Hoe vastgeroeste eetgewoonten veranderen?
arrow_drop_up arrow_drop_down
25 september 2019 

Hoe vastgeroeste eetgewoonten veranderen?

Je eetgewoonten veranderen doe je door je bewust te worden van wat je doet, dat is getriggerd door een gebeurtenis en je uiteindelijke gedrag.

Het volgende is namelijk aan de hand. Wanneer je een bepaalde eetgewoonte hebt ontwikkeld, roept een bepaalde gebeurtenis direct het gedrag op dat je eerder steeds in die situatie hebt uitgevoerd.
Je bent je dan niet meer bewust van jouw handelingen die tussen de gebeurtenis en je gedrag plaatsvinden.

Aan de ene kant is dit heel handig, want je zou knettergek worden als je alles bewust zou moeten doen. Maar dat je hersenen zo goed zijn in het uitvoeren van gewoonten heeft ook nadelen. Juist doordat het zo snel en vanzelf gaat, kan het gebeuren dat je uit gewoonte iets lekkers neemt en daar pas bewust van wordt als je het al ophebt.

Als je een eetgewoonte veranderen wilt, zul je daar bewust mee aan de slag moeten gaan. Het moment  dat je doorkrijgt – dus ervan bewust bent – dat je iets ongezonds eet en/of te veel, zal steeds eerder en uiteindelijk voorafgaand aan het eetmoment optreden. Zodra je je hiervan bewust bent, kun je bewust kiezen voor een alternatief. Misschien is dit alternatief niet eens ander en/of minder voedsel, maar heel wat anders: een leuke afleiding bijvoorbeeld 🙂

Om dit te bereiken, is het nodig om je reactie te vertragen, zodat je in een bepaalde situatie iets niet meer automatisch doet en jezelf de tijd geeft om even bewust na te kunnen denken.

Je eetgewoonten veranderen door

eerst je bewust te worden van de aanleiding

Door te gaan herkennen wat voor jou de aanleiding is, word je je bewuster van je neiging om te gaan eten.

Als je, vóórdat je gaat eten, even een korte pauze inlast en nadenkt over welke gedachten ervoor zorg(d)en dat je gaat eten, ga je jouw interpretatie(s) ontdekken. Wanneer je jezelf zo van je eigen interpretatie bewust maakt, kun je die vervolgens uitdagen en ombuigen. Dus je eetgewoonten veranderen 🙂

Vervolgens ga je je ‘onhandige’ interpretatie uitdagen

Het idee erachter is dat als je interpretatie ‘onhandig’ is, je daardoor – voor jou – ongewenst eetgedrag uitlokt.

Door je niet-juiste interpretatie uit te dagen en in te ruilen voor een juiste interpretatie, lok je ander – voor jou – gewenst eetgedrag uit.

Het proces van uitdagen en vervangen door is overzichtelijk en bestaat uit slechts drie vragen.

Je eetgewoonten veranderen door jezelf drie vragen te stellen

Vraag 1

Klopt mijn gedachte? Is het feitelijk waar wat ik denk?

Klopt het, dat als ik iets wil leren, dat dit altijd in één keer goed moet gaan? 
Nee, er is geen richtlijn die zegt dat jij geen fout(en) mag maken.

Klopt het dat mijn dag metéén is verpest als ik iets lekkers neem?
Nee, je kunt altijd de draad weer oppakken. Dit kun je ook zien als een krachtig moment waarop je laat zien dat je aardig voor jezelf kunt zijn.

Klopt het dat ik een zak chips in één keer op móet eten?
Nee, dat is geen verplichting.

Klopt het dat, op het moment dat ik stress heb, écht niet zonder iets lekkers kan?
Nee, je zult niet ontploffen vanwege de spanning. Zo voelt het misschien wel, maar als je niets neemt en jezelf afleidt door iets anders prettigs te doen, trekt de spanning ook vanzelf weg.

Klopt het dat ik best een keertje iets lekkers mag?
Ja, dat klopt, maar is het ook nog ‘een keertje’ als je dat tien keer doet?

Vraag 2

Helpt deze gedachte mij?
Werkt het voor jou op de lange termijn goed om te blijven doen wat je nu doet en niets aan te passen? Of is wat je nu doet juist de reden dat je overgewicht en/of ongewenst eetgedrag hebt?

