Hoe jij je streefgewicht bereikt door deze makkelijk toe te passen manier
10 januari 2017 

Hoe jij je streefgewicht bereikt door deze makkelijk toe te passen manier

Als het gaat om het bereiken van je streefgewicht hebben we meestal last van negatieve gedachten. Je zegt: “Ik verdien dit stukje chocolade, want ik heb de hele dag hard gewerkt,” of “Ik heb gezondigd bij m’n ontbijt, de dag is verpest, Ik kan net zo goed morgen beginnen met juist te eten.”
Deze zelf-saboterende gedachten hebben ook invloed op succes op de lange termijn qua gewichtsbeheersing.

Het goede nieuws is dat je dit soort denken kan veranderen.

Pas de volgende tips toe om je manier van denken te veranderen waarmee je negatieve gedachten op afstand kunt houden.

#1 Herken negatieve gedachten

Als je niet bewust van je gedachten, hoe kun je dan weten of ze staan tussen jou en je doel?

De sleutel is afgestemd te blijven op wanneer je negatieve gedachten hebt. Vervolgens kun je je denken veranderen.

Een goede strategie is om de meest voorkomende woorden of uitspraken op te schrijven. Geef ze hierbij een naam, bijvoorbeeld ‘lui’. Wanneer je daarna een gedachte, die je hebt opgeschreven, opmerkt zeg je tegen jezelf: ‘ah, daar is die “Ik ben zo lui” verhaal weer!’

Dit zal je helpen om die gedachte de ruimte te geven. Daardoor vermindert hun macht over jou.

#2 Stop met jezelf ‘-er’ te noemen

Wanneer je jezelf labelt met uitspraken als “Ik ben een emotie eter”, word het een self-fulfilling prophecy. Het zal juist je gedrag laten voortzetten.

In een boek van Michelle May op het gebied van emotie eten, stelt ze voor om de ‘-er’ te veranderen naar ‘-en’ . Bijvoorbeeld, in plaats van “Ik ben een emotie eter” verandert deze uitspraak in: “Ik ben aan het emotie eten om emotionele redenen.”

Ik ben het helemaal eens met Michelle. Je creëert daarmee namelijk een afstand. Het emotie eten is een gedrag. Het is niet wie je bent.

#3 Herinner jezelf aan de gevolgen van dit soort denken

Het is enorm belangrijk dat je vertraagt. Neem dan even diep adem en herinner jezelf eraan dat iedereen gedachten heeft die twijfel creëert.

Het belangrijkste is jouw vermogen om dat denken te observeren en te herkennen. Laat die gedachten niet je gedrag beheersen of je een excuus geven voor waarom je wel of iets niet moet doen.

Dat negatieve gedachten jou inperken is de èchte consequentie van dit soort denken.

#4 Vervang negatieve gedachten met positieve, meer behulpzame gedachten

Stel je eens voor dat je vriendin worstelt met zo’n gedachte die je hiervoor las. Wat zou je tegen haar zeggen? Je zou waarschijnlijk op een medelevende manier reageren. En dit is op precies dezelfde manier zoals jij op jezelf zou moeten reageren.

Dus de volgende keer als je opmerkt dat je denkt (of zegt): “Het is te moeilijk om gewicht te verliezen” erken dat het moeilijk is om gewicht te verliezen. En herinner jezelf daarna er dan aan dat er geen ideale periode bestaat om gewicht te verliezen. Er is altijd wel wat gaande in je leven, of dat nu thuis of op je werk is. Het ‘ideale moment’ bestaat niet.

Vervang het met een uitspraak (lijfspreuk) over hoe je jouw gezondheid prioriteit verdient, zoals: “Wat is een ding dat ik vandaag kan doen, dat een stap is in de richting van de zorg voor mezelf?”

#5 Heb zelf-compassie

Als je bij jezelf negatieve gedachten opmerkt, vraag jezelf af hoe je zou reageren op een familielid als ze een soortgelijke gedachte over zichzelf met jou zouden delen. Je zou ze er niet voor straffen, toch? Waarom straf je dan wel jezelf?

Jezelf straffen houdt je vast in hetzelfde negatieve patroon. Neem dus even de tijd om na te denken over hoe je zou reageren op iemand waarvan je houdt die dezelfde strijd ervaart. Schrijf het op als een korte brief aan jezelf ter herinnering om wat aardiger te zijn voor jezelf wanneer je een negatieve gedachte hebt.

Negatieve gedachten zijn een gewoonte die moeilijk zijn te doorbreken. Maar het veranderen van je denken is niet onmogelijk; het begint met bewustwording.

Zoals Albert Einstein het zo treffend zei: “We kunnen niet onze problemen oplossen met dezelfde gedachte die we gebruikten toen we hen schiepen. Dus om je doel te bereiken heb je geen perfectie nodig, maar vooruit komen.

Kun je hulp gebruiken in hoe omgaan met je innerlijke saboterende gedachten?

Dan gaat het e-book ‘Innerlijke Saboterende Gedachten Herkennen’ jou zeker helpen!

Klik hier voor alle info, of klik op de afbeelding hieronder.

innerlijke saboterende gedachten herkennen

Laat me in het commentaarveld hieronder weten wat jij gaat doen om je negatieve gedachten over jezelf aan te pakken. Ik verneem graag van je 🙂

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik depressief raakte als gevolg van mijn eetgedrag en overgewicht, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Zoek in alle blogartikelen

Ik heb meer dan 125 artikelen!

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!

arrow_drop_up arrow_drop_down