Heb je echt trek of neemt je brein je in de maling?
arrow_drop_up arrow_drop_down
13 december 2016 

Heb je echt trek of neemt je brein je in de maling?

Je hebt een enorme trek in een groot stuk appeltaart met een dikke dot slagroom erop. Je kan haast aan niets anders meer denken.

Neem even een korte pauze, haal diep adem en vraag jezelf af. Verlangt je lichaam naar dat vet en suiker, of kijk je naar de overblijfselen van het feestje van gisteravond in je koelkast?

De volgende keer dat er een craving opkomt, doe de volgende korte test. Stem je af op je lichaam en kom op die manier erachter of je ècht trek hebt, of dat je hersenen jou gewoon in de maling nemen.

#1 Kijk je op dit moment televisie? Ja/Nee

Je hebt niet echt trek!

Gedachteloos kauwen voor de tv is een belangrijke reden waarom veel mensen moeite hebben met het bereiken van het door hen gewenste gewicht. Een onderzoek van de Universiteit van Alberta toont aan dat mensen die vaak tv keken meer kans op overgewicht hadden dan degenen die dat minder deden.

En ook niet zo verwonderlijk. Het is namelijk lastig om bij te houden hoeveel je werkelijk eet als je een spannende film zit te kijken en elk kwartier onder een spervuur van junkfood reclames ligt.

Maar wat nog ‘spannender’ is dan die film is dat veel mensen als het ware ‘als honden van Pavlov gaan kwijlen bij het geluid van een bel’ als ze de afstandbediening van de tv in hun hand hebben.

Hou daarom je handen bezig met een gezondere activiteit terwijl je naar je favoriete tv programma’s kijkt, zoals breien, tekenen, of het invullen van een kruiswoordraadsel.

#2 Drink een glas water. Nog steeds trek? Ja/Nee

Het is makkelijk om dorst voor trek te verwarren. Deze ‘trek’ vullen met een glas verfrissend water zou het weleens als sneeuw voor de zon kunnen laten verdwijnen.

Nog niet overtuigd? Volgens een onderzoek van de Universiteit van Illinois kregen mensen die dagelijks drie extra glazen water dronken gemiddeld 205 calorieën per dag minder binnen.

#3 Sluit kort je ogen en vraag jezelf af: heb ik last van stress? Ja/Nee

Als je je overgeeft aan vet- en/of suikerrijk voedsel wanneer je je rot of boos voelt, vergeet dan niet dan je niet de enige bent. Stress – of emotie eten komt vaak voor. Het gaat vaak om vet- en calorierijk ‘comfort food’ (dingen die je doet denken aan je veilig en gekoesterd voelen). Of koolhydraatrijke voedingsmiddelen (zoals snoep en zetmeel). Koolhydraten leiden namelijk tot de vrijlating van serotonine, het chemische ‘goed-voel’ stofje.

Natuurlijk zal het vullen van je problemen met voedsel de omstandigheden niet veranderen. Ook kan het je inspanningen om een gezond en evenwichtig leven leiden saboteren.

Als stress, dus niet echte trek, dé oorzaak is van je verlangen naar voedsel, zoek dan een andere manier om je humeur te verbeteren. Bijvoorbeeld, een minuut of twee mediteren, een wandeling, of het bekijken van leuke video op youtube van een hilarisch dier.

#4 Pak je mobiel en speel een spelletje zoals Candy Crush. Hielp dat? Ja/Nee

Soms verzint jouw brein een verlangen simpelweg, omdat het iets te doen wilt hebben.

In een onderzoek werden mensen gevraagd, die een verlangen ervoeren, zich de geur van eucalyptus of een mooie regenboog voor te stellen. En hoppa…hun hunkering naar voedsel nam af.

Een andere studie wees uit dat het spelen van Tetris gedurende slechts drie minuten de intensiteit, levendigheid, en de frequentie van hunkering naar eten verminderde.

