'Geen tijd' kun je niet meer als excuus gebruiken
arrow_drop_up arrow_drop_down

'Geen tijd' kun je niet meer als excuus gebruiken

Als eetrelatie coach zijn de meest succesvolle mensen qua gezondheid die ik zie, meestal de drukste. Ze zijn regelmatig op reis, altijd onderweg, consequent ambitieus in hun carrière en degenen die geen tijd hebben. Toch zijn juist zij meestal mijn gezondste cliënten.

Waarom? Omdat ze weten dat hun tijd een kostbaar goed is en zou moeten worden besteed aan iets net zo waardevol. Namelijk een goede lichamelijke en mentale gezondheid.

Sterker nog, het excuus van “ik heb het te druk, dus geen tijd om gezond te zijn” is niet van toepassing op deze personen.

Het hebben van een drukke agenda is geen excuus om geen aandacht te geven aan gezond gedrag en – gewoonten. Hiermee haal ik het excuus onderuit dat ‘druk en geen tijd hebben’ gelijk staat aan ‘ongezond’.

Hierna volgt een vijftal manieren die jou helpen het excuus van geen tijd hebben om te werken aan je gezondheid aan de wilgen te hangen.

#1 Je hebt meer tijd dan je denkt

Uit het onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek hadden we in 2005 een kwartier meer vrije tijd dan in 2003. En het gaat dan over ruim 6 uur (!) per dag! Hoezo geen tijd?

Het zal mij dan niets verbazen als dit in de tussentijd nog meer is geworden.

Vrouwen creëerden voor zichzelf meer vrije tijd – gemiddeld ruim tien minuten per etmaal – door minder tijd aan huishoudelijk werk en verzorging van anderen te besteden. Hun vrije tijd werd hoofdzakelijk ingevuld door meer televisie kijken en contact met familie, vrienden en kennissen.

De eerste stap om de tijd ‘te vinden’, zodat je kunt werken aan je gezondheid is heel goed stil te staan en na te denken over de tijd die je àl hebt.

Besteed enkele dagen aan het noteren van wat je nu doet in je vrije tijd.

Stel jezelf hierbij de volgende vraag. Kan deze tijd op een meer gezonde manier worden gespendeerd. Bijvoorbeeld naar de sportschool of een half uurtje fietsen of wandelen. Of de voorbereiding van je avondmaaltijd voor de volgende dag?

#2 Als je geen tijd hebt is efficiëntie alles

Stel je voor dat jij geen 6, maar 3 uur vrije tijd hebt. In het grote geheel kan 3 van de 24 uur per dag aan vrije tijd voelen als zeer weinig.

Dit is de reden waarom ik een groot voorstander van gezonde efficiëntie.

Als het op bijvoorbeeld op sporten aankomt, bestaan er een groot aantal onderzoeken die de voordelen van de korte, hoge intensiteit workouts aantonen. Dat wil zeggen, 15 tot 20 minuten op hoge intensiteit sporten kan net zo effectief zijn als een ‘standaard’ training van 45 minuten. Dit is uiteraard afhankelijk van jouw lichaam en conditie.

Ook bij beter eten kan efficiëntie prima werken.

Tegenwoordig is bijvoorbeeld de blik- en potgroente net zo rijk aan vitaminen en mineralen als verse groente. Geen tijd om groente te bereiden bij je avondmaaltijd is hiermee ook gelijk onderuit geschopt :)

#3 Grenzen stellen is ook tijdsmanagement

Ik blijf me erover verbazen. Veel van mijn cliënten vinden het geen enkel probleem om strakke, onrealistische deadlines voor zichzelf te stellen. Maar ze schijnen geen tijd te vinden om voor zichzelf een eenvoudige avondmaaltijd klaar te maken.

Ik zal je een voorbeeld geven. Tijdens een training die ik niet zolang geleden volgde, ontmoette ik een vrouw die me vertelde dat ze ‘een hekel had aan slapen’.

Als een groot voorstander van slapen, was ik geïntrigeerd door haar houding en bood haar een coachsessie aan. Het bleek dat ze niet wilde slapen, omdat het – en ik citeer – ‘in de weg stond van haar leven’.

Al snel kwam ik erachter dat dat deze vrouw voortdurend een te vol werkschema had. Wat resulteerde in het feit dat ze letterlijk geen tijd had om de dingen te doen die haar vreugde bracht, zoals het zien van familie en vrienden.

Slaap is uiteraard een essentieel onderdeel van ons bestaan. Wat het echte probleem hier was, was dat ze geen grenzen stelde in haar werk en teveel tijd op haar werk doorbracht.

We werkten samen om haar te helpen bij het opzetten van die uiterst belangrijke grenzen, zoals ‘nee’ zeggen tegen onrealistische verplichtingen of het verlaten van kantoor op een redelijk uur.

Het stellen van grenzen is niet alleen nodig, maar zelfs noodzakelijk. Doordat ze haar tijd op een gezonde manier ging managen, vond ze letterlijk weer de om de dingen te doen die haar vreugde bracht. Ook ging ze weer van slapen houden :)

#4 Plan wellness en beschouw het net zoals een zakenrelatie

Voor je werk zou je nooit een deadline missen of een belangrijke vergadering overslaan, dus waarom zou je dat dan wel doen bij je gezondheid?

Pak je agenda erbij en plan voor de komende maand je sportmomenten, meditatiemomenten, en al die andere dingen die deel uitmaken van jouw zelfzorg routine.

Beschouw deze momenten als een (zakelijk) contract aan jezelf. Hierdoor zal je jezelf (meer) dwingen om bewuster met je tijd om te gaan.

#5 Als al het andere faalt, ken dan je minimaal haalbare wellnessplan

Soms heb je echt geen tijd om een gezond ontbijt te maken of ben je simpelweg te druk om naar de sportschool te gaan. Wanneer zo’n moment ‘toeslaat’ moet je kunnen terugvallen op gezonde strategieën.

Ik adviseer mijn cliënten om een minimaal haalbaar wellness plan (MHW) te creëren.

Wat is voor jou de minimale haalbare inspanning die je nodig hebt dat jou een goed gevoel geeft? Dit plan is jouw backup strategie in lastige tijden zoals bij een agenda die te vol is gepland, reizen of ziekte.

Dit kan in de praktijk betekenen dat je misschien je sporttraining overslaat en kiest voor het volgende beste, zoals het bereiden van een goede maaltijd thuis in plaats van een pizza die wordt thuis bezorgd.

Je doet in ieder geval je best en maakt de beste keuze die je op dat moment kunt maken gezien de situatie. Meer mag en kan je van jezelf niet verwachten.

Met andere woorden, wanneer geen tijd hebben het probleem is, weet waar je de controle kunt terugkrijgen. Je hebt geen toestemming nodig. Jouw tijd is van jou alleen!

Laat me in het commentaarveld hieronder weten hoe jij ermee omgaat op de momenten dat je geen tijd hebt, maar wel je gezonde gewoonte wilt doen.

Ik verneem graag van je :)

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!