Eetbuien voorkomen door jezelf vragen te stellen
arrow_drop_up arrow_drop_down
26 april 2016 

Eetbuien voorkomen door jezelf vragen te stellen

Heb je je ooit jezelf zien staan in de voorraadkast, polsdiep in een pot pindakaas met een stapel mars-wikkels aan je voeten? Als dat zo is, je bent niet alleen!

Eetbuien komen steeds vaker voor en worden gekenmerkt door de intense en onmiddellijke drang naar voedsel, vaak in grote hoeveelheden. Hoewel eetbuien voorkomen complex en uitdagend is – grotendeels te danken aan het samenspel van emoties, cultuur, voeding, gedrag en biologische triggers, die allemaal invloed hebben op de ‘op-hol-geslagen’ behoefte om te eten – is er een eenvoudige manier voor het verminderen van eetbuien of zelfs te voorkomen.

Eetbuien voorkomen door eerst het stellen van vragen: de eerste drie

Nieuwsgierigheid tijdens dwangmatige-etende ervaringen biedt jou de mogelijkheid om je overtuigingen te onderzoeken, je behoeften te identificeren en je gedrag daar op aan te passen.

Dus de volgende keer dat je merkt dat je naar de voorraadkast wilt rennen om zakken chips te verslinden, stop en beantwoord voor jezelf in plaats daarvan de volgende korte vragen:

  1. Heb ik honger?
  2. Zal eten me bevredigen?
  3. Is mijn antwoord op vraag 2 wel waar?

Deze eerste drie vragen kunnen overbodig lijken, maar ze zijn absoluut noodzakelijk, want praktisch altijd geven andere redenen dan lichamelijke honger aanleiding tot eetbuien.

We streven allemaal naar ontspanning, comfort en gemoedsrust, die niet worden voldaan door voedsel. Hoewel er niets mis is met emotioneel eten (iedereen doet het), proberen we met eetbuien onze onderliggende gevoelens af te remmen door middel van krankzinnige en door schuld geteisterde consumptie.

Dit stemmingsgerelateerde hunkering blijkt niet echt veel te maken te hebben met biologie, maar eerder met onze gewoonten. En dàt is de reden waarom we een moment de tijd moeten nemen om te onderzoeken of je op dat moment lichamelijke honger hebt of niet.  Deze signalen zijn van vitaal belang bij het bepalen waarnaar je echt verlangt wanneer je de drang krijgt tot een eetbui en daarmee eetbuien voorkomen.

Nadat je jezelf deze drie – nog eenvoudige – vragen hebt gesteld, stel je jezelf de volgende – wat lastigere – vraag.

Eetbuien voorkomen door het stellen van de vierde vraag ‘Wat heb ik op dit moment echt nodig?

4. Wat heb ik dit moment echt nodig?

Als blijkt dat lichamelijke honger niét de oorzaak is van je verlangen om te eten,  kan je je verlangen ombuigen in de richting van andere vormen van zelfzorg.

Heb je bijvoorbeeld een dutje of een goede huilbui nodig? Wil je een vriendin bellen of heb je behoefte aan frisse buitenlucht? Misschien kan je je gedachten en gevoelens verwerken door middel van schrijven, gebed of meditatie? Heb je een warme douche nodig? Wil je een knuffel?

Eetbuien voorkomen door deze vervolgvragen

In de veronderstelling dat je wèl lichamelijk hongerig bent,  kunnen de volgende vier vragen je helpen om je behoefte om te eten tot een rustige en ontspannende ervaring brengen.

5. Zit ik?

6. Heb ik mijn eten op een bord gedaan?

7. Ben ik niet afgeleid?

8. Ben ik bereid om langzaam en aandachtig te eten?

Kun je een moment herinneren dat je stond te knabbelen aan restjes eten in de kilte van de open koelkast, maar minuten later toch het gevoel te hebben je niet minder hongerig te voelen dan toen je begon? Dat komt omdat de hersenen zo’n grote rol speelt in de stofwisselingsfunctie en de eetlustregulatie, waardoor ‘grazen’ zelden verzadigend werkt.

Daarentegen activeer en betrek je je zintuigen door te gaan zitten, te vertragen en mooi servies te gebruiken,  waardoor het veel makkelijker wordt om je op je lichaam af te stemmen en te genieten van de geneugten van voedsel zonder dat je je onaangenaam volgepropt.

Jezelf toestaan om te eten wat je wilt, zolang je dat maar bewust doet, leidt vaak tot minder eten en stress.

9. Heb ik nog steeds honger?

Tijdens het eten neem je op een gegeven moment even de tijd om te beoordelen of je nog steeds honger hebt. Je bord hoeft dus niet eerst leeg te zijn of de koektrommel hoeft de bodem nog niet te hebben bereikt, voordat je besluit dat je voldoende hebt gegeten en stopt.

