In welke fitness mythe trap jij?
31 mei 2016 

In welke fitness mythe trap jij?

Iedereen heeft weleens advies gekregen op het gebied van fitness met betrekking tot hun gezondheid. Door de jaren zijn goede adviezen vertroebeld door legio slecht advies.

Hier zijn een paar van de meest hardnekkige en foutste adviezen die je winst in conditie tegenhouden en wat je in plaats daarvan zou moeten doen.

Fitness mythe #1: Als je een sportsupplement gebruikt, hoef je niet hard te trainen

Deze fitness mythe wordt vooral in stand gehouden door de (nogal radicale) beweringen die supplementen, zowel natuurlijke en onnatuurlijke, doen.

Talloze supplementen beweren dat ze ‘de snelheid van je stofwisseling verhogen’ of  ‘vet verbranden‘ of zelfs ‘meer spiermassa creëren’. Dit is gewoon niet waar.

Fitness stimuleert de snelheid van je vetverbranding, niet een supplement. En het eten van het juiste en voldoende voedsel zal je helpen bij de spieropbouw.

Trouwens, zelfs als een supplement zou kunnen helpen, is het mogelijk dat er een wisselwerking optreedt. Uiteindelijk kunnen de chemische stoffen meer kwaad dan goed doen en je winst aan conditie gaat dan teniet en kan zelfs mogelijk leiden tot schade aan je gezondheid.

Fitness mythe #2: Je moet naar de sportschool, want je moet met speciale apparatuur werken om fit te worden

Zoveel mensen denken dat ze per se naar de sportschool moeten, opdat ze dan gebruik kunnen maken van de apparatuur die daar beschikbaar is.

Maar het heffen van losse gewichten is net zo effectief, al dan niet beter. Apparaten bootsen namelijk niet de natuurlijke beweging van het lichaam na, maar in plaats daarvan perk je de natuurlijke bewegingen van je lichaam in, wat zelfs schadelijk kan zijn als de apparatuur verkeerd wordt gebruikt.

Een van de grootste voordelen van het gebruik van losse gewichten in plaats van apparatuur, is dat je de vrijheid hebt om te trainen vanuit je eigen huis. Investeren in je eigen set van gewichten voor thuis kan de behoefte aan een duur sportschool abonnement elimineren. Dit geeft je de luxe om te trainen in je eigen tijd en huis.

Fitness mythe #3: Hardlopen op een loopband is de meest effectieve vorm van cardio

Het is geen geheim dat cardio bekend staat als de beste gewichtsverlies optie in de sportschool. Het is ook goed voor je hart en je gezondheid. Maar niet alle cardio is hetzelfde!

Er zijn twee typen cardio te overwegen. Een daarvan is cardio met constante snelheid/zwaarte, het type dat je krijgt als gewoon loopt/rent op de loopband, met dezelfde snelheid van begin tot eind. Dit type van cardio verbrandt vet voor de duur dat je het doet. Maar het tweede type van cardio, HIIT (hoge intensiteit interval training), verbrandt vet tot wel 24 uur na de training.

Hoge Intensiteit Interval Trainingen zijn kortere, maar intensere trainingen dan de traditionele cardio, en je verbrandt meer calorieën gedurende de dag. En het mooie van HIIT is dat je ze overal kan doen, omdat vrijwel elk type van cardio ervoor gebruikt kan worden, zoals hardlopen, fietsen, zwemmen, circuit training, noem maar op.

Het is waar dat er een heleboel goede fitness adviezen zijn. Maar jezelf een weg banen door alle slechte adviezen en mythes kan je een hoop werk kosten. Deze top drie – nu inmiddels kapot geschoten mythes – kunnen je helpen je te realiseren wat jou mogelijk tegenhoudt om door te breken naar het volgende niveau, waarbij het niet uitmaakt wat je fitness-doelen zijn.

In welke fitness mythe trapte jij? Deel het gerust via het reactieveld onder aan deze pagina! 

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik depressief raakte als gevolg van mijn eetgedrag en overgewicht, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Zoek in alle blogartikelen

Ik heb meer dan 125 artikelen!

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!

arrow_drop_up arrow_drop_down