Hoe kun je je eetgewoonten veranderen?
arrow_drop_up arrow_drop_down
10 januari 2018 

Hoe kun je je eetgewoonten veranderen?

Eetgewoonten Veranderen
Dat klopt, het krijgt hoofdletters :)

Je wilt gewoon weten hoe je je eetgewoonten kunt veranderen, oude gewoonten kunt doorbreken en hoe je gemakkelijk nieuwe kunt maken.

Meestal duurt het ongeveer een week als je nieuwe gewoonte iets te maken heeft met ongewenst eetgedrag. En ‘een week’ is alleen als je echt eraan bent toegewijd.

Dat is niet omdat je zwak bent, je doelen té ambitieus zijn, of dat je eetgewoonten veranderen onmogelijk is. Het is gewoon dat gewoonteverandering verdomd moeilijk is.

Maar niet onmogelijk :)

Eetgewoonten veranderen zijn hot

Er zijn veel verbazingwekkende blogs, boeken, cursussen en TED-gesprekken over veranderen van gewoonten. Zo veel dat je al je tijd kunt besteden aan het leren hoe je je gewoonten kunt veranderen en er nooit aan toekomt om het daadwerkelijk te doen.

Je hebt de kennis, maar je moet actie ondernemen om écht verandering te creëren.
(Als je wat meer kennis wilt + nog wat handige stappenplannen waarmee je eetgewoonten veranderen, pak die dan HIER)

Kennis + actie = eetgewoonten veranderen

Ik heb een aantal verschillende adviezen en hulpmiddelen voor je. Deze technieken zijn niet alleen van toepassing op eetgewoonten veranderen, maar kun je ze ook gebruiken bij elke gewoonte op wat voor levensgebied dan ook.

We gaan het hebben over:

  1. Je manier van denken (= je mindset)
  2. Behoeften, en
  3. Het nemen van verantwoording

Dit zijn de drie dingen waarvan ik denk dat ze essentieel zijn voor het vormen (of breken) van elke gewoonte.

#1. Mindset en nieuwe gewoonten

Laten we eerst bespreken hoé je denkt over je nieuwe gewenste gewoonte of voornemen.

Te vaak komt het verlangen naar nieuwe gewoonten – vooral met betrekking tot eten of lichaam – vanuit een gevoel van:

  • Schaamte
  • Schuld
  • Het gevoel dat je ‘zou moeten’, of een andere vorm van ‘ik ben niet goed genoeg zoals ik ben’ mentaliteit.

En natuurlijk ben je ‘goed genoeg’!

Ik weet niet of je ooit hebt geprobeerd iets (voor elkaar) te krijgen door te zeuren, een ander een schuldgevoel aan te praten of te manipuleren? In ieder geval werkt het niet goed. En als het wel tot actie heeft geleid, is het geen fijne emotionele ervaring voor alle betrokkenen.

Dit voor jezelf doen is niet anders! Dus ja, ik begrijp dat je je eetgewoonten wilt veranderen. Hoogst waarschijnlijk heel graag.

Maar dat is des te meer reden om van jezelf te houden en goed voor jezelf te zorgen.

Hoe ziet dit er uit in de praktijk?

Je dient hoe je tegen jezelf en het verhaal dat je jezelf vertelt over je eetgewoonten en je gewenste nieuwe eetgewoonten te veranderen.

Bijvoorbeeld:

Als je nieuwe gewenste eetgewoonte is: “Ik ga stoppen met stress-eten“, gaat het gesprek erachteraan meestal als volgt:

IK MOET stress-eten stoppen omdat ik dik en onaantrekkelijk ben en niet goed genoeg … ik heb gewoon geen wilskracht. Ik zal waarschijnlijk wel falen zoals de vorige keer … en de keer daarvoor …

Het is een verhaal van druk, falen, angst, en je bent al half verslagen voordat je zelfs maar nieuwe eetgewoonten überhaupt probeert te maken. Geen wonder dat het zo moeilijk is.

Véél beter is:

Jezelf een verhaal te vertellen over hoe jij je eetgewoonten en levensstijl gaat veranderen om gezond(er) te worden en dat je meer van jezelf gaat houden omdat je die zorg en aandacht verdient.

