arrow_drop_up arrow_drop_down
Gezond afvallen met deze 8 no-nonsense tips
5 augustus 2015 

Gezond afvallen met deze 8 no-nonsense tips

Hoe vaak…of beter gezegd jaren…is jou het volgende al overkomen?

Op 31 december 20.. (of zelfs 19..?) nam jij jezelf voor om vanaf 1 januari te starten met gezond afvallen – nu echt! – maar een jaar later zat je nog op hetzelfde gewicht of méér…

De volgende 8 no-nonsense-tips helpen je naar een slanker nieuw jaar. Echt!

#1 Gezond afvallen is niet te snel gewicht verliezen

Wees eens eerlijk naar jezelf: zijn je eerdere afslankpogingen mislukt, omdat je te snel wilde? Je nam je voor nooit meer te snoepen en ging ineens elke dag minimaal 2 uur sporten.

Maar zo’n te fanatieke aanpak is bij voorbaat gedoemd te mislukken. Alles tegelijk drastisch aanpakken werkt gewoonweg niet.

Begin – eventueel naast een dieet – met slechts één nieuwe goede gewoonte, zoals bijvoorbeeld vier keer per week een avondwandeling van een kwartier. De week erna neem je tweede nieuwe gewoonte erbij, zoals bijvoorbeeld (minstens) drie dagen per week géén alcohol drinken. De week daarna eet je bijvoorbeeld alleen nog fruit als tussendoortjes.

Over een half jaar, over 26 weken, heb je dan 26 nieuwe gezonde gewoontes én ben je slanker.

#2 Gezond afvallen is je weegschaal bij het vuil zetten

Ga alsjeblieft niet elke dag op de weegschaal staan…eigenlijk kan je het best dat rotding weggooien!

Veel mensen laten hun humeur bepalen door de wijzer van hun weegschaal. Wetenschappers zijn het er allang over eens dat je taille een betere maat is voor overgewicht dan het lichaamsgewicht.

Meet je taille op het smalste deel van je middel (tussen de bovenkant van het bekken en de onderkant van de onderste rib). Voor vrouwen is de ideale omtrek tussen de 68 en 80 centimeter, voor mannen tussen de 79 en 94 centimeter.

Is je taille-omtrek groter dan 88 centimeter (vrouwen) of 102 centimeter (mannen), dan is het écht zaak om in actie te komen: je gezondheid is in gevaar.

#3 Gezond afvallen is onbeperkte groenten eten

Je kunt jezelf kwellen met een streng, saai en karig dieet waarin je alles afweegt, maar zo’n dieet is praktisch altijd ongezond omdat je tekorten krijgt van belangrijke voedingsstoffen, zoals vitaminen, mineralen, spoorelementen en antioxidanten.

Laat je liever inspireren door een van de allergezondste diëten in de wereld: het mediterrane dieet, waarbij je salades, pasta, gegrilde vis, stoofschotels met veel groenten, noten en olijven eet: niet alleen erg lekker, maar ook heel gezond. En het beste van het mediterrane dieet is dat het veel groenten en fruit bevat. Deze kleurrijke ingrediënten zijn voor lijners ideaal: ze vullen goed, leveren veel vitamines en weinig calorieën. Vooral van groenten kun je echt onbeperkt eten.

Maak er een goede gewoonte van om bij elke maaltijd groenten en/of fruit te eten. Fruit door de muesli bij het ontbijt of een kiwi bij de boterham, een soep of salade bij de lunch. En vul bij de warme maaltijd minstens je halve bord met groenten, bijvoorbeeld een warm groentegerecht en een salade.

#4 Gezond afvallen is je eigen verbeeldingskracht gebruiken

Een Canadees team van psychologen hebben onderzocht of goede voornemens meer kans van slagen hebben als je het zo concreet mogelijk maakt.

Wil je een voorbeeld? Denk niet: “Ik ga ’s avonds vaker wandelen.” Dat is niet concreet genoeg, maar zeg dan: “Ik ga vier keer per week, direct na het avondeten, wandelen en dan neem ik de route langs het bos. Ik loop in een stevig tempo, zonder buiten adem te raken.”

De onderzoekers in Canada namen de proef op de som met 177 deelnemers, die ze verdeelden in 2 groepen. Aan alle deelnemers werd gevraagd om een week lang veel fruit te eten.

