Is 'met mate eten' de oplossing voor jouw emotie eten?
20 juni 2018 

Is 'met mate eten' de oplossing voor jouw emotie eten?

Hier is een vraag die ik vrij regelmatig krijg:

“Ik heb wat onderzoek gedaan en nu ben ik in de war. Veel mensen zeggen dat met mate eten helpt als ik last heb van snoepen en snaaien. Het spreekt me wel aan, maar toen ik wat onderzoek deed naar voedselverslaving wordt totale onthouding van bepaald voedsel aanbevolen. Wat is nou beter?”

Vrijwel iedereen vraagt zich weleens af of dat ‘met mate eten’-ding voor hen werkt. Vraag jij je nu af of het iets is voor jou? Lees hier mijn antwoord.

Alles met mate eten – het goede ervan

Je kunt luisteren naar wat er echt aan de hand is

Wanneer je jezelf toestaat om alles te mogen eten, en niets is ‘verboden’, kun je het eten dat je mindful eet, onderzoeken. Dit is een geweldige benadering waar veel emotie eters baat bij hebben.

Door je verlangens, je cravings, niet helemaal te hoeven onderdrukken, kun je allebei doen. Genieten van het voedsel waar je zo dol op bent én tegelijkertijd onderzoeken wat er achter die verlangens schuilgaat.

Op deze manier leer je jezelf nieuwe ‘zonder voedsel omgaan met je verlangens’-strategieën aan, waarbij je vriendelijk en aardig blijft tegen jezelf.

Geen harde verbodsregels, dus in opstand komen is minder waarschijnlijk

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik reageer als een ander tegen mij gezegd wat ik allemaal verkeerd doe. En toch zeg je dit dagelijks tegen jezelf. Als een vriendin dat tegen jou had gezegd, had je de vriendschap hoogstwaarschijnlijk allang beëindigd.

Als je jezelf echt keuzes geeft, zoals wanneer je ervoor kiest om geen eten te verbannen, maar gewoon alles met mate eten, dan maak je veel waarschijnlijker goede keuzes omdat je niet óók te maken hebt met je innerlijke rebel. Dit maakt jou sterker en krachtiger!

Alles met mate eten biedt ruimte voor traktaties, eten met plezier én is flexibel

Met mate eten maakt eten makkelijker vanuit een sociaal oogpunt. Je hoeft bij niemand zijn/haar verjaardagstaart te weigeren. Uit te leggen waarom je geen wijn drinkt bij een andere kennis die wil weten of je zwanger bent. Reizen, werkevenementen en speciale gelegenheden zijn allemaal makkelijker te hanteren, omdat niets strikt verboden is. Je neemt een beetje van wat je wordt aangeboden.

Alles met mate eten – de pijnpunten

Wilskracht kan een voortdurend een probleem zijn

Omdat niets verboden is, moet je op je wilskracht vertrouwen als je je haat-liefde relatie met voedsel nog niet hebt opgelost.

Met mate eten kost zeker enige oefening, totdat je de redenen achter je te veel eten hebt aangepakt en jij hebt geleerd hoe gezond met mate eten er voor jou uitziet en aanvoelt. Tot die tijd zal het hebben van geen/niet voldoende wilskracht een probleem kunnen zijn.

Wanneer wordt ‘met mate eten’ een excuus om meer te eten?

Wanneer je worstelt met zelfvertrouwen, is dit een belangrijke.

Met mate eten klinkt in jouw oren als een goed idee, maar maak je je zorgen omdat je bang bent dat je het als een excuus gaat gebruiken? Het is alsof je nog steeds kunt snoepen, snaaien en vreten, maar zonder je schuldig te voelen, omdat het allemaal in de naam van ‘met mate eten’ is.

Het antwoord is hier om te beginnen met het helen van je zelfvertrouwen.

Totale onthouding van bepaald voedsel – het goede ervan

Het wordt makkelijker

In tegenstelling tot met mate eten, dat je zeer ruim kunt interpreteren en vaak ongemerkt doorgaat totdat je merkt dat je in omvang toeneemt, is totale onthouding van bepaald voedsel in de loop van de tijd makkelijker.

Dit geldt met name voor voedingsmiddelen zoals suiker, witte meel en zuivelproducten (ik bedoel hiermee de stijf van suiker en conserveermiddelen staande toetjes en niet de glas (karne)melk of bakje gewone yoghurt) die de pleziercentra van je hersenen in hoge mate stimuleren.

Hoe langer je bent zonder deze voedingsmiddelen, hoe minder je verlangt naar en hoe meer plezier je krijgt in ander voedsel. Ook zal je meer plezier krijgen in manieren, waarbij je geen voedsel gebruikt/nodig hebt, om je échte behoeften te bevredigen.

Kan jij manieren gebruiken waarbij je geen voedsel gebruikt?

Ik heb er wel 40 voor je 🙂

Je vindt ze in het e-book ’40 Troostmanieren Zonder Eten’.

Klik hier voor alle info, of klik op de afbeelding van het e-book.

