arrow_drop_up arrow_drop_down

Héb, of bén jij overgewicht?

Als ik aan jou zou vragen om jezelf te beschrijven, kan jij dat dan zonder je overgewicht daarbij te noemen? Of ben je al zo lang en zo intensief bezig met afvallen dat het op dit moment het enige is waaraan je denkt? Vergeet je steeds vaker dat er ook leuke dingen zijn in het leven én dat jij best goed bent in andere dingen?

Als je overgewicht hébt, wil dat niet zeggen dat je je overgewicht bént!

Gewicht kan een overheersend probleem worden in je leven. Het kan de zaken die wel goed gaan steeds meer gaan overschaduwen. Op een gegeven moment zie je jezelf alleen nog maar als iemand die te zwaar is. Dit negatieve zelfbeeld werkt door naar een sombere stemming, die vervolgens weer je eetgedrag negatief beïnvloedt.

Hoe ben je op dit punt gekomen? Maar nog veel belangrijker…hoe draai je dit negatieve om naar weer het positieve? Ik laat je graag zien hoe.

Het gebeurt niet op de ene op de andere dag

Een negatief beeld krijg je niet van de ene op de andere dag.

Het begint er over het algemeen mee met dat het niet lukt om af te vallen met een bepaald dieet. Je verwoordt dat voor jezelf als: ‘Afvallen lukt niet met dit dieet.’ Als je vervolgens andere diëten uitprobeert en die werken ook allemaal niet, ga je misschien steeds meer geloven dat het aan jou ligt. Dat verwoord je met: ‘Afvallen lukt mij niet.

Je gaat jezelf zo steeds meer zien als iemand met overgewicht, die het niet voor elkaar krijgt om dat probleem op te lossen. Je zelfvertrouwen neemt af en het lukt je steeds minder goed om discipline op te brengen.

‘Mij lukt niets’

Het heeft voor je gevoel toch geen zin. Daardoor bevestigt je slechte eetgedrag steeds dat jij het niet goed doet, waardoor je in een negatieve spiraal belandt. De verwoording wordt misschien zelfs: ‘Mij lukt niets.

Doordat je zo bezig bent met alles wat niet goed gaat, ga je nieuwe gebeurtenissen ook op die manier bekijken. Het heeft naar jouw idee uiteindelijk toch geen zin meer om überhaupt te proberen je in te houden, waardoor de voorspelling dat je weer te veel zult eten vanzelf uitkomt (een selffulfilling prophecy).

Deze negatieve blik kan zich ook langzaam uitbreiden naar andere gebieden, waaronder je werk, je relatie en je sociale contacten. Je gaat het allemaal minder leuk vinden, en trek je jezelf vaker terug in je eigen huis. Langzaam wordt je wereldje steeds kleiner. Daardoor verlies je steeds meer de hoop dat het ooit nog goed komt en uiteindelijk blijven er alleen maar redenen over om somber te zijn.

Je overgewicht wordt een probleemverrekijker

Als je een probleem hebt en daar veel mee bezig bent, zie je na een tijd alleen nog maar dat probleem.

Je kunt dat vergelijken met hoe je met een verrekijker naar een deel van een landschap kijkt en alleen maar ziet wat binnen het gezichtsveld van de kijker valt. Alles wat daarbuiten valt is zwart. Het is er wel, maar je ziet het niet.

Op dezelfde manier kunnen, als afvallen steeds niet lukt, de dingen die wel goed lopen en de activiteiten waar je energie van zou krijgen, buiten je gezichtsveld vallen. De leuke dingen raken uit het zicht en vooral bij je overgewicht ga je steeds meer negatieve details zien.

Elk klein dingetje, bijvoorbeeld wanneer je toch één keer een koekje bij de koffie pakt, wordt uitvergroot en ervaar je als een faalmoment. Je zoomt steeds meer in en ziet steeds scherper dat er inderdaad een hoop misgaat. Zo ontwikkel je een probleemverrekijker.

Werk aan je blik op jezelf

Een verrekijker kun je bewegen en daardoor zie je opeens een deel van het landschap dat er voorheen niet leek te zijn.

Op dezelfde manier kun je eraan werken om jouw blik op jezelf en het afvallen te veranderen: door op zoek te gaan naar positieve punten die je nu niet opmerkt.

Verruim je blik door je verrekijker op het positieve te richten

Schrijf daarom iedere dag een aantal punten op die goed gingen en/of die je fijn vond. Ze kunnen specifiek over goede keuzes en afvallen gaan, maar het mogen ook andere dingen zijn. Zo ontwikkel je een positieve verrekijker 🙂

Op dezelfde manier als de probleemverrekijker vooral problemen laat zien, zal de positieve verrekijker zich richten op het positieve. Daardoor ben je waarschijnlijk eerder geneigd om in oplossingen te denken dan te blijven hangen in probleemdenken. Je leven wordt zo dus rijker en mooier!

Bij je zoektocht naar verrijkende, positieve gebeurtenissen kun je de volgende vragen gebruiken:

  • Wat ging er deze week goed?
  • Welke positieve kant van mezelf ben ik tegengekomen?
  • Waarom is dit goed gegaan?
  • Wat heb ik daaraan bijgedragen?
  • Zou ik dit in de toekomst weer zo kunnen uitvoeren?

Voel jij je alleen in je strijd met je eetgedrag, je lichaam en jezelf? Klik dan hier

Ga jij je probleemverrekijker van richting veranderen en welke vragen ga ja daarvoor gebruiken? Vertel het mij hieronder.

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!