arrow_drop_up arrow_drop_down
17 februari 2020 

Is jouw eetgedrag in balans?

De reden dat het werkwoord eten in jouw leven een te grote of negatieve rol heeft gekregen…Tsja, dat is voor iedereen anders. Maar de oplossing is voor iedereen wel dezelfde. Namelijk het vinden van balans.

Deze balans is het vinden van jouw persoonlijke afwisseling tussen ‘met jezelf afspraken maken’ en je daar zo goed mogelijk aan houden én ook af en toe de touwtjes loslaten.

De hele tijd (te) streng zijn voor jezelf werkt namelijk écht niet op de lange(re) termijn, want dan kom je een keer in opstand tegen al die regels. Deze opstand kan bewust zijn, maar ook zeker onbewust.

Dat evenwichtspunt, waarop je de met jezelf gemaakte afspraken nakomt en ook af en toe kunt chillen, kun je zien als het midden van een geleidelijke schaal. Met aan het ene uiteinde (te veel) controle en aan het andere uiteinde (te veel) loslaten.

Is jouw eetgedrag in balans? Kortom, waar zit jij op deze schaal?

Je eetgedrag in balans: controle en loslaten op ’n natuurlijke manier afwisselen

Controle is afspraken maken met jezelf, doelen stellen en met aandacht bekijken wat de beste optie is. Loslaten is echter het tegenovergestelde: ontspannen en je intuïtie volgen.

Als deze twee extremen niet in balans zijn, is dus niet jouw eetgedrag in balans. Wanneer controle en loslaten elkaar op een natuurlijke manier afwisselen, dan is jouw eetgedrag wel in balans 🙂

Bijvoorbeeld, doordeweeks heb je vanwege je werkritme vrij goede controle en in het weekend laat je iets meer los.

Is jouw eetgedrag in balans?

Bij mensen met eetproblemen is die geleidelijke afwisseling vaak afwezig. Het is om een aantal redenen meer een soort pingpongen van het ene naar het andere uiterste geworden.

Waarom helpt een dieet juist niet als je je eetgedrag in balans wilt krijgen?

Een of ander dieet volgen, biedt juist géén oplossing om balans te vinden in je eetgedrag, aangezien je je dan vrijwel alléén richt op controle.  Ook tijdelijk minder eten en meer bewegen gaan niet vanzelf, dus moet je jezelf daarbij ook strak in de hand houden, maar dat lukt je alleen niet de héle tijd. Na verloop van tijd sta je jezelf iets meer toe en je strakke sportregime wordt steeds vaker versoepeld.

Als je stopt met een dieet, ga je de ‘schade’ inhalen. Je hebt immers zo vaak nee moeten zeggen tegen allerlei lekkere dingen dat je daar nu extra zin in hebt. Dit is veelal een onbewust proces, maar kan ook zeker bewust plaatsvinden.

Je schiet zo door naar te veel loslaten en komt weer aan in gewicht. Tot het punt dat je daar weer genoeg van hebt. Dan begin je een nieuw dieet en ga je weer terug naar controle.

Vaak is die volgende poging extremer: een strenger dieet met nog minder calorieën, waar je nóg meer controle voor nodig hebt. Daardoor wordt het nog moeilijker om het vol te houden en kan het resultaat extra tegenvallen.

Dit voortdurende heen en weer bewegen op de geleidelijke schaal zorgt er uiteindelijk voor dat je steeds meer de uitersten opzoekt. Aan de ene kant meer controle: strenger(e) diëten, nog minder calorieën en ‘vreemdere’ ideeën over wat gezond eten is. Aan de andere kant minder afspraken met jezelf, meer nemen wat je lekker vindt, controleverlies en mogelijk zelfs eetbuien (in korte tijd heel veel eten). Herken jij je hierin en wil/kan je hulp gebruiken? Klik hier

Wil jij jezelf bevrijden van diëten?

Het Dieetbevrijding Spel

Is jouw eetgedrag in balans? Kortom, waar zit jij op deze schaal? Vertel het mij hieronder.

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!