Geen honger meer hebben? Zo krijg je dat voor elkaar!
arrow_drop_up arrow_drop_down
30 november 2016 

Geen honger meer hebben? Zo krijg je dat voor elkaar!

Hoe kun je nu werkelijk weten of je wel of geen honger hebt als je hersenen jou misleiden?

Eerlijk is eerlijk: er bestaat geen gouden regel die iederéén helpt bij het afvallen. Elk lichaam is namelijk anders  èn uniek, elke persoon reageert anders op bepaalde voeding of vorm van beweging.

Een gezond gewicht en leven nastreven heeft eigenlijk te maken met maar drie factoren: beweging, voeding en mentaliteit.

Vooral die laatste is nogal tricky. Je hersenen hebben er een handje van je met regelmaat het idee te geven dat je honger hebt, terwijl je je eigenlijk verveelt, moe bent of dorst hebt. Heb je dan wel of geen honger?

Wil je nooit meer in de trucjes van je hersenen trappen? Dat kan met deze tips:

Geen honger door ervoor te zorgen dat een gezonde snack binnen handbereik is

Voor wie slim met eten wilt omgaan, is het van belang om je voor te bereiden op de momenten dat je behoefte hebt aan een snack.

Als je ervoor zorgt dat je altijd iets gezonds in je tas hebt zitten of in de lade van je bureau legt. Zoals een appel of wat nootjes, is het veel makkelijker om andere verleidingen te weerstaan.

Preperation is everything!

Houd het bij drie hapjes

Toch een ongezonde traktatie op je werk of iets lekkers van de snackbar? Dat kan en mag op zijn tijd heus wel :) maar probeer dat met mate te doen.

De regel is om niet meer dan drie happen van een ongezonde snack te eten. Geniet dan ook echt van die drie hapjes!

Hoe dat werkt in de praktijk? Wees je extra goed bewust van wàt je eet en hoe lekker je het ècht vindt.

De kans is groot dat je het eerste hapje héérlijk vindt, maar hoogst waarschijnlijk vind je het tweede hapje minder indrukwekkend. Help jezelf bij de derde hap eraan te herinneren dat die taart of dat bakje chips of patat niet lekkerder wordt door er meer van te eten.

Wellicht is dit – zeker in het begin – niet makkelijk, maar oefening baart kunst :)
Ik weet zeker dat jij dit kan!

Zet geen pannen op tafel en houd je aan kleine porties

Wanneer je de pannen met eten op tafel zet, is de stap naar extra opscheppen snel gemaakt.

Schep het eten daarom in de keuken op het bord en laat de pannen daar staan.

Wanneer je het eten op het bord schept, zorg dan dat je de porties net iets kleiner houdt dan je gewend bent. De kans is groter dat je je maaltijd tot de laatste kruimel verorberd, wat je hersenen weer het idee geeft dat je verzadigd bent. Heb je dan nog steeds trek? Neem dan een klein schepje extra.

Geen honger door je servies bewust te kiezen

Als je dan toch minder opschept, helpt het als je hier ook kleinere borden voor gebruikt. Daardoor ben je gedwongen sowieso minder op te scheppen dan je gewend bent.

Berg dit kleinere servies op een handige plek op waardoor je er snel bij kan. Je zal ook eerder geneigd zijn een kleiner bord te pakken.

En nog een kleine tip. Zorg dat de kleur van je borden dezelfde kleur hebben als de tafel of het tafelkleed. Door zo’n ‘monochrome’ omgeving te creëren raak je je extra bewust van het eten op je bord. Voor je brein lijkt dit automatisch meer te zijn.

Geen honger door als een koning te ontbijten

Een vullend ontbijt zorgt voor een snellere daling van het hongerhormoon (ghreline) dan wanneer je een slechts een klein ontbijt binnenkrijgt.

Je drang om later op de dag te snacken of te overeten staat opeens op een veel lager pitje!

Sla eten op televisie en social media over

Dol op kookwedstrijden op tv, helemaal verslaafd aan prachtige eetfoto’s op Instagram of pin je je dagelijks suf aan eetinspiratie? Beperk dit tot een minimum, want je favoriete televisiekok of Pinterest-board zouden je beste eetvoornemens wel eens flink in de war kunnen schoppen.

Uit onderzoek is zelfs gebleken dat wanneer je naar foto’s of beelden kijkt van vet voedsel, je hersenen je automatisch een hongerseintje geeft.

Als je toch inspiratie op wilt doen via deze kanalen zorg dan dat je mensen volgt die enkel gezonde voeding plaatsen.

Laat me weten in het commentaarveld welke tip(s) jij gaat toepassen, of misschien heb je wel een andere tip als aanvulling:)

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!