Het blijkt dus door jezelf af te leiden, je door – wat een ondraaglijke craving lijkt – heen te kunnen halen.

#5 Is het meer dan 3 uur geleden dat je het laatst hebt gegeten? Ja/Nee

Heb je alle vorige vier vragen met nee beantwoordt? En je denkt nog steeds aan dat stuk appeltaart? Dan heeft je lichaam zeer waarschijnlijk geen behoefte aan die voedingsstoffen.

Heeft je lichaam eigenlijk werkelijk een stuk appeltaart nodig? Nee, dat is die vrouw uit de pre-historie die aan het werk is. Zij fluistert jou stiekem in dat jij calorierijk voedsel moet eten om een vetlaagje te kweken voor de winter. (Het leven op de savanne was heel anders dan het leven in De Hoogstraat!)

Een gezonder alternatief is bijvoorbeeld een frisse appel met een beetje amandelboter. Dit klinkt goed, lekker èn je lichaam zal je later bedanken.

Maar zou je echt een ‘moord doen’ voor dat stuk appeltaart? Snijd dan een stukje ervan af en geniet van elke hap!

Uit een experiment bleek dat mensen die af en toe (met de nadruk op het ‘af en toe’!) toegeven aan hun verlangen naar calorierijk voedsel uiteindelijk meer gewicht verliezen dan degenen die zichzelf nooit verwennen. Dat komt omdat je ‘los gaat’ op alles dat in je koelkast, vriezer, en (voorraad)kast als je jezelf blijft vertellen dat het stuk appeltaart off limits is.

Niet denken, doet denken!

Uit psychologisch onderzoek blijkt dat mensen, die krampachtig proberen ergens niet aan te denken, er juist extra veel aan gaan denken. Bijvoorbeeld, mensen die willen stoppen met roken proberen iedere gedachte aan een sigaret te voorkomen en bereiken daardoor het tegenovergestelde: ze denken extra vaak aan die heerlijke peuk.

Dat heeft te maken met twee processen in je hersenen die tegelijk plaatsvinden. Het ene proces moet ongewenste gedachten opsporen, het andere proces moet die gedachten uitschakelen. Maar juist dat tweede proces werkt minder goed in situaties waarbij je emoties of stress ervaart. Emoties en stress doen zich vaker voor als je probeert minder/anders te eten of niet te roken, waardoor de ongewenste gedachten zich ook vaker opdringen.

Snel je aandacht ergens anders op richten als je bijvoorbeeld denkt aan een roomsoes, helpt ook niet. Stel, je verplaatst je gedachten van de roomsoes naar een salade. Dat doe je niet één keer, maar herhaaldelijk: nu koppel je in gedachten roomsoezen aan salades. Het gevolg: als je aan een salade denkt (of er één ziet) denk je óók aan roomsoezen. Zo wordt het wel heel moeilijk om nooit meer aan roomsoezen te denken.

Maar wat moet je dan doen?

Doe het andersom. Denk juist wel aan roomsoezen of aan een andere lekkernij. Niet heel even, maar net zolang totdat… je lust tot het eten ervan je is vergaan.
Toch is je lichaam zo ontworpen dat het ervoor zorgt dat je je niet zomaar volpropt. Zodra je iets lekkers eet, krijg je de smaak te pakken en neem je nog een hap, maar na een paar happen wordt die lekkernij al minder lekker. Op een gegeven moment gaat het je zelfs tegenstaan. Je stopt met het eten ervan.

Experts zeggen dat de eenvoudigste manier om een ongecontroleerde eetbui te voorkomen is om de hele dag gewoon normaal en goed te eten.

En vergeet niet. Gezond, duurzaam gewichtsverlies is het vinden van een balans die voor jou(!) werkt èn te genieten van het proces. Geniet ervan!

Laat me weten in het commentaarveld hoe deze test jou heeft geholpen.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!