arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoe weet je of je echte honger hebt?

Heb jij echte honger, of denk je dat?

We leven in een op voedsel gerichte samenleving. Dit kan een emotionele relatie zijn, waardoor we eten om onze emoties te ‘voeden’ in plaats van de lichamelijke behoefte.

Eten heeft ook vaak veel macht in ons leven. Het kan ons het gevoel geven van blijdschap, verdriet en schuld.

Diëten moedigen ons aan om de consumptie van voedingsmiddelen te beperken, of neemt zelfs al het plezier weg van eten. Als ons dieet-strategie mislukt, zijn we teleurgesteld en boos op onszelf.

We zijn de balans kwijt als het gaat om eten. En we moeten onszelf eraan herinneren dat eten eigenlijk niet de ‘vijand’ is, maar dé bron van noodzakelijke en nuttige voedingsstoffen.

We leven om te eten, we eten niet meer om te leven!

En dat is waarom ik jou wil vragen om terug te keren naar de fysiologische reden om te eten. Wat is echte honger? Hoe voelt het? En waarom zijn we tegenwoordig zo bang om het te ervaren?

Wat is gezonde echte honger?

Gezonde honger is fysiologische echte honger. Fysiologische signalen die je kunt ervaren zijn bijvoorbeeld:

  • Een rommelende maag dat in afwachting is van eten
  • Een hol of een gevoel van leegte. Alsof je lichaam àl het eten heeft verteerd en nu op zoek is naar de volgende ronde
  • Een daling van je bloedsuikerspiegel en energieniveau. Dit is hèt signaal dat er een behoefte is aan calorieën

Waarom ervaren we geen echte honger meer?

Er zijn vele redenen waarom sommige van ons niet langer echte honger ervaren.

  • Ten eerste hebben we onszelf (aan)geleerd om elke drie uur te eten. En dat doen we dan ook, ongeacht of ons lichaam wel of niet klaar is voor meer brandstof (calorieën).
  • Verder eten we eerder door emotionele dan om fysiologische redenen.
  • Ook leven we in een eetcultuur van overvloed, waaraan we allemaal makkelijk ten prooi vallen.
  • En we eten vaak uit gewoonte. Veel van onze dagelijkse activiteiten worden geassocieerd met voedsel. Een reis naar de bioscoop gaat gepaard met popcorn en aan het eind van de dag komen we tot rust met een hartige snack.

Onze relatie met voedsel is verstrikt geraakt met veel goede en slechte gevoelens die nu behoorlijk wat macht over ons heeft.

Hoe kun je je weer afstemmen op echte honger?

#1: Blijf voldoende gehydrateerd

Dit lijkt wellicht té eenvoudig, maar soms is dat het wel 🙂

We verwarren namelijk soms dorst als honger en kan dit dus een oplossing zijn.

#2 Geef honger een kans

Geef jezelf de kans om de biologische signalen van honger te voelen. Stop met elke drie uur te eten of onmiddellijk na het opstaan. Je hoeft nu niet te gaan vasten, maar wacht simpelweg met eten totdat je het signaal van honger voelt. Je zult hem gaan herkennen wanneer het tijd is!

#3 Houd een mindful dagboek bij

Het opschrijven van wanneer, wat en hoe je eet, is een geweldige manier om meer bewustzijn te creëren.

Speciaal hiervoor heb ik een app laten bouwen. De app Mindful Eetdagboek en die kan je gratis installeren en gebruiken. Klik hier voor alle info over deze gratis app.

Waarom kunnen deze eenvoudige veranderingen mogelijk levensveranderd zijn?

Eten om echte, biologische honger te stillen brengt je weer in contact met je lichaam. Wanneer je ‘luistert’ naar je lichaam ga je hem meer respecteren.

Het lijkt misschien een overdreven vereenvoudigde aanpak om gewicht te verliezen, maar ik moedig jou aan om het eerst te proberen. Ik garandeer dat je veel over jezelf en je gecompliceerde relatie met voedsel zal leren.

Laat me in het commentaarveld hieronder weten hoe jij jezelf weer gaat afstemmen op je honger.

Ik verneem graag van je 🙂

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!