Gelukkig worden door 14 kleine dingen
arrow_drop_up arrow_drop_down
20 april 2016 

Gelukkig worden door 14 kleine dingen

Als je meer dingen doet die je meer gelukkig maken, zal je ook meer gelukkig zijn, waardoor je minder de neiging zal hebben om op minder fijne momenten in je leven onaangename emoties weg te gaan eten. Dus, wat houdt je tegen? Misschien zijn de dingen die je gelukkig laten voelen tijdrovend, te duur, te ontmoedigend, of iets anders. Maar waarom begin je niet met de kleine dingen?

Het nemen van kleine stapjes in de richting van meer gelukkig zijn, geeft je energie. Met dat in gedachten zijn hier 14 eenvoudige, leuke manieren om nu meer gelukkig te worden:

#1 Gelukkig worden door een huisdier te aaien

Het is bewezen dat tijd doorbrengen met huisdieren therapeutisch en stress-verminderd werkt. Heb je zelf geen huisdier? Ga op het huisdier passen voor een vriend of word vrijwilliger bij een plaatselijk dierenasiel. De dieren zullen jouw aandacht waarderen en hun snoezige manier van het tonen van hun dankbaarheid is een belangrijke boost voor jouw stemming.

#2  Stel je voor dat iemand de mooiste dag van zijn/haar leven heeft

Iemand trouwt met de liefde van zijn/haar leven, viert een promotie, of heeft net de loterij gewonnen. Door je te richten op het goede in de wereld en het leven van de mensen om je heen, begin je je optimistischer en meer gelukkig te voelen over je eigen geluk. Probeer het gewoon 😉

#3 Word gelukkig door te wandelen (of te hardlopen)

Endorfines maken je gelukkig!

Als je op zoek naar een snelle buzz heeft een workout van 20-minuten een positiever effect dan een glas wijn.

#4 Stretch je creatieve spier

Veel van de dingen – waarvan je weet dat ze je gelukkig maken (je weet wel, de dingen die je niet doet?) – hebben betrekking tot het uiten van je creativiteit.

Voel je de drang om te gaan schilderen, maar heb je nul vaardigheid? Schrijf je dan niet gelijk in voor een schilderscursus,  maar probeer eerst te vingerverven. Je zou zelfs eerst kunnen proberen om een kleurboek of een collage te maken. Begin waar je bent. Het gaat erom dat je uit je comfort zone stapt, zonder in één keer een te grote stap erbuiten te zetten waardoor je zelfs (helemaal) ontmoedigd zou kunnen raken.

Heb je een liefde voor houtbewerking? Misschien kun je beginnen met het bouwen van een hondenhok. Een grote fan van karaoke? Probeer zelf een lied te schrijven. Als je jouw eigen favoriete chef-kok bent, daag jezelf uit om iets extra speciaals te koken.

Maak je agenda vrij en geef je onverdeelde aandacht aan deze creatieve inspanning.

#5 Word gelukkig door te kijken naar een film

Er zijn zoveel inspirerende films die je stemming verhogen.

Als je je alleen maar voor kunt stellen om, ver onder de dekens, op de bank te hangen, kies dan in ieder geval voor een film die je beter laat voelen over het leven als ‘ie is afgelopen. The Mighty Ducks, Legally Blonde, Ferris Bueller’s Day Off – allemaal films die de moeite waard zijn. Kies er een uit en laat de inspiratie zijn werk doen.

#6 Word gelukkig door (een beetje) hulp van je vriendinnen

Tijd doorbrengen met mensen die je goed laten voelen zal je dag vrolijk maken. Het delen van een glimlach, herinneringen en knuffels zijn allemaal bewezen activiteiten die stemming verbeteren. Omring jezelf met positieve mensen die van je houden en je eraan herinneren dat het leven is bedoeld om van te genieten.

#7 Word gelukkig door je favoriete muziek

We hebben allemaal liedjes die je altijd in een goed humeur brengen. Dus als je probeert af te komen van een bedompte stemming, maak dan een afspeellijst speciaal voor dit doel.

