Eetbuien stoppen met deze eenvoudige vragen
arrow_drop_up arrow_drop_down
3 juni 2018 

Eetbuien stoppen met deze eenvoudige vragen

Zie je jezelf weleens, of zelfs vaak, staan bij de voorraadkast, polsdiep in een pot pindakaas met de nodige kapot gescheurde chocoladereepverpakkingen aan je voeten?

Als dat zo is, ben je niet de enige. Ook ikzelf heb dit de nodige keren ervaren.

En ik begrijp als geen ander dat jij je eetbuien stoppen wilt.

Lees hoe je met de volgende eenvoudige vragen jouw eetbuien stoppen mogelijk is.

Eetbuien stoppen is complex en uitdagend, maar zeker mogelijk

Eetbuien als eetgedrag komt steeds vaker voor en worden gekenmerkt door de intense en onmiddellijke drang om voedsel, in grote hoeveelheden, te eten.

Degenen die last hebben van eetbuien, en ook ik kan het volgende onderschrijven, melden vaak dat ze zich machteloos en beschaamd voelen tijdens én na een eetbui-episode.

Hoewel het complex en uitdagend is om je eetgedrag te veranderen (grotendeels veroorzaakt door de complexiteit van emotionele, culturele, gedragsmatige en biologische triggers die van invloed zijn op het ‘uit de hand gelopen’ drang om te eten) bestaat er een manier die ik van onschatbare waarde vind voor het stoppen van eetbuien.

Als jij jouw eetbuien stoppen wilt,
word  dan nieuwsgierig tijdens een eetbui.
Het geeft je mogelijkheden om je overtuigingen
te onderzoeken, je behoeften te identificeren
en daarmee je gedrag aan te passen.

Dus de volgende keer dat je merkt dat je naar de keuken rent met het visioen dat je een XXL zak bbq-chips gaat verslinden, stop dan en doe in plaats daarvan de volgende 13 vragen en je eetbuien stoppen:

1. Heb ik honger?
2. Zal het eten mij bevredigen?
3. Is dat waar?

Deze eerste drie vragen lijken misschien overbodig, maar toch zijn ze absoluut essentieel! Want praktisch altijd wordt een eetbui getriggerd door andere redenen dan lichamelijke honger.

Vaak gaan we onze voorraadkast doorspitten, omdat we op zoek zijn naar ontspanning, comfort en gemoedsrust. Helaas zijn emotionele spanningen niet te bevredigen met eten. Hoewel er niets verkeerd is aan emotie eten (iedereen doet het weleens) worden eetbuien getriggerd als we onze onderliggende gevoelens proberen onder controle te krijgen door middel van paniekerige, schuldgevoel-veroorzakende overdadige consumptie van voedsel.

Deze stemmingsgerelateerde hunkering heeft niet/nauwelijks
te maken met biologie, maar met gewoonten.

Wat hier ontzettend goed nieuws is, is dat dit geconditioneerd, aangeleerde gewoonten zijn.
Dat betekent tegelijkertijd dat we ze kunnen afleren! 🙂

Dat is waarom het nemen van een moment om te onderzoeken of je lichamelijke hongersignalen ervaart énorm belangrijk om te bepalen waar je écht naar hunkert als de drang om te gaan vreten toeslaat.

4. Wat heb ik écht nodig op dit moment?

Als lichamelijke honger niet je verlangen triggert om te eten, dan kun je er baat bij hebben om je energie te richten op andere manieren van zelfzorg.

Heb je behoefte aan een dutje of een goede huilbui? Wil je een vriendin bellen of naar buiten gaan in de frisse lucht? Zou je baat hebben bij joggen of een massage? Heb je gedachten en gevoelens die je moet verwerken door te schrijven, te bidden of te mediteren? Heb je een warme douche nodig? Wil je een knuffel? Moet je je agenda opschonen, tijd vrij nemen van je werk of iemand om hulp vragen?

5. Zit ik?
6. Heb ik mijn eten in een gerecht verwerkt?
7. Ben ik niet afgeleid?
8. Ben ik bereid om langzaam en met aandacht te eten?

Als we in de veronderstelling zijn dat je in feite honger hebt of bewust kiest om emotioneel te eten, zullen deze vier vragen je helpen om de aspecten die je eetbuien ‘onbeheersbaar’ maken te verminderen en een gevoel van vrede en ontspanning aan je eetbui-ervaring aan te brengen.

