Dit is het twee fasen proces van afvallen
arrow_drop_up arrow_drop_down
27 februari 2019 

Dit is het twee fasen proces van afvallen

Voor mijn 35ste (ik ben nu 42 jaar) was ik zeer bezig met, zeg maar gerust gefixeerd ūüėČ op di√ęten om daarmee te slagen met mijn nummer 1 doel in het leven: afvallen. Ja, zo erg was mijn fixatie!

Ik had een soort van zesde zintuig ontwikkeld op het vinden van “het nieuwste (en dan hopelijk) beste dieet“.

En als je maar een beetje goed oplet, gaat je vast en zeker opvallen dat je met ‘een vorm van dieet’ spreekwoordelijk mee om de oren wordt geslagen. Kortom, je ziet & hoort het vaak en vrijwel overal.

Heb jij je weleens afgevraagd waaróm je dit zo ongeveer overal en eigenlijk wel het hele jaar ziet & hoort? Omdat Рblijkbaar Рeen dieet iets is wat je een korte tijd doet. Maar ben je daarna klaar? Helaas kan ik dit met een dikke NEE beantwoorden. Sorry, maar het is nou eenmaal de harde waarheid.

Kan je succesvol afvallen met een dieet?

Bij een dieet wordt er altijd maar √©√©n algemeen (opgelegd) gezond (?) eetpatroon aangeboden, waarbij iedereen hetzelfde resultaat zou moeten verwachten…ten minste, in theorie.

Het ‘basisidee’ is dat je niet zo bezig hoeft te zijn met w√°t je eet, behalve wanneer je een dieet volgt. In die bepaalde periode moet je je wel strikt aan regels houden. Even flink aan de bak en dan is het probleem opgelost. Nou…als het zo eenvoudig was, wat helaas niet het geval is, zou er geen overgewichtsproblematiek bestaan.

De voordelen én nadelen van een dieet

Ondanks mijn anti-dieet instelling, kan ik niet ontkennen dat een dieet wel een aantal voordelen biedt:

  • Het zorgt ervoor dat je een doel voor ogen hebt en maakt afvallen overzichtelijk door je te vertellen wat je wel en niet mag eten.
  • Je houdt je aandacht erbij en dat levert een bepaald resultaat op.

Maar een dieet heeft ook een aantal nadelen:

  • Het geeft je geen of weinig praktische tips over hoe je gezond kunt blijven eten n√°dat je je doel hebt gehaald. Het is wel duidelijk wat je moet eten om af te vallen, maar niet wat je daarna moet doen.
  • Met een dieet pas je tijdelijk je eetgedrag aan, maar daarmee pak je het onderliggende eet- en leefpatroon niet aan en kom je weer aan. Het jojo-effect is geboren.

Stel dat iemand die te veel alcohol drinkt dezelfde boodschap zou krijgen:

“We hebben geconstateerd dat u te veel alcohol drinkt, dus u moet gewoon zorgen dat u een poos niet meer drinkt, en daarna met mate. Succes!”

Uhmm…d√°t gaat natuurlijk niet werken.

Het probleem los je pas op als je de redenen aanpakt waaróm je te veel eet of bepaalde producten wilt nemen. Die onderliggende oorzaken zijn het motief waarom eten die bepaalde functie in jouw leven heeft gekregen.

Dit kan bijvoorbeeld zijn hoe je met emoties omgaat. Eten kan ervoor zorgen dat je je even wat beter voelt, zodat je boosheid, verdriet of eenzaamheid niet voelt.
Eten kan ook een gewoonte zijn geworden, bijvoorbeeld omdat de kinderen (eindelijk) op bed liggen en dit jouw moment is: even tijd voor jezelf en daar hoort wat lekkers bij.

Bij een dieet ontdek je niet het onderliggende patroon, het ‘motief’ dus

Tijdens een dieet wordt dat onderliggende patroon geparkeerd, omdat je dan een duidelijke reden hebt om het niet te doen: je wilt je streefgewicht bereiken. Waaróm je te veel eet of bepaalde producten eet, doet tijdens het volgen van een dieet er niet toe.

Als je stopt met het dieet ben je minder bewust bezig met eten of verlies je de reden ‘je streefgewicht behalen’ zelfs helemaal uit het oog. Je zou verwachten dat die reden ook blijft gelden √°ls je bent afgevallen: dat je er alles aan doet om je streefgewicht te behouden. Helaas is de praktijk anders en verval je¬†meestal toch in je oude eet- en leefgewoonten en kom je weer aan.

