arrow_drop_up arrow_drop_down
7 juni 2016 

Grootste fout die je maakt met voeding

Er zijn duizenden artikelen en tips over voeding, superfoods, gewichtsverlies en gezondheid. Je raakt daardoor gemakkelijk in de war door al die verschillende adviezen en tegenstrijdige informatie.

Zelf werk ik elke week meegezogen in een of ander niet (dieet) plan. Dat was in de periode toen ikzelf in de greep was van een disharmonieuze relatie met voeding. Waarom? Omdat ik ervan overtuigd was dat dit DE oplossing was voor mijn gewichtsprobleem.

Of dit nu 2 dagen per week vasten was. Het maken van groene smoothies. Een low-card dieet volgde. Of een beleid van ‘geen eten na 19.00 uur’. Altijd was ik standvastig in mijn inzet naar het volgen van de nieuwste en beste voedingsclaims.

Alleen was er één groot probleem: Niets had ooit gewerkt!

Ja, ik volgde ijverig iets voor een paar dagen, weken of maanden, maar ik kon niets op lange termijn in stand houden. Ik belandde in een drastische dieet / eetbui cyclus, waar ik maar niet leek uit te komen.

Ik besefte, na het volgen van honderden verschillende diëten en eetregels, dat ik de weg kwijt was: ik had geen idee wat ik moest eten of hoe ik naar mijn lichaam moest luisteren.

Nadat ik diëten voor altijd had afgezworen, beloofde ik mezelf dat ik zou leren hoe je een gezonde relatie met voedsel krijgt.

Toen ik begon af te stemmen op de wijsheid van mijn lichaam en te luisteren naar mijn intuïtieve hongersignalen, had ik een verrassende realisatie.

Het was niet wat ik aan het eten was dat het probleem was.
Het was hoe ik aan het eten was!

Het maakte niet uit dat ik groene smoothies nam voor het ontbijt; spinazie en gegrilde kip salades als lunch; en gebakken vis met broccoli als avondeten. Hoewel mijn maaltijden het beeld van de perfecte gezondheid  waren (nou ja, in ieder geval op maandag, als ik weer ‘was begonnen’), hield ik zelden van wat ik aan het eten was.

En dit is de grootste fout die de meeste
mensen maken rondom voeding!

Het is niet wat je eet, het is hoe je het eet.

Vraag jezelf:

  • Geniet je van je voeding?
  • Eet je langzaam genoeg om te genieten van elke hap?
  • Vind je plezier in wat je eet?
  • Besteed je aandacht aan de texturen en smaken van je maaltijd?

Je kan de hele dag salades, gegrilde kip en smoothies eten, maar als je absoluut veracht wat je eet, zal je het op langere termijn niet volhouden.

Ja, het is goed om gezonde, natuurlijke voeding te eten, maar als je gevangen zit in de schijnbaar eindeloze dieet cyclus en altijd opnieuw begint op maandag, zal een groene smoothie met chia zaadjes niet het antwoord zijn op je probleem.

Het antwoord ligt in de aanpak van het ‘hoe’ achter je eetgedrag. Volg je gewoon blindelings regels rondom voeding van iemand anders? Besteed je aandacht aan wat werkt voor je lichaam?

Als je jezelf onder druk zet om perfect te eten, je verschrikkelijk schuldig voelt als je een toetje eet en nadenkt over wat je echt wilt eten, dan zal het niet uitmaken hoeveel salades en smoothies je eet. Je gaat je ellendig voelen.

Je moet je tevreden voelen over de voeding in je dieet als je wilt dat je dit dieet voor een langere tijd wilt kunnen volhouden.

Dus de volgende keer dat je in de verleiding komt om te veranderen wat je eet, kijk maar naar hoe je het eet.

Begin met:

  • Aandacht te besteden aan de voeding dat voor je neus staat
  • Met behulp van je intuïtie je keuzes in voeding maken
  • Het paar keer nemen van een diepe ademhaling, voordat je gaat eten om af te stemmen op hoe je je voelt

Hoe ga jij om met voeding en hoe jij eet? Ik ben benieuwd hoe het bij jou zit. Deel het gerust via het reactieveld onder aan deze pagina! 

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Anneke Voskuilen

Door

Anneke Voskuilen

op 17 July 2017

Het is eigenlijk heel gemakkelijk om slank te blijven: Je moet gewoon alles eten, maar wel alles met mate.

Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!