Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen?
arrow_drop_up arrow_drop_down
26 maart 2019 

Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen?

Vraag jij jezelf weleens af: “Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen?

Hoewel je over het algemeen (hopelijk) best tevreden bent over jezelf, over je werk, over je relatie, over hoe je voor je kinderen zorgt, over je gevoel voor humor of over hoe anderen jou waarderen, kan het het tegelijkertijd zijn dat je op het gebied van je gewicht dat vertrouwen niet (voldoende) hebt. Afvallen en op gewicht blijven gaan niet vanzelf en je hebt er niet voldoende vertrouwen in dat je dat kunt.

Iedereen heeft op een bepaald gebied wel wat minder vertrouwen en dat is o zo menselijk. Je kunt bijvoorbeeld financiële of huwelijksproblemen hebben en niet weten hoe je die kunt oplossen. Jij kunt daar erg in je hoofd mee bezig zijn, maar als je over straat loopt, heeft niemand dat in de gaten. Het probleem is alleen van jezelf.

Overgewicht daarentegen is van de buitenkant wel zichtbaar. Als dat jouw onzekere punt is, kun je denken dat iedereen jouw onzekerheid daarover altijd kan zien.

Graag geef ik je in dit blogartikel handvatten op de vraag: “Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen op het gebied van afvallen en op gewicht blijven.”

Hoe krijg ik meer vertrouwen als iedereen z’n eigen ‘theorie’ over afvallen en voeding erop nahoudt?

Het maakt het ook best wel lastig, of zelfs ingewikkeld, dat zoveel mensen bezig zijn met afvallen en voeding, en dat iedereen zijn eigen theorie als een soort geloof verdedigt.

Het zijn goedbedoelde adviezen, maar wat voor de een werkt, is voor een ander misschien niet zo nuttig of minder haalbaar. De adviezen kunnen je het gevoel geven dat jij het constant niet goed doet en dat is weer niet goed voor het vertrouwen in jezelf.

Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen?

Als je steeds minder gelooft dat je het probleem van je gewicht zelf kunt oplossen werkt dat niet motiverend. De stap ‘kunnen’ van het willen-kunnen-doen proces werkt dan niet als een brug, maar als een muur waar je niet overheen komt, waardoor je stil komt te staan. In plaats van dat je aan de slag gaat, groeit je weerstand en stel je het inplannen en uitvoeren van gezonde acties uit.

De oplossing is om meer vertrouwen in je eigen kunnen te krijgen. Maar ja, hoe doe je dat?

Om je dat te laten zien, moeten we eerst bekijken wat ‘vertrouwen in jezelf’ inhoudt.

Wat is ‘vertrouwen’ en waar kom het vandaan?

Het is nuttig (en interessant) om te onderzoeken wat het woord ‘vertrouwen’ betekent.

Het belangrijkste deel van het woord is ‘trouw’ en betekent loyaliteit of je verbinden aan iets. Vertrouwen is dus een verbintenis aangaan. Als je met iemand trouwt, ga je officieel een echtelijke verbintenis aan. Van daaruit krijgt het de betekenis dat je op iets of op iemand kunt rekenen. Het woord ‘betrouwbaar’ is daarvan afgeleid. In vriendschappen en in relaties kun je ervan uitgaan (erop vertrouwen) dat die ander er voor je is als het nodig is.

Zelfvertrouwen werkt ook zo, alleen is het verbond dan niet met een ander maar met jezelf.

Het gaat erom dat je op jezelf kunt rekenen en je er voor jezelf bent als dat nodig is. Zelfvertrouwen is een verbintenis met jezelf aangaan.

Verminderd vertrouwen over afvallen is op die manier een verbroken relatie op dat gebied. Steeds wanneer je je voor had genomen om gezonder en/of minder te eten maar dat toch niet deed, is er een beetje vertrouwen afgebroken. Doordat je je niet aan je eigen afspraken hebt gehouden, ben je voor jezelf minder betrouwbaar geworden.

Je verliest het geloof in jezelf en laat het maar zitten en denkt: het heeft geen zin, ik kan het toch niet.

Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen? Door te werken aan kleine, realistische doelen

Om de relatie met het afvallen (en jezelf) te herstellen is het belangrijk dat je gaat werken aan kleine, realistische doelen. Door stap voor stap te werken aan haalbare doelen zie je eerder resultaat én werkt motiverend.

Je zult merken dat je dan sneller, makkelijker en vaker doet wat je van plan was. Dat zorgt ervoor dat je het vertrouwen op dit gebied en in jezelf terugwint en het wordt makkelijker om met die manier door te gaan.

Om concrete, haalbare doelen te kunnen stellen is het belangrijk dat je een realistisch beeld krijgt van waar je nu staat: welke vaardigheden je wel en welke je nog niet zo goed beheerst.