Luister tijdens je dag naar muziek, terwijl je werkt, loopt, rijdt, of kookt. Je zou het zelfs een aantal van de stress triggerende stimuli kunnen laten vervangen in je leven, zoals verkeersinformatie en nieuwsuitzendingen; word jij gelukkig van die enigszins deprimerende berichten?

#8 Stop met uitstellen

Stop met het uitstellen van dingen die je ongemakkelijk laten voelen.

Heb die moeilijke discussie met je vriend(in), partner of collega. Ga naar de dokter en laat dat rare bultje controleren. Ga naar de tandarts en laat dat gaatje vullen.

Het is moeilijk om je goed te voelen als je constant moet kijken in een vat van onaangenaamheden. Pak zo snel mogelijk de dingen aan die je ongemakkelijk laten voelen en maak jezelf wat meer gelukkig.

#9 Mediteer gedurende twee minuten

Vind een gevoel van vreugde en houd dat vast. Probeer dat gevoel voor twee minuten of langer te verlengen. Deze oefening kan je helpen om negatieve emoties los te laten. Je kunt het zo vaak herhalen als nodig is. En met deze strategie in het bijzonder geldt dat hoe vaker je dit doet, hoe beter je je zult voelen.

Klik hier voor 10 alternatieve meditatieve technieken.

#10 Lees iets inspirerends

Zelfhulpboeken transformeren miljoenen levens, maar als dat niet in jouw straatje ligt, zijn er talloze fictieve werken en andere genres die je kan pakken voor hun inspirerende verhalen.

We hebben allemaal bibliotheken en e-readers, Waarom zou je dan niet iets motiverends, inspirerend of therapeutisch lezen? Absorbeer de wijsheid en advies van een boek en bekijk gewoon of je leven er beter van wordt. Wat heb je te verliezen?

#11 Plan een vakantie

Maak je geen zorgen over het sparen van het geld of jezelf af te vragen of je er de tijd voor hebt.

Gun jezelf gewoon wat plezier in het plannen van jouw droomvakantie. Richt je niet op de belemmeringen voor de reis van je dromen. Stel je in plaats daarvan eens voor hoe geweldig het zal zijn als het gebeurt.

#12 Sluit vrede met iets of iemand

Sluit vrede met een situatie waar je last van hebt; je richt dan dié aandacht op iets dat beter voor je voelt. Vergeef iemand die je onrecht heeft aangedaan en raak daarmee eventuele negatieve emoties of wrok kwijt.

#13 Glimlach

Glimlachen vertelt je hersenen dat je tevreden bent, of je er nu verstandelijk wel of niet zo over denkt. De volgende keer dat je een boost nodig hebt, glimlach tot je een verandering in je humeur opmerkt en maak er een gewoonte om vaker te lachen. Het maakt je echt meer gelukkig.

#14 Lach hardop

Het klinkt misschien gek, maar als je jezelf dwingt om hardop te lachen, zal dat uiteindelijk resulteren in een echte lach. Als dat te raar voelt voor je, probeer dan om naar iets grappig te kijken of te luisteren, of meer tijd door te brengen met mensen die je aan het lachen maken. Lachen is genezing. Het geeft endorfine en andere chemische stoffen af in de hersenen die pijn verlichten. Des te meer gelach je in je leven kan brengen, hoe meer gelukkig je zal zijn.

Het leven is niet altijd makkelijk en over omstandigheden heb je zelden of nooit volledig de controle. Toch kan je altijd de controle hebben over je eigen reacties erop. Je kan ervoor kiezen om deel te nemen aan activiteiten die je herinneren dat het leven goed en meer dan de moeite waard is en blijf dankbaar voor alle dingen die wel goed gaan.

Welke ‘meer gelukkig worden’ manier ga jij de komende dagen toepassen? Deel het gerust via het reactieveld onder aan deze pagina! 

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!