Helpt het mij om de lat bij alles zo hoog te leggen?
Komt er dan niet, als je eerlijk bent, uiteindelijk altijd een moment waarop je beseft dat je, wat anderen ook zeggen, gewoon nooit tevreden bent? Dat je daar een periode zo somber van bent, dat je het niet meer kunt opbrengen om je aan je gezonde voornemens te houden en in korte tijd de kilo’s erbij eet waar je zo hard voor hebt gewerkt om ze eraf te krijgen? Dan zorgen die strengheid en hoge eisen er toch juist voor dat je het uiteindelijk niet volhoudt?

Help het mij om iets uit te stellen?
Ja, soms wel. Als je vandaag twintig dingen te doen hebt en morgen maar twee, helpt het om iets te verschuiven naar de volgende dag.
Toch is ‘drukte’ vaak niet eens echt de reden om iets voor je uit te schuiven, maar doe je dat omdat de taak saai is of omdat je niet zeker weet of je die punten op je te-doen-lijstje wel goed kunt uitvoeren. Tegen jezelf zeggen dat je het later wel doet helpt je dan niet. Meestal geeft dat je vooral meer tijd om nog meer argumenten te verzinnen waarom het inderdaad niet gaat lukken.

Helpt het mij om iemand anders de schuld te geven van m’n onaangename emotie of spanning?
Op de korte termijn lucht het even op, maar bedenk goed dat vervelende bazen en bijdehante collega’s komen en gaan. Op de lange termijn ben jij degene die blijft. Als jij degene bent die de reden van je stress constant bij anderen legt, kijk je nooit naar jezelf. En werk je dus nooit aan de oplossingen waarbij je zelf uiteindelijk juist het meest gebaat zou zijn.

Vraag 3

Wat ga ik vervolgens doen? Wat wil ik veranderen en hoe pak ik dat aan?

Als je automatische gedachtegang niet klopt en je dat ook niet helpt om je gewenste resultaat te behalen, wat wil je dan met je eetgewoonte doen? Blijf je zo’n automatisme toch uitvoeren omdat je het nu eenmaal altijd zo gedaan hebt? Of ga je eraan werken om je gedrag te veranderen?

Niemand bestuurt jou met een afstandsbediening, dus je kunt zelf beslissen wat jij wilt doen. Maak een concreet plan voor het gedrag dat je wilt veranderen. Check of dit realistisch is en ga aan de slag!

Hoe je eetgewoonten veranderen door je eigen denkpatronen te onderzoeken?

Het is helaas niet zó makkelijk om je eigen denkpatronen te onderzoeken, want je gelooft over het algemeen het verhaaltje in je eigen hoofd.

Deze methode vraagt je om kritisch te kijken náár dat verhaaltje. Maar dát het niet makkelijk is, zegt tegelijkertijd ook dat het mogelijk is. Anders was het ‘onmogelijk’ 😉

Door er tijd en energie in te stoppen zul je vooruitgang boeken.

Door andere ogen bekijken

Als je je eigen gedachten gaat onderzoeken zul je ook weleens gedachten tegenkomen die je in eerste instantie zelf ook echt gelooft. Probeer die eens door andere ogen te bekijken. Bijvoorbeeld door te bedenken wat je tegen een vriend(in) zou zeggen als hij/zij ermee zat. Wat zou je hem/haar dan adviseren?

Dat het niet makkelijk is wil ook zeggen dat je af en toe nog fouten zult maken. De beslissing om je eetgedrag te veranderen is eenvoudig, maar het afbreken van je ongezonde eetpatronen en ze vervangen door een gezonde gewoonte kost tijd. Het zal dus niet direct lukken om het nieuwe gedrag de hele tijd uit te voeren. Stel daar je verwachting op in.

Mocht je nu merken dat het niet lukt om je denkpatronen om te buigen en blijf je het ongewenste eetgedrag uitvoeren, overweeg dan om daarvoor hulp in te schakelen.

Graag help ik jou met mijn e-book, waarin ik je stap voor stap meeneem om in slechts 21 dagen je eetgewoonten te veranderen.

E-book Doorbreek jouw slechte eetgewoonten

Klik hier, of op de cover van het e-book voor alle info.

Welke ongewenste eetgewoonte ga jij veranderen? Vertel het mij hieronder.

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!