Hoe emotie eten overwinnen?
arrow_drop_up arrow_drop_down
2 augustus 2016 

Hoe emotie eten overwinnen?

Jarenlang heb ik eten en mijn lichaam misbruikt, omdat ik geloofde dat ik niet goed genoeg was zoals ik ben. Dus moest ik eerst dunner en mooier worden.

Ik liet mezelf niet normaal eten, waardoor mijn wereldbeeld werd versterkt dat er niet genoeg was in mijn leven – ik gaf mijn lichaam letterlijk onvoldoende te eten. En natuurlijk leidde deze beperkingen tot emotie eten en schranspartijen, zoals voor veel vrouwen.

Als je merkt dat je eten slechts als mondvulling gebruikt, tot op het punt van ongemak en afkeer van je eigen lichaam, denk je waarschijnlijk dat je niet genoeg hebt in je leven en dat je niet genoeg bent zoals je bent.

Het was alleen doordat ik volledig ging erkennen dat ik wèl voldoende heb in mijn leven dat ik in staat was om mijn emotie eten te stoppen. Ik was in staat om normaal te leren eten en leerde ik om mezelf te geven wat ik nodig heb. Hier is hoe ik dat deed, en nog steeds doe:

Emotie eten overwinnen door alle voeding toe te staan

Ik zette bepaalde voedingsmiddelen op de “slechte” lijst.

‘Normaal’  eten betekent: geen voedingsmiddelen die moreel goed of fout zijn en is alles toegestaan.

Vermijd je bepaalde voedingsmiddelen, omdat je bang bent dat ze je misschien dik maken? Wat zou er gebeuren als je jezelf verteld dat je alles mag eten wanneer je lichamelijke honger hebt?

Emotie eten overwinnen door te focussen op wat goed voelt

Als eenmaal alle voedingsmiddelen zijn toegestaan, kan je je richten op wat goed voelt voor je lichaam in plaats van wat je geest denkt dat dat is.

Probeer te ontdekken hoe je lichaam voelt 30 minuten elke keer nadat je eet. Wees nieuwsgierig naar de specifieke sensaties in je lichaam. Voel je je moe, opgeblazen, energiek, opgetogen, etcetera?

Met genoeg oefenen en bewustwording zal eten zo aantrekkelijk voor je worden als het maakt hoe je je daarna voelt.

Emotie eten overwinnen door voedsel beschikbaar te maken

Ik moest mezelf bewijzen dat ik mezelf niet meer zou beperken en dat eten altijd beschikbaar zou zijn voor mij. Daarom zorgde ik ervoor dat ik altijd eten bij me had, zodat ik kon eten wanneer ik lichamelijk honger had.

Heb je weleens gewacht tot de laatste minuut om te eten en dat je dan uiteindelijk te veel at omdat je zo hongerig was?

Ik nodig je uit om snacks bij je te dragen en genoeg te eten wanneer je honger in je maag voelt (in tegenstelling tot emotionele honger, die snel komt en zich manifesteert in je geest en mond).

Emotie eten overwinnen door de maaltijd ‘heilig’ te maken

Ga zitten wanneer je eet en minimaliseer afleiding. Eet in een rustige, veilige omgeving en vermijd negatieve gesprekken. Leg je vork neer tussen de happen. Steek een kaars aan en draai rustgevende muziek.

Hoe meer tijd je steekt in het creëren van een heerlijke ervaring voor je lichaam en geest, hoe meer tevreden je je voelt na het eten, en hoe kleiner de kans dat je blijft dooreten, voorbij het punt dat je je aangenaam voelt.

Emotie eten overwinnen door ruimte te maken voor gevoelens en frivoliteit

Vrouwen worden gevoed in zoveel meer manieren dan eten, hoewel velen van ons zijn vergeten wat ons echt een vol (vervuld) gevoel geeft.

Wat voedde jou als kind? Voor mij was het tijd doorbrengen in de natuur, omgang met dieren, zingen en dansen op het gras.

Maak tijd voor wat frivool, speels, of de magische kant van het leven die je hebt achtergelaten. Deze aspecten van het leven zijn net zo belangrijk als iets anders als ze je gelukkig maken en je vervullen. Je hebt toestemming om te spelen.

Onthoud dat je goed genoeg bent!

Je bent goed genoeg zoals je bent. Er is niets mis met je. Je mankeert niets. Je bent lief en perfect, precies zoals je bent.

Sta jezelf toe om te eten en leef je leven. Wacht niet tot je gewicht hebt verloren.

“If you are waiting for anything in order to live and love without holding back, then you suffer. Every moment is the most important moment of your life. No future time is better than now to let down your guard and love.” — David Deida

Laat je lichaam je niet tegenhouden om te leven. Er is niets te veranderen. Alleen je leven moet worden geleefd. En het gebeurt op dit moment!

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!