40 troostmanieren zonder eten

Zeer duidelijke richtlijnen

Het concept van met mate eten is zeer persoonlijk en kan best moeilijk zijn om te leren en je weg daarin te vinden.

Aan de andere kant is totale onthouding van bepaald voedsel supersimpel: je doet het gewoon niet. De richtlijnen zijn duidelijk, er gaat niets verloren in interpretatie en je kunt verdergaan met je leven zonder na te hoeven denken over hoe je weg daarin te vinden.

Is de enige manier om met chemische voedselverslaving om te gaan

Als je verslaafd bent aan suiker, witte meel of zuivel, is stoppen de enige manier om te herstellen.

Je moet je lichaam en brein de tijd geven om te herstellen en opnieuw in balans te komen. Dat kan nou eenmaal niet als je jezelf nog steeds (zelfs kleine hoeveelheden) van je verslavende substantie toedient. Je zegt ook niet tegen een alcoholist om met mate te drinken en daarmee van de alcoholverslaving af te komen.

Totale onthouding van bepaald voedsel – de pijnpunten

Alles of niets mindset

Je kent dit vast en zeker. Je gaat er een paar dagen of weken volledig voor om te merken dat je je niet aan je voornemen kunt houden en vast komt te zitten met ‘slechter eten’.

Zoals Jen Comas schrijft voor Girl’s Gone Strong:

“Veel mensen denken dat om iets te kunnen doen, ze all-in moeten gaan. Het probleem hiermee is dat voor de meeste mensen het tegenovergestelde van all-in gaan, nou ja, alles of niets is.” (“Many people think that in order to benefit from something, they have to go all-in. The problem with this is that, for most people, the opposite of going all-in is going, well, all-out.”)

Als je weet dat je hiermee worstelt, is totale onthouding misschien niet iets voor jou.

Je verlangen naar…kan veel erger worden

Hoewel totale onthouding van bepaald voedsel mettertijd makkelijker wordt, kan het volledig verbannen van bepaald voedsel uit je leven ongelooflijk moeilijk, zowel geestelijk als lichamelijk, zijn om te doen.

Vooral aan het begin kan je verlangen extreme hoogtepunten bereiken, omdat je ook het (extreem enge) idee hebt dat dit ‘voor altijd !!!’ is.

Dit idee kan je verlangen naar… (op de puntjes staat jouw – meestal favoriete – voedsel dat je hebt verbant) tot ondraaglijke niveaus brengen. Dat is een vreselijk gevoel en zorgt ervoor dat je je beroofd voelt…

waardoor je innerlijke rebel in opstand komt!

Het eerste wat je wilt doen, als je met het eten van bepaald voedsel ophoudt, is zoveel mogelijk van dat voedsel eten als je kan.

Deze (normale) reactie wordt veroorzaakt door je innerlijke rebel die in opstand komt. Je innerlijke rebel beseft hoeveel je er een hekel aan hebt om te horen wat je moet doen, zelfs als je het tegen jezelf zegt.

Mijn definitieve antwoord op de vraag

We zijn begonnen met de vraag:

Wat is nou beter, met mate eten of totale onthouding van bepaald voedsel?

Mijn antwoord is:

Probeer de een of de andere uit en kijk wat voor jou werkt. Experimenteer met met mate eten. Zie of totale onthouding van bepaald voedsel voor jou werkt.

Één ding kan ik je wel garanderen. Als je … (vul op de puntjes in wat je uit je dieet wilt bannen) de hele week jezelf onthoudt en dan ‘cheat dagen’ doet in het weekend, je niet alleen nergens komt. Ook zul je het allemaal nog veel erger maken voor jezelf.

Oefening en consistentie zijn hier de sleutelwoorden. En hoewel er misschien moeilijke momenten zullen zijn, zou het niet als een constante strijd moeten voelen.

Ook is het belangrijk om niet te vergeten dat er iets moet zijn dat je eten plezierig maakt, al is dat met mate. Je gaat niet niets anders eten dan saaie salades, ze aanvullen met wat cupcakes en dat ‘met mate eten’ noemen. Voeg een beetje genot toe aan elke maaltijd en je zult merken dat je niet zoveel cupcakes nodig hebt om je dag goed te laten voelen.

Eten moet plezierig zijn

Wat je ook doet, je eten moet plezierig zijn. Als je besluit iets uit je dieet te verbannen, moet er wel iets achterblijven dat heel fijn voor je is.

Behandel het als een experiment en zie hoe je reageert.

Kan jij hulp gebruiken om ongewenst eetgedrag te doorbreken?

Dan gaat het e-book ‘Plan van Aanpak om Ongewenst Eetgedrag te Doorbreken’ jou helpen!

Klik hier voor alle info, of klik op de afbeelding van het e-book.

doorbreek ongewenst eetgedrag

Waar ga jij mee oefenen, met mate eten of totale onthouding van bepaald voedsel? Deel het gerust via het reactieveld onderaan deze pagina! 

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik depressief raakte als gevolg van mijn eetgedrag en overgewicht, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Zoek in alle blogartikelen

Ik heb meer dan 125 artikelen!

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!

arrow_drop_up arrow_drop_down