arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoe vind je motivatie om te sporten, als je géén zin hebt?

Je weet eigenlijk heus wel dat sporten of een andere vorm van lichaamsbeweging, zoals wandelen of fietsen belangrijk is voor het behouden van een goede lichamelijke èn mentale gezondheid. Maar soms is je motivatie ver te zoeken en is het behoorlijk lastig om het ook echt te gaan doen!

Sport/lichaamsbeweging is een van die dingen waarvan, als je er plezier in hebt, geen genoeg van kan krijgen. Maar als je dát niet hebt, lijkt het alsof je een zeer hoge berg moet beklimmen.

Toch heb je slechts een verschuiving in perceptie nodig. Hier zijn 7 manieren om je motivatie te verhogen om van die bank te komen.

Motivatie #1: Doe het slechts 10 minuten

Je hoeft niet een complexe training te plannen of een alles-of-niets houding aan te nemen. Het is vele malen belangrijker om van sporten/lichaamsbeweging een gewoonte te maken en dat kun je bereiken door te beginnen met alleen maar 10 minuten cardio-training*, drie keer per week. Dit kan iets eenvoudigs zijn als een stevige wandeling. Maak dit een ‘niet-onderhandelbaar onderdeel’ van je routine.

*Cardio-training is elke vorm van lichaamsbeweging waarbij jij je hart stevig laat werken.

Concentreer je nog niet op de doelen die je wilt bereiken; die zijn te ver weg! Je doel is nu om gewoon op te staan en in beweging te komen, zodat je er een gewoonte van maakt.

Motivatie #2: Voeg muziek toe

Gebruik muziek tijdens het sporten/lichaamsbeweging!

Een eenvoudige afspeellijst op je iPod of mp3-speler is een geweldige manier om interval training toe te voegen aan je sportroutine: begin met een stevige wandeling wanneer een nummer begint en ga over op hardlopen of joggen als de beat versnelt. Daarna keer je terug naar een stevig wandeltempo.

Je kan de lengte van je training bepalen door het aantal nummers te selecteren in de afspeellijst.

Motivatie #3: Scheid jezelf van verdriet

Als je je down voelt over iets in je leven, probeer daar je van af te scheiden door middel van je training. Het in beweging komen van je lichaam zal je injecteren met energie en hoop, en zorgen voor een afleiding die je uit de buurt houdt van het continue herhalen van negatieve gedachten die angst en verdriet voeden.

Zelfs als je echt niet in de stemming bent, herinner jezelf er dan aan hoe je je zult voelen na een ‘snelle zweet sessie’ buiten in de frisse lucht. Ik kan je garanderen dat je stemming is opgeklaard 🙂

Motivatie #4: Geef jezelf een peptalk

Probeer bij de wortel te komen van wat je dwarszit. Sta op en kijk naar jezelf in de spiegel. Kijk naar jezelf en zeg: “Ik ben de moeite waard. Ik kan alles, als ik dat maar wil. Als ik voor mezelf zorg, zal ik de oplossingen vinden voor mijn problemen.”

Als je een training of een bepaalde vorm van lichaamsbeweging als gewoonte hebt opgenomen in je routine, zal het maken van nieuwe sport/lichaamsbewegingsdoelen en het nemen van nieuwe uitdagingen makkelijker zijn – zelfs kleine – ook je zelfvertrouwen zal toenemen.

Motivatie #5: Maak het sociaal

Als je altijd al bergbeklimmen wilde proberen of het lopen van een marathon, sluit je aan bij een toepasselijke Facebookgroep, of doe het samen met een vriend(in), of op een sportschool, of vraag een vriend om met je mee te trainen.

Sporten/lichaamsbeweging is een prachtige manier om nieuwe vriend(inn)en te ontmoeten en bij te praten en zij zullen jou motiveren om actief te blijven, zelfs wanneer je geen zin hebt.

Motivatie #6: Probeer iets nieuws

Als je al regelmatig een bepaalde sport beoefent of lichaamsbewegingsgewoonte hebt, maar je bent er gewoon niet meer enthousiast over, kom dan uit je veilige zone en verander van routine.

Er zijn zoveel unieke en ongewone sportlessen te volgen deze dagen, dus meld je aan en geef ze een kans. Niet alleen daag je daarmee je lichaam en geest uit op een nieuwe manier, maar je zult ook interessante mensen ontmoeten buiten je normale vrienden- en kennissenkring.

Motivatie #7: Gebruik je trainingstijd ‘slim’

Gebruik je trainingen/momenten van lichaamsbeweging als een kans om niet alleen je lichaam, maar ook je geest te trainen: luister naar een audio-boek terwijl je wandelt of hardloopt. Je hebt vast weleens gehoord over het genie van Aristoteles en andere grote denkers, maar heb je ooit de tijd genomen om hun werken te lezen?

Als de lichamelijke voordelen van sport/lichaamsbeweging niet genoeg zijn om je te motiveren, misschien zal een hoofdstuk in een fascinerend werk van letterkunde of filosofie dat wel doen.

Heb jij enige motivatie nodig om van de bank te komen of …? Ik ben benieuwd hoe het bij jou zit. Deel het gerust via het reactieveld onder aan deze pagina! 

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
van rheenen

Door

van rheenen

op 24 July 2017

Ik merk zelf ook altijd dat sporten met een luisterboek enorm goed werkt. Je verzet je gedachten en dan gaan de tijd en de oefeningen vrij snel.

Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!