Hoe emotie eten overwinnen?
02 augustus 2016 

Hoe emotie eten overwinnen?

Jarenlang heb ik eten en mijn lichaam misbruikt, omdat ik geloofde dat ik niet goed genoeg was zoals ik ben. Dus moest ik eerst dunner en daarmee mooier worden.

Ik liet mezelf niet normaal eten, waardoor mijn wereldbeeld werd versterkt dat ik niet goed genoeg was. Daarom strafte ik mezelf en mijn lichaam door te weinig te eten, extreme afslankmethodes te volgen en overdreven te sporten. En natuurlijk leidde deze beperkingen tot emotie eten en schranspartijen, zoals voor veel vrouwen.

Ik ging mijn emotie eten overwinnen, doordat ik volledig ging erkennen dat ik wél goed genoeg ben. Ik ging normaal eten en leerde ik mezelf te geven wat ik nodig heb. Hier is hoe ik dat deed, en nog steeds doe:

Emotie eten overwinnen door alle voeding toe te staan

Ik zette altijd bepaalde voedingsmiddelen op mijn ‘slechte’ lijst. Heb jij ook zo’n lijst?

‘Normaal’  eten betekent: geen voedingsmiddelen die goed of fout zijn en is alles toegestaan.

Vermijd je bepaalde voedingsmiddelen, omdat je bang bent dat ze je misschien dik maken? Wat zou er gebeuren als je jezelf verteld dat je alles mag eten wanneer je lichamelijke honger hebt? Het geeft rust en haalt de angel uit je emotie eten.

Want op onbewust niveau geef je jezelf toestemming dat je altijd alles mág eten, dus waarom zou die hele zak xxl chips nu leeg moeten? Dit klinkt vreemd, maar je onbewuste geest werkt wel zo. Zeker wanneer je die chips mindful eet, heeft je innerlijke kritische stem het nakijken.

Wil jij de controle krijgen over je innerlijke kritische stemmen?

Dan is het e-book ‘Innerlijke Saboterende Gedachten Herkennen’ perfect voor jou!

Klik hier voor alle info, of klik op de afbeelding van het e-book.

innerlijke saboterende gedachten herkennen

Emotie eten overwinnen door te focussen op wat goed voelt

Als eenmaal alle voedingsmiddelen zijn toegestaan, kan je je richten op wat goed voelt voor je lichaam in plaats van wat je geest denkt dat dat is.

Probeer te ontdekken hoe je lichaam voelt 30 minuten elke keer nadat je hebt gegeten. Wees nieuwsgierig naar de sensaties in je lichaam. Voel je je moe, opgeblazen, energiek, opgetogen, … ?

Met genoeg oefenen en bewustwording zal eten zo aantrekkelijk voor je worden als het maakt hoe jij je daarna voelt.

Emotie eten overwinnen door voedsel beschikbaar te maken

Ik moest mezelf bewijzen dat ik mezelf niet meer zou beperken en dat eten altijd beschikbaar zou zijn voor mij. Daarom zorgde ik ervoor dat ik altijd eten bij me had, zodat ik kon eten wanneer ik lichamelijk honger had.

Heb je weleens gewacht tot de laatste minuut om te eten en dat je dan uiteindelijk te veel at omdat je zo hongerig was?

Ik nodig je uit om snacks bij je te dragen en genoeg te eten wanneer je honger in je maag voelt (in tegenstelling tot emotionele honger, die snel komt en zich manifesteert in je geest en mond).

Ontdek alle soorten honger in mijn e-book ‘Ontdek de 7 soorten honger’.

Klik hier voor alle info, of klik op de afbeelding van het e-book.

ontdek-de-7-soorten-honger

Emotie eten overwinnen door de maaltijd ‘heilig’ te maken

Ga zitten wanneer je eet en minimaliseer afleiding. Eet in een rustige, emotioneel veilige omgeving en vermijd negatieve gesprekken. Leg je bestek neer tussen de happen. Steek een kaars aan en draai rustgevende muziek.

Hoe meer tijd je steekt in het creëren van een heerlijke ervaring voor je lichaam en geest, hoe meer tevreden je je voelt na het eten, en hoe kleiner de kans dat je blijft dooreten, voorbij het punt dat je je nog aangenaam voelt.

Emotie eten overwinnen door ruimte te maken voor gevoelens en frivoliteit

Vrouwen worden gevoed in zoveel meer manieren dan eten, hoewel velen van ons zijn vergeten wat ons echt een vol (vervuld) gevoel geeft.

Wat voedde jou als kind? Voor mij was het tijd doorbrengen in de natuur, omgang met dieren, zingen en dansen op het gras.

Maak tijd voor wat frivool, speels, of de magische kant van het leven die je hebt achtergelaten. Deze aspecten van het leven zijn net zo belangrijk als iets anders als ze je gelukkig maken en je vervullen. Je hebt toestemming om te ‘spelen’ 🙂

Kan je suggesties gebruiken?

Ik heb er wel 40 voor je 🙂 in mijn e-book ’40 Troostmanieren Zonder Eten’.

Klik hier voor alle info, of klik op de afbeelding van het e-book.

40 troostmanieren zonder eten

Onthoud dat je goed genoeg bent!

Je bent goed genoeg zoals je bent. Er is niets mis met je. Je bent perfect, precies zoals je bent.

Sta jezelf toe om te eten en leef je leven. Wacht niet tot je gewicht hebt verloren om pas dan je leven te leven!

“If you are waiting for anything in order to live and love without holding back, then you suffer. Every moment is the most important moment of your life. No future time is better than now to let down your guard and love.” — David Deida

Vertaling:

“Als je met terughoudendheid wacht om te leven en lief te hebben, dan lijd je. Elk moment is het belangrijkste moment van je leven. Geen toekomstige tijd is beter dan nu om lief te hebben en niet meer op je hoede te zijn.” — David Deida

Laat je lichaam je niet tegenhouden om te leven, want je leeft nu!

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik depressief raakte als gevolg van mijn eetgedrag en overgewicht, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Zoek in alle blogartikelen

Ik heb meer dan 125 artikelen!

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!

arrow_drop_up arrow_drop_down