arrow_drop_up arrow_drop_down
28 februari 2018 

Goedkoop en gezond eten doe je zo

Heb jij je weleens afgevraagd: “Hoe kan een gezin met drie kinderen biologisch vlees betalen?”.

Ik heb me dat namelijk weleens afgevraagd!

Toch is het zeker mogelijk dat zelfs een gezin met drie kinderen goedkoop en gezond eten.

Je denkt nu vast dat zo’n groot gezin goedkoop en gezond eten met veel groente en fruit. En dat biologisch vlees financieel niet haalbaar is.

Omdat deze opvatting, zeg maar gerust misvatting bij veel mensen leeft – vast ook bij jou! – ben ik een beetje dieper gaan graven in goedkoop en gezond eten zonder de helft van je salaris uit te moeten geven.

Ik heb gebrainstormd en kwam tot deze volgende 9 effectieve strategieën om goedkoop en gezond te eten.

Goedkoop en gezond eten doe je door:

#1. lokaal en seizoensgebonden in te kopen

Ontdek welke voedingsmiddelen horen bij welk seizoen voor voedzaam, voordeliger voedsel. Lokaal geteelde aardbeien in juni zullen altijd goedkoper en verser zijn dan verscheept-van-Mexico aardbeien in december.

Klik hier om de groente en fruitkalender direct te downloaden van milieucentraal. Hierop vind je een overzicht van groente en fruit die het minst milieubelastend zijn per seizoen. Dit voordeel gaat niet alleen op voor het milieu, maar ook voor je portemonnee 🙂

#2. ingevroren te kopen en een voorraadje aan te leggen

Diepvriesproducten voorkomen het volgende probleem én bespaart je veel geld. Je herkent het vast wel…

“Ik heb dit de hele week in de koelkast laten liggen en totaal vergeten, verdorie!”

Je kunt biologische groenten en ander voedsel gerust voor een of twee weken kopen om vervolgens in je vriezer te bewaren.

#3. zelf je voedsel voor te bereiden

Voorgesneden groenten, schoongemaakte kipfilets en voorgekookte… Ze bieden gemak voor, maar voor een prijs.

Creëer een ‘ik doe het zelf’ houding en hak, snijd en bereid het zelf voor.

#4. wanneer mogelijk het huismerk te kopen in plaats van het A merk

Winkels verkopen vaak hun eigen merk, zoals je ongetwijfeld weet. Doordat ze geen ‘tussenpersoon’ hebben, koop je praktisch altijd een identiek product voor behoorlijk minder geld. En vergeet ook niet die peperdure reclames voor A merken, die kosten komen ook terug in jouw A merk product!

Tip. Op ooghoogte staan de A merken. Daarboven en met name eronder de huismerken. Dus buk en strek je arm als je voor het winkelschap staat 🙂

#5. een budget vast te stellen, van tevoren een boodschappenlijstje te maken en boodschappen te doen zonder honger

Eigenlijk 3 tips tegelijk 🙂

Is het jou ook weleens opgevallen hoe je winkelwagentje of -mandje vol komt als je hongerig naar je supermarkt gaat, terwijl je van plan was om slechts één of twee producten te kopen?

Plan vooruit door precies op te schrijven wat je nodig hebt. Eet (wat kleins) voordat je vertrekt. Houd je aan je budget en laat je niet door ongezonde koopjes af- en misleiden.

#6. je dag te beginnen met een eiwit shake

Koop jij ook elke werkdag een duur bakje koffie voor onderweg?

Voor minder dan je zou besteden aan die best wel prijzige bak leut kun je snel een maagvullende en gezonde eiwit shake maken. Meng eiwitpoeder met bevroren bessen, groene groente, avocado, versgemalen lijnzaad en ongezoete kokosnoot- of amandelmelk.

#7. je bord vol te scheppen met vezelrijk voedsel

Mijn belangrijkste voedingsstof om minder en gezonder te eten: vezels.

Vezels zorgen ervoor dat je maag zich langzamer ledigt, je bloedsuikerspiegel in balans brengt, je hunkering naar eten vermindert en je je sneller vol voelt. Wat wil je nog meer?

Streef naar twee of drie vezelrijke voedingsmiddelen bij elke maaltijd. Geweldige keuzes zijn bijvoorbeeld: avocado, peulvruchten, noten, zaden en bladgroenten.

Klik hier om op de website van het Voedingscentrum meer te lezen over vezels en vezelrijke voedingsmiddelen.

#8. te plannen

Of je nu wilt afvallen of een gezonde maaltijd op tafel wilt hebben, vooruit denken bespaart je tijd, geld en moeite.

Als je weet dat je morgen tot laat op je werk bent, bereid je dan voor op het avondeten. Zo kom je minder in de verleiding om de pizzalijn te bellen of wat makkelijks te halen bij de snackbar.

#9. je eigen koffie en thee te brouwen

Huh?!, denk je nu vast, maar waarom niet!

Heb je ooit uitgerekend hoeveel je uitgeeft in die luxe koffie en theebarretjes? En dan begin ik nog niets eens over die muffins of croissantjes die je aan je bestelling toevoegt.

Word je eigen barista en brouw een kopje biologische koffie of groene thee voor veel minder dan wat je in een koffie of theewinkel zou uitgeven.

Klik hier om te ontdekken hoe je je eigen koffie verbouwt.

Klik hier om te ontdekken hoe je je eigen thee verbouwt.

Welke strategie zou je aan mijn lijst toevoegen om je voedselbudget te vergroten? Deel de jouwe hieronder.

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!