40 manieren om jezelf te troosten zonder eten

40 manieren om jezelf te troosten zonder eten

Klinkt je dit bekend? Als je troost nodig hebt, dan heb je het nu nodig!

Een zeurende baas, veeleisende kinderen en nooit eindigend huishoudelijk werk lijken eventjes – zolang als je eet – allemaal te verdwijnen. Chips eten is verleidelijk want het is, voor even, kalmerend en troostend. Maar al een paar minuten nadat je de laatste kruimels hebt doorgeslikt, verdwijnt het troostende effect en krijg je last van schuldgevoelens.

Eten heeft een enorme paradoxale kracht: het kan je ontspannen en je zenuwen kalmeren, terwijl het je tegelijkertijd helemaal gek kan maken. 

Dit e-book verklaart waarom emotie eten zo verleidelijk en troostrijk is. Terwijl je leest zul je ook je eigen emotionele eetgewoonten onder de loep gaan nemen, om deze zo te overwinnen. 

Je leert hoe je dit op praktische wijze kunt aanpakken.


In essentie komt het hierop neer

Als je niet langer wilt dat eten jouw belangrijkste bron van troost is, dan zul je iets moeten vinden dat hiervoor in de plaats kan komen.

In dit e-book staan meer dan veertig tips en oefeningen die je hierbij kunnen helpen.

Zeg maar ‘dag’ tegen al het troostvoedsel en ‘hallo’ tegen het inzetten van lichaam en geest in de strijd tegen emotie eten. 

INHOUDSOPGAVE E-BOOK (65 pagina's)

  • Inleiding
  • Het raadsel van emotie eten
  • Hoe je jezelf met eten kunt troosten
  • Waarom is eten zo troostend?
  • Veertig nuttige manieren om jezelf te troosten
  • Hoe begin je?
  • Verander je denken, verander je eetgewoonten
  • #1 Dagboek bijhouden om de weerstand van je geestelijke gezondheid te versterken
  • #2 haha-momenten
  • #3 Voel je je leeg, kies dan voor een halfvol glas
  • #4 Dagdromen tegen zwaarmoedigheid
  • #5 Met aandacht bezorgd zijn
  • #6 Met aandacht gedachteloos zijn
  • #7 Doe de Scarlett O’Hara-methode bij een probleem
  • #8 Pak je eigen troostdekentje
  • #9 Troostende affirmaties
  • #10 Van perfectionist naar realist
  • Troostende gewaarwordingen die het lichaam tot rust brengen en ontspannen
  • #11 Je zintuigen verwennen
  • #12 Troostende geuren waarvan je opknapt
  • #13 Yoga
  • #14 Met fitness de dag door
  • #15 Slaap er een nachtje over
  • #16 Was de stress van je af
  • #17 De drang tot eten: de bezem erdoor
  • #18 Stop de kermis in je hoofd
  • #19 Zelfhypnose
  • #20 Word je eigen masseuse
  • Troost jezelf met afleiding
  • #21 Emotionele pleisters
  • #22 Shop till you drop en weer opstaan
  • #23 Snoep voor je hersenen
  • #24 Brei (of ander handwerk) het weg
  • #25 Maak een ‘voor-ik-doodga-lijstje’
  • #26 Geraffineerde manieren om jezelf te troosten
  • #27 De virtuele wereld verkennen
  • #28 Troostende muziek
  • #29 De drang tot eten wegwieden
  • #30 Mentale mini-uitdagingen
  • Troost jezelf met relaties
  • #31 Het buddysysteem
  • #32 Word blogger
  • #33 Goede manieren om je hart te luchten
  • #34 Alleen jij en een grote bak ijs
  • #35 De onvoorwaardelijke liefde van een harige vriend
  • #36 In de schoenen van een ander
  • #37 Eten uit verveling tegengaan
  • #38 Helende aanraking
  • #39 Word vrijwilliger
  • #40 Contact zoeken, ook al kruip je liever onder de dekens
  • Troostende noodhulp
  • Een doos vol inspiratie
  • Maak je eigen troostpakket

Wie is Klaziena Waerts?

Als ervaringsdeskundige, gewichtsconsulente en mental coach help ik jou op een plezierige manier afvallen en weer genieten van eten zonder schuldgevoel of schaamte.


Jij wordt je bewust van je eetgedrag, waardoor je dit én je lichaamsgewicht positief kunt gaan veranderen. Je leert omgaan met je gedachten en gevoelens die jou tot eten aanzetten. En hoe jezelf én je lichaam te accepteren.


Zelf heb ik 22 jaar de obsessie, frustratie, schaamte en schuldgevoel ervaren van het hebben van emotie eten en eetbuien. Toen ikzelf m'n emotionele dieptepunt had bereikt, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds die onaangename emoties moest wegeten en steeds het nieuwste dieet of afslankmethode moest proberen.

Dit werd uiteindelijk een ruim 5-jarig intensief onderzoek waarbij ik allerlei testen, oefeningen en theorieën op mezelf uitprobeerde. 


Nu heb ik een gezonde emotionele relatie met eten. Ook ben ik 25 kilo lichter en geniet ik weer van eten zonder schuldgevoel of schaamte.

Dit gun ik jou ook en vooral, je verdient dit ook!

Ik gun...nee, het is mijn MISSIE om iedere vrouw gewicht te laten verliezen op een plezierige manier - niet een die gepaard gaat met afzien, honger en frustratie - en weer te laten genieten van eten zonder schuldgevoel.

Creëer jouw eigen

'zelfzorg-moment' met behulp van dit e-book

Om een 'e-book' te kunnen openen (en lezen) heb je het programma adobe reader nodig. 

Als je dit programma nog niet hebt, dan kun je deze gratis en veilig downloaden op deze website.

Hieronder vind je een korte video met beeld en uitleg hoe het programma te installeren

Zo installeer je gratis adobe reader om het e-book te kunnen lezen