Het uitgangspunt van di√ęten is ook vaak nog eens niet compleet. Di√ęten gaan er over het algemeen vanuit dat het all√©√©n gaat om de hoeveelheid calorie√ęn die je binnenkrijgt. Toch klopt dat niet helemaal, omdat er meer factoren meespelen. Ook factoren zoals hormonen, darmbacteri√ęn, de hoeveelheid stress die je hebt en de kwaliteit van je slaap bepalen jouw gewicht. Deze aspecten worden onder andere be√Įnvloed door voeding, dus behalve naar hoeveel je eet is het ook belangrijk om te kijken naar wat je eet.

Het cadeau bij een dieet, dat weerstand heet

We zijn ook niet zo rationeel als dat een dieetgoeroe voor ogen heeft, op het moment dat ‘ie het dieet zat te bedenken. Uiteraard hebben we als wens om te veranderen – waarom anders ga je jezelf straffen met dieet? –¬† zijn er ook nog redenen om niet te veranderen.

Ja, ik hoor je nu denken: “Heuh?!

Laat me dit uitleggen met een voorbeeld. Je herkent vast wel de situatie waarin je best wist wat je had moeten doen, maar dat je dat toch niet hebt gedaan. Blijkbaar werd je op zo’n moment door iets tegengehouden. Dit noemen we weerstand.

Weerstand ontstaat onder andere doordat je er niet zélf voor hebt gekozen om met afvallen bezig te zijn. Het is in je leven gekomen, omdat je bijvoorbeeld als kind zwaarder was dan andere kinderen of omdat je moeder altijd aan het lijnen was. Notabene gaan deze allebei voor mij op.

Je hebt nu wel zelf de wens om af te vallen, maar niet omdat je dat zo leuk vindt om te doen. Waarschijnlijk zou je liever gewoon eten wat je lekker vindt. Iedere aanpassing van je huidige voedingspatroon voelt daardoor als een verplichting (of nog erger: als een straf) en dat zorgt voor een drempel om (weer) te beginnen.

“Joh, geef gewoon niet toe aan weerstand”, zegt het dieet

Di√ęten gaan uit van een wel erg te simpel idee over weerstand, namelijk dat je¬†daar gewoon niet aan toe moet geven. Zo eenvoudig is het uiteraard niet!

Een voorbeeld. Bij fietsen merk je wat de weerstand is ‚Äď de wind die je tegenwerkt ‚Äď en is het duidelijk wat je kunt doen om daartegenin te gaan, namelijk door harder te trappen.

Als je wilt afvallen is het alleen niet altijd zo duidelijk wát jou tegenwerkt. Dat maakt het een stuk lastiger om een oplossing ervoor te vinden. Het is hoe dan ook té simpel om te zeggen dat je het gewoon moet doen. Het helpt je vele malen meer om te achterhalen wát je tegenhoudt, waaróm dat is en vervolgens concreet te maken hóe je dat kunt aanpakken.

Tijd voor een nieuwe manier om afvallen aan te pakken

Kortom, di√ęten leveren over het algemeen niet dat blijvende resultaat op waarnaar je zo verlangt. De oorzaak van het probleem wordt er niet mee aangepakt, het uitgangspunt is te simpel en de weerstand verdwijnt er niet door.

Hoog tijd voor een nieuwe manier om het afvallen aan te pakken.

Cre√ęer GRATIS jouw persoonlijke plan van aanpak

Download het onderstaande e-book gratis. Klik hier of op de afbeelding van het e-book.

Afvallen kun je leren

Afvallen is niet iets wat je gewoon moet doen, maar het is gelukkig wel iets wat je kunt leren. Dit leerproces bestaat net als iedere vaardigheid die je kunt ontwikkelen uit twee onderdelen:

(1) Een leerfase waarin je een bepaalde handeling onder de knie probeert te krijgen en (2) de fase die daarna komt: de verbeterfase, als je het kunt en je er steeds beter in wordt.

Voor vrijwel alles wat je tot nu toe geleerd hebt in je leven geldt dit twee fasen proces. Denk bijvoorbeeld aan het strikken van je schoenveters, lopen, fietsen, zwemmen, autorijden, je werk of een muziekinstrument bespelen.

Het leren van de vaardigheden is lastig, maar als je eenmaal weet hoe het moet wordt het steeds makkelijker. Soms hoef je er zelfs niet meer bij na te denken en bereik je het punt waarop het automatisch lijkt te gaan.

Afvallen werkt wel iets anders dan het standaard leerproces

Bij de hiervoor genoemde voorbeelden is het geheim van deze leerprocessen dat je in eerste instantie een bepaalde handeling leert en dat je met diezelfde handeling doorgaat. Je begint dus vanaf het eerste moment met dezelfde handeling, die je dan blijft doen en op een gegeven moment je heel gemakkelijk of zelfs automatisch afgaat.

Maar als je goed kijkt naar hoe di√ęten in elkaar steken, gaat die regel niet op. Dan is het eerste deel (het afvallen met een dieet) niet gelijk aan het tweede deel (gezond verdergaan) waarbij¬† het tweede deel altijd het moeilijkst is.