Het lijkt misschien gek om te doen, maar geloof me, door je verhaal consequent te veranderen hoe je tegen jezelf praat, zal je leven veranderen.

#2. Behoeften

Deze gaat meestal over het doorbreken van oude gewoonten.

Waar het vooral over gaat bij gewoonten is: ze vervullen behoeften. Dit zijn zeer reële behoeften voor jou, en dat is waarom oude gewoonten zo moeilijk zijn te veranderen.

Wanneer je een oude gewoonte wilt doorbreken (niet meer wilt hebben), maar niet vervangt door iets nieuws, laat het als het ware een klein gat in een van de behoeftes achter dat moet worden opgevuld.

Meestal gebeurt dit door weer de oude gewoonte te hervatten. Jammer!

Wat kan je dan in de plaats doen?

Kijk goed naar jezelf, ontdek welke behoefte je huidige gewoonte vervult en bedenk een meer positieve manier om diezelfde behoefte te vullen.

Ik zeg niet dat het heel gemakkelijk zal zijn, je zult altijd weerstand voelen. Maar door bewust nieuwe, positieve gewoonten te gebruiken om je behoeften te vervullen, kun je de controle over je eetgewoonten krijgen.

Als je hierin geïnteresseerd bent, is mijn boek ‘Eerste Hulp Bij Eetbuien & Jouw Mindful Eetdagboek‘ een geweldig boek.

 

 

 

 

 

Neem de verantwoordelijkheid voor nieuwe gewoonten

Wat wordt bijgehouden, zal veranderen

Het is waar. Gewoon door iets bij te houden, zal je gedrag eromheen veranderen.

En als je probeert te veranderen, is bijhouden jouw nieuwe beste vriend.

Ik heb het niet over jezelf elke ochtend en avond wegen op de weegschaal. Ik bedoel ook niet dat je moet investeren in een Fitbit om elke beweging bij te houden. Of elke gram voedsel dat je lippen passeert af te wegen.

Het enige wat deze manieren je opleveren is een enkele reis naar Faalstad met een leuke tussenstop in Gek-Worden.

Waar ik op doel is een ontspannen systeem van bijhouden waarmee je patronen, barrières en nog wel het beste van alles, namelijk vooruitgang! kunt zien.

Mijn favoriete manier om dit te doen is met behulp van technologie.

Nieuwe gewoonten – tracking-apps voor jouw succes!

Youfood (Engels – voor Androïd en Apple)- een heel coole app voor het visueel volgen van voedsel die echt de stress wegneemt van het bijhouden van een voedingsdagboek. Hiermee kun je op je telefoon foto’s maken van alles wat je eet, zodat je kunt terugkijken over je dagen, weken en maanden. Het heeft ook een geweldige community – helemaal gratis!

Strides (Engels – voor Apple) – Doel(en) en gewoonten bijhouden in een, met grafieken, herinneringen en meer. Het is echt gemakkelijk in gebruik. De app vertelt je heel veel nuttige dingen over hoe het gaat, en ziet er professioneel uit. Way of Life (Nederlands) is het alternatief voor Androïd.

Habit seed (Engels – voor Apple) – Niet gratis (maar wel goedkoop). Je geeft aan wat je wilt bijhouden en gedurende de volgende 21 dagen houd je een klein zaadje in stand en groeit het uit tot een (digitale) boom door consequent jouw doelen te bereiken.

Heb je meer hulp nodig bij het veranderen van je eetgewoonten?

Als je het gevoel hebt dat je eetgedrag uit de hand loopt en iets is waar je voortdurend mee worstelt, gebruik je waarschijnlijk voedsel om de emotionele gaten op te vullen.

Bekijk het ‘Eerste Hulp Bij Eetbuien & Jouw Mindful Eetdagboek‘. Je krijgt de gereedschappen, informatie en middelen die je nodig hebt om eindelijk te stoppen om voedsel je leven te laten beheersen.

Het is een werk- actieboek van 120+ pagina’s (inclusief veel info) om jou te helpen bij het veranderen van je eetgewoonten. Je leert waarom je eet, hoe je eetgewoonten veranderen en wat je in plaats daarvan kunt doen.

Het heeft betrekking op mindset, behoeften en verantwoordelijkheid – net zoals we hierboven hebben besproken.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!