Kun je je nog die keer herinneren dat je knabbelde aan restjes in de kou van de open koelkast? Toch voelde je je minuten later niet minder hongerig dan toen je begon. Dat komt omdat je brein een grote rol speelt in de regulatie van je eetlust. Als je eet terwijl je bent afgeleid, voel je je daardoor eigenlijk nooit verzadigt.

Zitten, vertragen en het gebruik van mooi servies helpt om je zintuigen te activeren én bezig te houden. Hierdoor wordt het veel gemakkelijker om je te concentreren op je lichaam en te genieten van de genoegens van voeding zonder onaangenaam gevuld te raken.

Jezelf bewust toestaan om te eten wat je wilt,  leidt vaak tot minder consumptie en minder stress.

9. Heb ik nog steeds honger?

Neem op een bepaald moment tijdens een eetbui een moment de tijd om te beoordelen of je nog steeds honger hebt, of behoefte hebt aan eten. Je hoeft die zak chips niet leeg te maken of de bodem van de koektrommel te bereiken om een eind te verklaren aan een eetbui.

Overweeg in plaats daarvan te stoppen wanneer je niet langer de overweldigende impuls voelt om álles op te eten.

10. Hoe voelt mijn lichaam?

Is de gehemelte van je mond pijnlijk door het eten van zoute snacks? Voelt je maag opgeblazen? Hoe voelt je hoofd? Voel je je zenuwachtig of (s)loom? Voor veel mensen is een eetbui een uittreding van het lichaam.

In contact komen met jezelf en opzettelijk
je lichamelijke symptomen evalueren,
kan helpen om je bewustzijn te
vergroten en een eetbui stoppen.

Als je merkt dat je eetgedrag tot onaangename sensaties heeft geleid, is het veel gemakkelijker om de zak chips weg te leggen.

Voor nog meer inzicht en daadkracht, ga je verder met je nieuwsgierigheid door een eetbui jezelf te vragen:

11. Wat beperk ik?

Veel eetbuien zijn het directe gevolg van beperking – mentaal of lichamelijk. Wees dus eerlijk tegen jezelf en inventariseer je voedselregels die je jezelf hebt opgelegd.

Als je gedachten rond eten over ‘oordeel’ en ‘schuld’ gaan, of als je bepaalde voedingsmiddelen en voedingsstoffen uit je menu hebt geschrapt in een poging om je lichaam te manipuleren, dan vergroot je de kans op het krijgen van eetbuien.

12. Wat heb ik echt nodig?

Nu je dwang om te eten áchter je ligt, denk dan aan de vraag die je jezelf vroeg vóór de eetbui: “Wat heb ik echt nodig op dit moment?

Terwijl emotie eten normaal menselijk gedrag is, is een eetbui een onbalans waarin voedsel het primaire middel is voor zelfzorg. Roep daarom je ideeën op en overweeg welke realistische acties je in de toekomst kunt ondernemen om met ongewenste gevoelens om te gaan, jezelf te belonen en te ontspannen.

13. Wat kan ik van deze ervaring leren?

Als je aan het herstellen bent van een eetbui, neem de tijd om na te gaan welke onderliggende problemen de eetbui vertegenwoordigt. Wat kun je leren van de details van wanneer, waar, hoe en waarom je een eetbui kreeg.

Toont je eetbuiende geschiedenis patronen of gemeenschappelijke elementen die verder onderzocht zouden kunnen worden? Welke persoonlijke gedachten, onrealistische voedselovertuigingen of ongewenste omstandigheden dragen bij aan jouw ‘onbeheerste’ gevoelens rond voedsel?

Onderzoek is zeker geen directe remedie voor eetbuien. Maar wanneer je het regelmatig toegepast, verandert het dwangmatige eten in een daad van persoonlijke ontdekking en wordt het een krachtige stap naar voedselvrijheid die de duur, frequentie en het volume van eetbuien aanzienlijk verlaagt.

Wanneer je leert je over te geven aan de eetervaring en de vragen hierboven beantwoordt, is er waarschijnlijk veel meer zelfcompassie en minder snoeppapiertjes aan je voeten.

Gratis e-book SMART stoppen met snoepen

Download mijn e-book SMART stoppen met snoepen en ik zal je helpen te stoppen met dit ongewenste eetgedrag.

SMART snoepen stoppenKlik hier of op de afbeelding van het e-book hieronder om dit gratis e-book direct te downloaden.

 

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!