Het e-book ‘Creëer Jouw Persoonlijke Plan van Aanpak om je ongewenste eetgedrag te doorbreken’

In dit e-book vertel ik je dé manier op te stoppen met uitstellen en meer gedaan te krijgen. Daarbij geef ik je strategieën voor succesvolle verandering van ongewenst eetgedrag of -gewoonte. Je creëert jouw persoonlijke plan van aanpak.

Ook vertel ik jou in dit e-book welke stappen samen het GEEF-programma vormen en ga ik jou uit iedere stap één onderdeel + één oefening geven die, in mijn ogen, het meest waardevol zijn.

Als jij deze toepast in je leven, dan ben ik ervan overtuigd dat jij verbetering zal opmerken in je eetgedrag en eetgewoonten.

Voordat ik jou meer vertel over mijn GEEF-programma en jij die waardevolle onderdelen en oefeningen gaat ontdekken, wil ik jou eerst duidelijk maken hoe het zit met overgewicht.

Je krijgt antwoord op de volgende vragen:

  • Wat zijn de gevolgen van overgewicht?
  • Zijn een aantal beruchte fabels over overgewicht waar?
  • Wat zijn de feiten hoe overgewicht wordt veroorzaakt?
  • Heb jij écht overgewicht of is dat het beeld dat is gecreëerd door anderen?
  • Heb jij last van ongewenst eetgedrag of -gewoonten?

Ben je er klaar voor? Dan beantwoord ik voor jou graag deze vragen 🙂
Klik hier voor alle details van dit e-book.

Een punt dat ik vaak hoor bij de mensen die ik begeleid is dat het moeilijk is om grenzen te stellen. Je herkent het vast wel: die neiging om direct ja te zeggen en er voor anderen altijd te zijn, waarbij de kans bestaat dat je er te weinig voor jezelf bent.

De nadruk ligt op KLEINE doelen!

Deze vaardigheid verbeter je niet van de ene op de andere dag. Als je dit wilt aanpakken is het goed om eerst een goed beeld te krijgen in welke situatie, bij wie en hoe je dit nu doet. Is dat bijvoorbeeld vooral op het werk, of juist meer thuis? Breng dat eerst in kaart en bekijk dan welke aanpassingen je kunt doen en waar je mee wilt beginnen.

Hetzelfde geldt voor je voedingspatroon. Om een goed beeld te krijgen van waar je nu staat met je voedingspatroon is het handig om een eetdagboek bij te houden. Dat is sowieso een goede oefening, omdat je niet altijd in de gaten hebt wat én waarom je (op een dag) eet.

hoe krijg ik meer zelfvertrouwen

Download deze GRATIS APP en doe je voordeel ermee

Onderzoek wat aan die eetmomenten voorafgaat: waarom ga je op zo’n moment eten? Dit kan bijvoorbeeld een bepaalde emotie zijn, of een gedachte waarmee je vooraf goedkeurt om meer te eten, zoals ach: één keertje kan wel.

Actie = reactie

Het idee daarachter is simpel: ieder gedrag heeft een consequentie. De consequentie van je huidige gedrag is overgewicht. Als je een ander gevolg wilt (minder gewicht), is het nodig om daarvoor iets te veranderen aan je gedrag. Wat dat precies is, kan niemand in zijn algemeenheid zeggen.

Op het gebied van voeding is het wel mogelijk om te zeggen dat het gaat om meerdere factoren. Het gaat niet alleen maar om hoeveel je eet (het aantal calorieën), maar ook om wat, wanneer en hoe vaak je eet. De oplossing om een blijvend resultaat te krijgen bestaat daarom niet alleen maar uit minder eten, maar ook uit beter, natuurlijker, gevarieerder en volgens een bepaalde regelmaat eten.

Het is onrealistisch om te geloven dat je de veranderingen die nodig zijn allemaal in één keer kunt aanpakken!

Je hebt tijd nodig om uit te zoeken hoe je jouw gezonde patroon kunt doorvoeren. Breng daarom éérst je huidige voeding(spatroon) in kaart en werk dan in kleine stappen naar een voedingspatroon toe waarbij jij je goed voelt en waarvan je voldoende energie krijgt.

Dit verbeterde voedingspatroon zal misschien nog niet het gewenste gewichtsresultaat opleveren, maar het is al wel een verbetering.

Door steeds iets kleins te veranderen, waarbij je erop let dat je je goed en energiek blijft voelen, komt het resultaat vanzelf. Dat doe je net zolang tot je een eetpatroon hebt dat je kunt volhouden en een gewicht waarmee je tevreden bent.

Op die manier kan afvallen en op gewicht blijven net zo’n onderdeel van jezelf worden als al die andere vaardigheden die je al hebt 🙂

Vertel me in het reactieveld hieronder wat jij gaat doen om je huidig eet- en leefpatroon in kaart te brengen.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!

Wacht nog even voordat je weggaat!

Je bent al zover gekomen met lezen

en krijg je daarvoor een cadeau van mij :)