestdagen.

Tip #1. Begin eerder met je ‘goede voornemen’ voor het nieuwe jaar

Jij en ik weten allebei dat het iets te maken heeft met gezonder zijn of afvallen.

Waarom begin je niet nu? Maak een voorsprong en gebruik het momentum om je door het ergste van het feestdagen seizoen heen te helpen. Gebruik het niet als hersteltactiek, maar als een preventieve zet van jezelf om goed voor jezelf te zorgen.

Tip #2. Blijf in beweging

Ja, het is soms koud. Ja, je schema zal worden verstoord door familie- en vriendenbezoekjes en (nacht)feesten. Maar bedenk een aantal oefeningen waarvan je houdt EN die past in een flexibel schema. Dus bijvoorbeeld oefenlessen op een sportschool zijn niet zo’n goed idee, maar wandelen, yogavideo’s in je eigen huiskamer, dansen op je favoriete muziek en actief spelen met je (klein)kinderen, hond of kat zijn allemaal geweldige manieren om in beweging te blijven.

Waarom zou je dit doen? Prettige lichaamsbeweging helpt je echt om verbinding te maken met je lichaam en je emoties te verwerken en te ontspannen.

Tip #3. Vergeef jezelf

Als je te veel eet, eetbuien hebt, of wat je dan ook doet met eten, zal je schuldig voelen of een ‘waarom ik’-mentaliteit niet helpen. De schaamte of schuld die je voelt, zal de emoties alleen nog maar versterken.

In plaats daarvan…accepteer het en ga verder. En plan je volgende gezonde (eet)gedrag.

Tip #4. Geniet!

Soms, in alle stress, is het gemakkelijk te vergeten om te genieten van deze gezellige tijd en het heerlijke eten van deze periode van het jaar!

Wat je ook doet, kies ervoor om te eten. Probeer dat te doen met een focus op plezier, gezelligheid, ontspanning en liefde voor je familie en vriend(inn)en.

Tip #5. Check binnen bij jezelf

Het is waarschijnlijk de moeilijkste tijd om met mindful eten te beginnen. Toch kun je het proberen.

Maar met al die pratende mensen, terwijl je aan het eten bent, zal het in deze tijd van het jaar, het behoorlijk lastig worden.

Ik denk dat het een betere oplossing is om rekening te houden met de grootte van je porties. Geef jezelf de tijd dat wanneer je een leeg bord voor je hebt om bij jezelf een korte check te doen. Controleer of je écht nog meer wilt eten en/of drinken.

Tip #6. Eiwitten bij het ontbijt

Een ontbijt met eiwit kan je helpen om een meer evenwichtige dag tegemoet te gaan en je helpen betere beslissingen te nemen. Wat dacht je van kwark, hüttenkäse, of…ja, een ei 🙂

Tip #7. Plan vooruit

Wat de emotionele reden ook is voor jouw eetgedrag, probeer een plan op te stellen om op de juiste manier te anticiperen op een onaangename emotie als deze omhoog komt.

Als je trigger rond deze tijd eenzaamheid is, maak dan een lijst met familie en/of vriend(inn)en om te bellen, kerstkaarten om te schrijven, afleveringen van ‘Friends’ om naar te kijken, of wat dan ook waardoor je je verbonden voelt met anderen.

Als het stress is, bedenk dan een paar eenvoudige anti-stresstechnieken. Je zou deze zelfs kunnen thematiseren voor de feestdagen. Waarom geen kerstboommeditatie? Of het diep inademen van de dennengeur?

Laten we het vastmaken met een lint …

Zoals emotie eter Queen Geneen Roth zegt in dit geweldige artikel voor Prevention Magazine:

“[It’s never] really about food but about how we use it to temporarily help ourselves cope. After the food is gone, whatever causes holiday overeating is still there. Food is only pleasurable, only delicious, only satisfying when you are hungry. In every other situation, something besides eating will comfort you and give you peace.”

“[Het gaat nooit] echt over eten, maar over hoe we het gebruiken om onszelf tijdelijk te helpen omgaan met. Nadat het eten is verdwenen, is er nog steeds wat de aanleiding was om te gaan eten. Eten is alleen aangenaam, alleen heerlijk, alleen bevredigend als je honger hebt. In elke andere situatie zal iets anders dan eten je troosten en je vrede geven.”

Ik ben benieuwd naar hoe jij dit feestdagen seizoen troost en vrede vindt. Deel het gerust via het reactieveld onder aan deze pagina! 

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!

Wacht nog even voordat je weggaat!

Je bent al zover gekomen met lezen

en krijg je daarvoor een cadeau van mij :)