gezond leven = bewegen
Gezond leven = bewegen
18 december 2013 

Gezond leven = bewegen

Gezond leven betekent niet alleen gezond eten, maar ook regelmatig bewegen.

Lichaamsbeweging is niet alleen van belang bij gewichtsverlies. Het heeft daarnaast nog vele andere voordelen voor je gezondheid.

Als je gewicht wil verliezen en het er ook af wilt houden, dan weet jij ook wel dat regelmatig bewegen een belangrijk onderdeel van je dagelijkse routine moet zijn.

Maar steeds meer onderzoek laat ook zien hoe belangrijk lichaamsbeweging voor je gezondheid is.

Een studie in het blad “Circulation” beweert dat lichaamsbeweging, zelfs zonder gewichtsverlies, de kans op sterfte zou verlagen. Bovendien is bewezen dat regelmatig bewegen de kans op bepaalde typen kanker en infarcten vermindert en daarnaast sterkere spieren en botten opbouwt.

Hieronder staan 8 belangrijke redenen om nu te beginnen met bewegen.

#1 Je hersenen

Onderzoek laat zien dat bij het ouder worden lichaamsbeweging kan helpen je hersenen gezond te houden.

Twee studies op een internationaal Alzheimer conferentie lieten zien dat oudere mensen die vaker bewegen significant minder cognitief verlies hadden dan degenen die minder tijd aan beweging besteden.

Bewegen is zo goed voor je hersenen, omdat het de bloedtoevoer naar de hersenen laat toenemen en het zorgt ervoor dat er grotere hoeveelheden gezonde chemische stoffen de hersenen bereiken.

#2 Osteoporose preventie

Larry McCleary, arts en auteur van het boek ‘Feed your brain, Lose your belly’, zegt: “Verschillende vormen van beweging kunnen osteoporose, het dunner worden van de botten, risico op fracturen en valpartijen geassocieerd met heup-, wervel- en polsfracturen helpen voorkomen”.

De soorten beweging die hierbij helpen zijn o.a. aerobe lichaamsvormen (zoals wandelen, zwemmen, fietsen), weerstandstraining en oefeningen die de balans en soepelheid verbeteren. Tai chi zou ook goed zijn om balans en spierkracht te verbeteren.

#3 Meer spiermassa

Tussen het veertigste en vijftigste levensjaar neemt de spiermassa af door de leeftijd en vaak ook door de afname van lichaamsbeweging.

Spierafbraak kan ook worden veroorzaakt door bepaalde aandoeningen, zoals bijvoorbeeld gewrichtspijn. Als we ouder worden is het heel belangrijk om de spiermassa te vergoten of behouden door krachttraining. Niet alleen omdat het helpt calorieën te verbranden, maar ook omdat de spiermassa essentieel is voor kracht en balans.

#4 Betere spijsvertering

Ook al kan obstipatie (verstopping) verschillende oorzaken hebben, een gebrek aan lichaamsbeweging kan een hele grote bijdragende factor hierin zijn. Regelmatig bewegen verbetert de darmmotoriek en zorgt voor een betere hydratatie.

#5 Minder stress

Lichaamsbeweging kan verschillende mentale voordelen hebben. Stress kan veroorzaakt worden door verhoogde waarden van de hormonen cortisol, adrenaline en norepinephrine.

Lichaamsbeweging verlaagt deze hormoonwaarden en verhoogt het serotonine gehalte. Dit hormoon is ook bekend als het gelukshormoon, omdat het helpt stress te verlagen. Lichaamsbeweging kan bijdragen aan het verminderen van depressie en spanningen.

#6 Minder risico op kanker

Dr. McCleary zegt:”‘Inactiviteit is geassocieerd met een verhoogde kans op verschillende soorten kanker waaronder darmkanker en borstkanker. ‘Er is een verminderd risico op het ontstaan van kanker, sterfte door kanker en terugkeer van bepaalde kankersoorten.”

De mechanismen die hier waarschijnlijk aan ten grondslag liggen zijn de voordelen van beweging op het immuunsysteem, een verbeterde cardio-respiratoire status, verbeterde hormoonwaarden, gewichtsbeheersing en andere metabole effecten.

#7  Minder risico op een infarct

Twee van de grootste risicofactoren voor infarcten zijn een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Beweging, met de voordelen op een sterker hart en betere circulatie, is cruciaal.

Het advies is dan ook minimaal 30 minuten per dag ten minste 5 dagen van de week te bewegen voor een optimale gezondheid. Doe dit wel altijd in overleg met je arts of specialist als je gezondheidproblemen hebt.

#8 Betere conditie van de huid

Een ander voordeel van een toename van de bloedtoevoer die beweging veroorzaakt is een betere huid.

Zuurstof en voedingsstoffen worden naar de cellen gebracht door het hele lichaam en afvalproducten worden weggevoerd.

Het is net als het verschonen van de huid van binnenuit. Huidontstekingen of irritaties kunnen optreden als je stress hebt. Dus het verminderen van stress door middel van lichaamsbeweging kan zelfs huidproblemen verbeteren.

“Dit kun je altijd goed zien als je de huid van een goed getrainde atleet vergelijkt met de huid van iemand die erg gestrest of depressief is”, zegt dr. McCleary.

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!

Wacht nog even voordat je weggaat!

Je bent al zover gekomen met lezen

en krijg je daarvoor een cadeau van mij :)