arrow_drop_up arrow_drop_down

Houden van jezelf én je lichaam doe je met deze 2 (krachtige) stappen

Houden van jezelf én je lichaamHet is een prachtige gedachte. Maar hoe doe je dit eigenlijk?

Het lijkt vrijwel onmogelijk wanneer je al jarenlang te groot, te klein, te licht, te harig, te mannelijk, te vrouwelijk bent geweest … en alle andere verwachtingen die je hebt.

Maar toch het is mogelijk, want je hoeft niet te haten wat je in de spiegel ziet 🙂

Verspil niet langer energie aan jezelf onwaardig te voelen. Je kunt je op je gemak voelen in je eigen huid, en houden van jezelf én je lichaam.

Met de volgende 2 krachtige stappen laat ik zien hoe je dat doet.

Ben jij bang voor het houden van jezelf en je lichaam?

Natuurlijk klinkt het alsof het leuk zou zijn. Maar ik wed dat jij je hierover wel enige zorgen maakt. Stel dat je écht gaat houden van jezelf en lichaam? Zou je dan misschien stoppen met proberen (het) te veranderen?

Wat, volgens jouw diepste angst, een ramp zou zijn. Je zou lui en dik worden. Jij zou wel van jezelf houden, maar niemand anders zal dat doen. Ten minste, zo gaat het verhaal in je hoofd.

Ik wil twee dingen tegen jou zeggen:

  1. Wat als je echt niets hebt dat zou moeten worden veranderd? Of in ieder geval op zijn minst een stuk minder dan je denkt. En van je lichaam houden – écht van je lichaam houden – zal betekenen dat je het goed behandelt. Je zal dan niet meer het hele pakje koekjes opeten onder het mom van ‘zelfliefde’.
  2. Van je lichaam houden betekent niet dat je het niet kunt veranderen.

Je bent hier, dus wil jij een positiever lichaamsbeeld. Toch?

Hier zijn twee stappen die je kunt nemen om je beter te voelen over het lichaam dat je hebt. Je stopt hiermee de blues over je eigen lichaam.

Stap #1. Laat de ‘zou moeten’ los en ga zien wat ‘er is’

Je zult houden van jezelf én je lichaam wanneer het meer lijkt op hoe het ‘zou moeten’ zijn. Op dit moment vind jij jezelf en lichaam niet iets om van te houden. Maar als je eenmaal de juiste maat, gewicht of vorm hebt, pas dán kun jij houden van jezelf. Ook pas dán kunnen anderen van jou houden.

En dit is absoluut niet waar!

Wat jij moet weten, is: je bent op dit moment om van te houden. Je hoeft niets te doen om die liefde te verdienen. Precies op dit moment, zoals je nu bent, ben jij geliefd.

Gelukkig kun je leren om van je lichaam te houden zoals anderen nu al van jou houden.

Hoe? Psychologisch onderzoek vertelt ons dat hoe meer we vertrouwd zijn met iets, hoe meer we het leuk vinden. Raak dus echt vertrouwd met je lichaam – zoals die nu is.

Dus niet zoals je eruit zag op oude foto’s of video’s, of wat je op de middelbare school of voor je zwangerschap woog, maar nu.

De SpiegelStap

Om dit te doen, heb ik hier is een oefening voor je: de ‘spiegelstap’.

Het is niet moeilijk of ingewikkeld, maar het kan lastig zijn om je comfortabel te voelen bij deze oefening. Toch maakt dat deze oefening niet minder waardevol. Geloof me als ik zeg dat hoe meer je het doet en hoe meer je het voelt, hoe meer je je goed gaat voelen over jezelf en je lichaam.

Klik hier of op de afbeelding om de oefening ‘de spiegelstap’ te downloaden én te doen.

houden van jezelf m.b.h.v. de spiegelstap

Stap #2. Maak contact met je lichaam door beweging

Als je iets niet leuk vindt, probeer je het – en heel logisch en begrijpelijk – te vermijden, ervan weg te komen en het te negeren. En dit geldt ook voor je lichaam.

Het is heel normaal om maanden, en zelfs jaren, je lichaam niet te (willen) voelen omdat het te ongemakkelijk voor je is, zowel lichamelijk als mentaal.

Een van de BESTE manieren om je goed te voelen over je lichaam is door beweging.

Je kunt als volgt aan de slag:

Stel jezelf de vraag: “Als ik me niets zou aantrekken van calorieën of mensen die mij zouden veroordelen, wat zou ik dan graag met mijn lichaam doen? Hoe zou ik me dan gaan bewegen? “Rochelle Rice, van Health in Every Size, zegt dat je “activiteiten moet doen die jij leuk vindt!” Je wilt dat je leven vol plezier en genot is, en het bewegen van je lichaam hoort niet anders te zijn.

Dus, maak een lijst van welke vormen van beweging voor jou geweldig voelt. Dansen, yoga, tuinieren, wandelen (met de hond), zwemmen, fietsen, spelen met je (klein)kinderen … er zijn zoveel mogelijkheden.

Ga nu een van die dingen doen. Voel je lichaam meer en let op hoe je je lichamelijk voelt. Het kan in het begin ongemakkelijk zijn, maar hoe meer je op deze manier contact maakt met jezelf én je lichaam, hoe meer je zult weten dat vreugde en plezier uit je lichaam kunnen komen.

En het is moeilijk iets te haten dat je vreugde en plezier geeft 🙂

Welke stap ga jij vandaag doen? Vertel het met mij hieronder.

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!