De ene groep kreeg de opdracht daar een concreet plan voor te bedenken en moesten ze het zelfs in gedachten oefenen: het tijdstip waarop ze fruit zouden eten, het lopen naar de fruitschaal, het pakken van een mesje, het schillen van het fruit en het opeten. De deelnemers in de andere groep kreeg de opdracht het zich gewoon voor te nemen.

De groep die een concreet plan maakte en dat ook visualiseerde, at uiteindelijk twee keer zoveel fruit als de controlegroep.

#5 Gezond afvallen is weten waaròm je eet

Lichamelijke honger is bij lange na niet de enige reden om te gaan eten.

Er zijn er nog veel meer, zoals bijvoorbeeld:

  • verveling
  • vermoeidheid
  • boosheid
  • verdriet

Wees eerlijk tegen jezelf en achterhaal de volgende keer – wanneer je géén lichamelijke honger hebt – waaròm je wilt eten. Heb je ècht trek of speelt er toch iets anders?

En wat dan heel goed voor jou is, is om dan andere manieren te bedenken – liefst zo concreet mogelijk, zie #4 – om met die vervelende gevoelens om te gaan, zoals bijvoorbeeld een wandeling, een goed gesprek of een warm bad? En besef dat het meestal beter is om dat verdriet toe te laten, in plaats van het in een zak chips te verstoppen!

#6 Gezond afvallen is stiekem bewegen

Is bewegen nodig als je wilt afvallen? Ja, echt. Maar moet je dan daarvoor naar de sportschool? Nee, zeker niet als je daar een hekel aan hebt.

Probeer liever van bewegen in je dagelijks leven een automatische te maken. Doe bijvoorbeeld kleine boodschappen voortaan op de fiets. En neem altijd de trap in plaats van de lift. Of wat dacht je dat de vrouw in de afbeelding bovenaan? Zo te zien heeft ze vandaag rondgelopen in het stadscentrum. Je hoeft niet eens wat te kopen, etalages kijken is ook heel leuk!

Doe bijvoorbeeld buikspieroefeningen en push-ups bij het opstaan en maak ook een avondwandeling. Zo kun je toch heel wat beweging in je dag ‘vlechten’.

#7 Zoek een ‘buurvrouw’ om samen mee gezond af te vallen

Afvallen is niet heel makkelijk.

Hoe goed je (concrete) voornemens ook zullen zijn, er zullen altijd momenten voorkomen dat je het even niet meer ziet zitten. Dan helpt het heel veel als je op zo’n moment een klankbord hebt. Net zoals het helpt als je samen met iemand anders gaat wandelen of zwemmen.

Natuurlijk hoef je je niet per se aan te sluiten bij een afvalclub, maar zoek wel steun in je omgeving, bijvoorbeeld bij je partner, buurvrouw of collega.

#8 Investeer in je spieren

Populaire dieetgoeroes prediken een eiwitrijk dieet als hèt wondermiddel om snel lichaamsgewicht te verliezen.

Doordat hun diëten zo ontzetten streng zijn, zijn ze bij voorbaat al gedoemd te mislukken. Maar meer eiwit eten is wel een goed idee als je wilt afvallen, zo blijkt uit onderzoek. Eiwitten bieden namelijk veel verzadiging. Bovendien helpt voldoende eiwit om je spierweefsel in stand te houden. Dat is heel belangrijk, omdat spieren je lichaam vorm en kracht geven.

En bovenal zijn spieren ‘actief’ weefsel: ze verbruiken meer calorieën dan vetweefsel, zelfs als je stilzit of slaapt! Zo blijft je stofwisseling op peil en heb je minder last van het gevreesde jojo-effect.

Hoe doe je dat dan, meer eiwitten eten? Bezuinig bij de warme maaltijd in elk geval niet op vlees, vis of vleesvervangers, maar blijf daarvan een ruime portie (minstens 100 gram bereid) eten.

Kies het liefst mager vlees, zoals kipfilet, varkenshaas, tartaar of een varkenslapje. Kies regelmatig voor vis of voor vegetarische vervangingen als ei, soja en peulvruchten. Neem verder het liefst hartig beleg op brood, zoals (gebakken of gekookt) ei, makreel of andere vis- of vleeswaren. En neem 2 à 3 porties magere zuivel per dag, zoals kwark, yoghurt, melk of karnemelk.

Ik ben heel benieuwd naar jouw concreet voornemen (zie #4). Deel het met me in het reactieveld hieronder. 

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik depressief raakte als gevolg van mijn eetgedrag en overgewicht, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!