Hoe voorkom je teveel eten bij het kerstdiner

Hoe voorkom je teveel eten bij het kerstdiner

Hoe voorkom je teveel eten bij het kerstdiner

Het kerstdiner is altijd gezellig met veel eten. En logisch, want de kerstdagen zijn ook gezellig.

Maar ook is er altijd wel wat onrust rondom het kerstdiner.

Ik heb hier 9 tips voor een meer relaxt en minder calorierijk kerstdiner.

Hoe voorkom je stress rondom het kerstdiner?

Kies de komende dagen voor rustig koffiedrinken en bijpraten met je zus, buurman, ouders in plaats van uren op internet te surfen naar ultieme kerstrecepten. Maak een wandeling met je geliefde of vriend(in) als alternatief voor uitgebreid boodschappen te doen voor het kerstdiner. Neem tijd voor jezelf, voor een boek, een mooie film, voor dagdromen, zodat je relaxed je gasten kunt ontvangen.

Wees lief voor je lichaam en stouw je maag en darmen dus niet 3-4 dagen vol met hapjes, borrels, kerstkransjes, 5 gangendiners en bonbons. Zorg dat je na de feestdagen trots bent op jezelf: je hebt genoten van de vrije tijd, van het gezelschap van anderen, zonder dat dit je extra gewicht en stress heeft opgeleverd.

Hoe doe je dit? 9 tips voor meer rust, verbinding en minder calorieën.

9 tips voor een meer relaxt en minder calorierijk kerstdiner

Tip #1. Vraag je gasten een gerecht mee te nemen

Vraag iedere gast zijn of haar specialiteit mee te nemen, passend bij een ‘traditioneel kerstdiner’. Geloof mij, je gasten zijn blij een bijdrage te leveren en het scheelt jou uren boodschappen sjouwen en koken.

Tip #2. Kook hele kleine porties van iedere gang

Gebruik daarvoor ook kleine borden en schaaltjes. Zorg dat de borden er mooi uitzien. En het geeft niets als je zwager klaagt dat hij het eten haast niet ziet liggen. Na 4 gangen is ook hij heerlijk verzadigd zonder dat zijn riem een gaatje losser moet.

Tip #3. Sla toastjes en stokbrood over

Jouw gasten hebben waarschijnlijk thuis al uitgebreid genoten van een overdadig kerstontbijt en/of kerstlunch of kerstbrunch. Hapjes serveren om 16.00 is dan echt te veel. Serveer je eerste gerecht om 18.00 en geniet lekker lang van alle gangen.

Tip #4. Ga iets actiefs doen met je gasten

Breek met de traditie van koffie met gebak, kerstkransjes, brunch, borrel met hapjes en 4 gangen diner. Ga deze kerst echt iets actiefs doen. Vind je een rondje wandelen saai? Zet een speurtocht uit voor de kinderen. Organiseer een voetbaltoernooi met de hele familie. Ga fietsen en drink onderweg koffie uit de thermoskan. Samen op de Wii Just Dance doen kan ik ook aanraden! Sjoelen, Monopoly. Samen doen geeft meer verbinding dan samen eten.

Tip #5. Ga ‘s ochtends vroeg gewoon een rondje wandelen of fietsen

Geloof mij, dat is heerlijk! Iedereen ligt nog in bed of zit aan een overdadig kerstontbijt. Jij bent trots dat je de eerste paar honderd calorieën alweer hebt verbrand. Na zo’n gezonde start lukt het veel beter om je niet te overeten!

Tip #6. Kerst gaat over samenzijn

Geniet van elkaar, geef elkaar aandacht. Maak tijd voor een goed gesprek als alternatief voor gestrest 3 uur in de keuken staan. Stamppot boerenkool wordt steeds populairder met kerst! Zelf heb ik al een keer hutspot gedaan, pannenkoeken, en dit jaar doe ik lekker makkelijk namelijk bami. Door minder tijd en energie aan kopen en koken te besteden ben je relaxter. Fijn voor iedereen!

Tip #7. Doe iets actiefs voor of met een ander

Je kan beide kerstdagen uitslapen en thuis relaxen. Maar jen kan even naar je oude buurvrouw van 85 jaar gaan en bij haar koffiedrinken. Allebei blij.

Tip #8. Houd je niet van de kerstdagen, want roept dit verdriet op of voel je je alleen?

Je bent niet de enige! Kerst is voor veel mensen juist geen fijne tijd, vanwege gedoe in de familie, verbroken contacten, je alleen of eenzaam voelen. Wat doe je dan?

Je kunt zelf een paar mensen uitnodigen om bij jou te komen eten. Of maak samen een maaltijd. Uiteraard kun je ook heerlijk gaan wandelen, fietsen, naar de sauna gaan of tijd nemen voor een goed boek. Ga alsjeblieft niet uit frustratie kerstkransjes en banketstaaf (vr)eten. Daar krijg je spijt van.

Bonustip: vraag bij het verzorgingshuis of ziekenhuis wie haast nooit bezoek krijgt en maak iemand blij met je gezelschap.

Tip #9. Maak gerechten met weinig calorieën

Op onder meer www.voedingscentrum.nl kun je calorie-arme recepten vinden. Bijvoorbeeld bospaddestoelen bouillon, gevulde peer met walnoten, coupe d’amour of gepofte appel met kaneel (in plaats van 3 bolletjes ijs met slagroom of een groot stuk viennetta).

Wat is jouw tip? Hoe zorg jij voor kerstdagen zonder extra kilo’s? Of vertel welke tips jij over gaat nemen om extra kilo’s te voorkomen. Deel het met mij in het commentaarveld hieronder.

Fijne en liefdevolle Feestdagen gewenst

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!

Wacht nog even voordat je weggaat!

Je bent al zover gekomen met lezen

en krijg je daarvoor een cadeau van mij :)