10. Hoe voelt mijn lichaam?

Is de gehemelte van je mond gevoelig door het achteroverslaan van zoute snacks? Heb je in je maag een opgeblazen gevoel? Hoe voel je je: zenuwachtig of loom of …?

In jezelf keren en opzettelijk je lichamelijke klachten evalueren kan helpen om je bewustzijn te vergroten en kan dat eetbuien voorkomen. Als je merkt dat een bepaald zelf-kalmerend gedrag (zie de vierde vraag) heeft geleid tot onaangename gewaarwordingen, is het veel makkelijker om het eten neer te zetten en verder te gaan.

Voor nog meer inzicht en kracht, stel NA een eetbui de vraag:

11. Wat ben ik aan het inperken?

Veel eetbuien zijn het directe gevolg van jouw eigen inperkingen – hetzij geestelijk of lichamelijk. Dus, wees eerlijk tegen jezelf en inventariseer jouw eetregels.

Als je gedachten rondom eten gaan over oordeel en schuld, of als je bepaalde voedingsmiddelen een stempel hebt gegeven in een poging om je lichaam te manipuleren, kunnen eetbuien daarvan het gevolg zijn.

12. Wat heb ik echt nodig?

Nu de drang om te eten achter de rug is , denk dan aan de vraag die je jezelf hebt gesteld VOOR de eetbui: ‘Wat heb ik echt nodig op dit moment?”

Denk terug aan je ideeën en overweeg wat realistische acties zijn, die je in de toekomst kan nemen om zo om te gaan met ongewenste gevoelens, jezelf te belonen, of om te ontspannen.

Terwijl emotie eten normaal menselijk gedrag is, ervaren mensen die eetbuien hebben een gebrek aan evenwicht, waarin eten het belangrijkste middel is van zelfzorg. Het uitbreiden van je arsenaal van aanpassingsmechanismen en afzien van voedselgerelateerde oordelen en schuld kan zeker eetbuien verminderen of wellicht voorkomen.

13. Wat kan je leren van je ervaring?

Nadat je bent bekomen van een eetbui, maak dan even pas op de plaats om te evalueren wat de onderliggende problemen van de eetbui zouden kunnen betekenen. Wat kun je leren van de details van wanneer, waar, hoe en waarom de eetbui plaatsvond?

Heeft de geschiedenis van eetbuien een bepaald patroon of gemeenschappelijke elementen die je verder zou kunnen onderzoeken? Welke persoonlijke gedachten, dieet-overtuigingen, of ongewenste omstandigheden leveren een bijdrage aan je  ‘op-hol-geslagen’ gevoelens rondom voedsel?

Onderzoek biedt zeker geen onmiddellijke behandeling voor eetbuien. Maar als je regelmatig oefent, transformeert dwangmatig eten in een persoonlijke ontdekking van de oorzaak van je eetbuien en wordt het  een machtigen stap in de richting van voedsel-onafhankelijkheid.

Wanneer je leert je over te geven aan de ‘eetervaring’ en boven veroordelingen schuld uitstijgt, is er zeker veel meer zelfmededogen en minder mars-wikkels aan je voeten.

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Wil

Door

Wil

op 27 April 2016

Het hebben van eetbuien is een fysiek antwoord op een emotioneel probleem. Dat gaat dus niet werken. Op die manier ontloop je je echte problemen. Zoals een ander gaat roken of drinken. Vragen of je echt honger hebt, is volgens mij dan een overbodige vraag. Je kunt ook vragen waar heb je behoefte aan? Wat wil je opgelost zien? Eten lost geen eenzaamheid op. En ook geen schuldgevoel of wat voor problemen dan ook. Om het jezelf gemakkelijker te maken zorg je dat je geen chips, chocolade, koekjes of ijs in huis hebt. Zoals je hierboven al aangeeft kan schrijven echt helpen. Het geeft richting aan je gedachten waarmee je tegelijkertijd aan een oplossing werkt. Ook lezen van goede boeken geeft ook veel inzicht.

Klaziena

Door

Klaziena

op 28 April 2016

Hoi beste Wil, Bedankt voor je reactie :) Je kan op de vierde vraag 'Wat heb ik dit moment echt nodig?' - kortom, 'waar heb ik behoefte aan?' pas stellen, als je weet of je lichamelijke of geestelijke honger hebt. Een voorbeeld van mezelf: Af en toe ervaar ik weleens een hongergevoel, tenminste daar lijkt het dan op, maar na een korte inventarisatie blijkt het dat ik eigenlijk een beetje moe ben, dus geen lichamelijke honger ervaar, en een dan dutje nodig heb. Met een warme groet, Klaziena Waerts

Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!