Het belangrijkste onderdeel

Het belangrijkste onderdeel is om te leren zelf keuzes te maken over hoe jouw persoonlijke gezonde(re) eet- en leefpatroon eruitziet. Dat geldt net zo goed als je voor de eerste keer gewicht wilt verliezen of doorgewinterd bent en alles al hebt geprobeerd.

Het gaat dus niet om een kortdurende aanpassing, maar om een blijvende verandering in wat je eet, drinkt en doet. Dat houdt concreet in dat je stopt met di√ęten!

Het heeft geen zin om korte tijd anders te eten en daarna terug te gaan naar je normale eet- en leefpatroon. Dan kun je steeds weer van voor af aan beginnen.

Als je net bent afgevallen met een dieet, hoef je natuurlijk niet eerst alles erbij te eten om dan pas echt goed te kunnen beginnen. Begin dan vanaf dit moment met het onder de knie krijgen van een langdurig gezond(er) eet- en leefpatroon.

Een gezond(er) eet- en leefpatroon aanhouden is lastiger dan schoenveters leren strikken

Een gezond(er) eet- en leefpatroon aanhouden zal je je misschien niet zo automatisch eigen maken als schoenveters strikken. Er zijn veel verschillende situaties waarin eten een rol speelt, terwijl de handeling van een lus maken en de andere veter daaromheen draaien in iedere situatie dezelfde is.

Toch is het in de basis hetzelfde

De algemene regel gaat wel voor op voor zowel het strikken van schoenveters als voor afvallen. Namelijk dat handelingen door herhaling eenvoudiger worden.

Voor afvallen komt het erop neer dat je een methode gebruikt om een gezond gewicht te bereiken en dat je vervolgens op diezelfde manier door blijft gaan. Het maken van bepaalde (moeilijke) keuzes over eten wordt makkelijker als je het vaker doet.

Stel dat je bijvoorbeeld voorheen altijd een toetje nam als je uit eten ging. Ook had je eigenlijk al genoeg gegeten, er was eigenlijk altijd nog wel een plekje voor iets zoets na. Tijdens het volgen van een dieet zou je hoogst waarschijnlijk niets bestellen, want je bent ten slotte op dieet.

Maar je kunt ook leren hoe hierin een middenweg te nemen. Dus niet het vertrouwde ‚ÄėSowieso een toetje, ook al heb ik al genoeg gegeten‚Äô en ook niet ‚ÄėIk mag geen toetjes‚Äô (want d√°t roept weerstand op) maar iets ertussenin.

Je kunt bijvoorbeeld al vooraf bedenken of je deze keer wel of niet een nagerecht neemt, waarbij je dit ‘wel of niet’ afstemt aan de afgelopen week. Of je kunt per keer bekijken of je het ervoor overhebt: is het je lievelingstoetje, dan misschien wel, is het wel lekker maar ook weer niet zo superspeciaal, dan niet.

Je hebt een keus, daar gaat het om!

Het gaat erom dat jij zelf kunt kiezen wat je doet. Beslissen of je deze keer een toetje neemt is een handeling die je kunt oefenen, en dat wordt steeds makkelijker naarmate je dat vaker doet.

Als je besluit om deze keer geen toetje te nemen, kun je een manier bedenken om met de verleiding om te gaan. Bijvoorbeeld door niet naar de kaart te vragen, maar direct een koffie te bestellen en het daarbij te laten.

Het twee fasen proces van afvallen

Vanaf het moment dat je begint met afvallen ga je aan de slag met dezelfde methode die je zult gebruiken om op gewicht te blijven. Op die manier zijn de twee fasen van het leerproces aan elkaar gelijk en wordt het volhouden na verloop van tijd makkelijker.

Je zult merken dat de beginperiode niet vanzelf zal gaan. Het kost namelijk tijd om iets te leren en je maakt niet vanaf het begin alleen maar goede keuzes. Niet alles gaat meteen goed en dat kan heel frustrerend zijn.

Mocht je zo’n dergelijke frustratie ervaren, denk dan eens terug aan al die dingen die je √°l hebt geleerd. Hoe ingewikkeld die in het begin waren en hoe normaal ze nu voor je zijn, zoals lopen, fietsen en autorijden. Op gewicht blijven vormt daar nu nog een uitzondering op, maar dat hoeft niet zo te blijven.

Door keuzes te maken, stil te staan bij lastige situaties en je eigen valkuilen steeds beter te leren kennen, wordt ook dit na verloop van tijd makkelijker. Door jezelf de tijd te gunnen om het te leren hoeft volhouden niet moeilijk te blijven. Een gezond(er) eet- en leefpatroon kan zelfs iets vanzelfsprekends worden.

Laat in het commentaarveld hieronder jouw mening achter over het twee fasen proces van afvallen.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!