Gooi je weegschaal het raam uit!
14 juni 2016 

Gooi je weegschaal het raam uit!

Wanneer je in strijd bent met je lichaamsgewicht kan het cijfer, die de weegschaal aangeeft, obsessief worden, dat meer kwaad dan goed doet met betrekking tot zelf-liefde en -acceptatie.

Vroeger was ik een slaaf van de weegschaal. Ik woog mezelf ’s ochtends, na een grote maaltijd, nadat het sporten, na het eten, na praktisch alles.

Het cijfer die de weegschaal aangaf, dicteerde hoe ik me voelde, hoe ik dacht over mezelf, waar ik in vergelijking stond met anderen, en of ik ‘aanvaardbaar’ genoeg was om bepaalde kleding te dragen.

Mijn regel was: hoe lager het getal, hoe beter ik was. Als ik een pond had verloren, was ik opgetogen. Als ik een pond was aangekomen, was ik zeer somber. Het was een eindeloze weg van angst en pijn. Ik was kwaad op mezelf bij enige negatieve verandering in mijn gewicht, dat mijn ongezonde cyclus van diëten en eetbuien aanwakkerde.

Toen ik eindelijk de weegschaal had losgelaten, vervulde een nieuw gevoel van vrijheid mijn leven.

Als jij op zoek bent naar meer vrijheid en vrede omtrent je lichaamsgewicht zijn hier de drie redenen waarom je moet stoppen met elke dag op de weegschaal te staan:

#1 Gooi je weegschaal uit het raam, omdat je eigenwaarde niet afhankelijk mag zijn van een getal

Als je gefixeerd bent op het cijfer die de weegschaal aangeeft, is het – zonder dat je het in de gaten hebt – zo verweven met je eigenwaarde!

Geeft de weegschaal een ‘goed’ (dat wil zeggen, lager) getal, voel jij je beter over jezelf. Maar geeft de weegschaal een ‘slecht’ (dat wil zeggen, hoger) getal aan, dan voel jij je verschrikkelijk. Je hele stemming wordt afhankelijk van een getal en je hele dag kan naar beneden worden getrokken in een spiraal van negativiteit en wanhoop door een…cijfertje!

De koppeling van dat getal en je eigenwaarde kan alleen veranderen als je stopt met jezelf te wegen. Wanneer je stapt uit de cyclus, dwing je jezelf zachtjes om naar jezelf te kijken in een ander licht.

Hoe ‘meet’ je eigenlijk jouw eigenwaarde? Hoe weet je of het is ‘toegestaan’ om je oké te voelen in je lichaam als je niet een getal hebt die je vertelt dat dit mag?

Als we beginnen met een nieuwe manier te vinden om te valideren en onszelf te waarderen, beseffen we dat onze eigenwaarde veel dieper gaat dan een getal.

Dat zielloze apparaat, de weegschaal, is zeer beperkt. Het vertelt je niet het hele verhaal. Wanneer je geobsedeerd bent door een getal kan je niet ontdekken wie je bent. Je ‘gewicht’ ben je in ieder geval niet. Je bent je ervaringen en dromen, je onderscheidende kwaliteiten, je uitzonderlijke talenten en je onvervangbare karakter.

#2 Gooi je weegschaal uit het raam, omdat ‘het probleem’ dieper is dan het getal die het aangeeft

Op de weegschaal staan, stelt je in staat om een gevoel van ‘controle’ te houden. Deze vorm van controle geeft je een gevoel van macht over je angsten. Je bent bang dat, als je niet constant je gewicht micromanaged, het uit de hand zal lopen. Je bent bang dat je je eetgewoonten niet onder controle kunt houden en raak je in paniek bij de gedachte om echt te vertrouwen op je lichaam.

Het gaat niet om het getal op de weegschaal; het gaat over de gevoelens erachter en wat ze representeren. Het zijn deze problemen die moeten worden erkend en moeten worden opgelost.

#3 Gooi je weegschaal uit het raam, omdat je gewicht geen statisch getal is

Het is belangrijk om op te merken dat het getal waarop je je eigenwaarde baseert altijd verandert. Je gewicht schommelt voortdurend, afhankelijk van wat je eet, het seizoen, lichaamssamenstelling en andere factoren.

Je gebruikt de weegschaal om je succes en vooruitgang te bevestigen. En toch … het is niet zo statisch als je denkt. Je gewicht kan zelfs in een dag veranderen!

Als je in paniek raakt omdat je gewicht met 1 of 2 pond is gestegen, bedenk dan dat zeer waarschijnlijk slechts natuurlijke schommelingen van je lichaam zijn.

Het loslaten van de weegschaal is ontzettend belangrijk voor de ontwikkeling van een meer liefdevolle en accepterende relatie met je lichaam. Neem de eerste stappen in de richting van zelfliefde en vrijheid door je vanaf nu niet meer te wegen!

Ben jij er klaar voor om te werken aan jezelf, in jezelf te investeren?

Klik hier voor alle info.

Wanneer stop jij met jezelf te wegen? Deel het gerust via het reactieveld onder aan deze pagina! 

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik depressief raakte als gevolg van mijn eetgedrag en overgewicht, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Marjan
Door

Marjan

op 18 Jun 2016

Ik ben nog steeds flink aan de maat, weeg mezelf af en toe, maar trek me niet te veel meer van het getal aan....zag pas een foto van een jaar of 30 geleden...een tijd dat ik me schaamde voor m'n figuur...ik zag er prachtig uit! Je kunt beter in de ogen van je medemensen kijken dan naar de wijzer van de weegschaal en in de spiegel...ik word er vrolijker van

Klaziena
Door

Klaziena

op 18 Jun 2016

Hoi beste Marjan, Als eerste bedankt voor je openhartige reactie :) Jij bent zeker al goed bezig en op de goede weg! Doorgaans beseffen we niet dat ons lichaam voortdurend verandert. Terugverlangen naar hoe je eruitzag op de middelbare school, de universiteit of voor je een kind kreeg, kan behoorlijk frustrerend zijn. Verdriet over je verdwenen 'vroegere’ lichaam kan een hoop emotionele energie opslokken. Mensen die een dieet volgen, fantaseren voortdurend over hun 'toekomstige' lichaam. Zo kan je bijvoorbeeld een dieet volgen in verband met je aanstaande bruiloft. In je fantasie zie je jezelf al met een slank(er) lichaam door het gangpad lopen. Drie dagen voor je trouwdag breekt de paniek uit, omdat je je streefgewicht niet hebt behaald. Je besteedde meer aandacht aan hoe je eruit 'moest' zien in je trouwjurk dan aan de trouwdag zelf. De ongelukkige gedachten over je gewicht zijn een domper op de vreugde op je huwelijksdag zelf. Waar het hier om gaat is dit: denk aan hoe je lichaam er nu uitziet, waardeer zoals het nu is! Misschien willen je gedachten je meeslepen naar het verleden om daar weg te dromen bij hoe je er toen uitzag. Of misschien willen ze je de toekomt induwen en vooruitlopen op hoe je eruit zal zien als je slank(er) bent. Geef hier geen gehoor aan en blijf volledig aanwezig bij het lichaam dat je nu hebt! Met een warme groet, Klaziena Waerts

Reactie plaatsen

Zoek in alle blogartikelen

Ik heb meer dan 125 artikelen!

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!

arrow_drop_up arrow_drop_down