Is onbewust eten de oorzaak van jouw overgewicht?
arrow_drop_up arrow_drop_down
1 september 2015 

Is onbewust eten de oorzaak van jouw overgewicht?

Ja…je leest het echt goed!

Ben jij zo iemand die z’n ontbijt rennend naar de auto naar binnen werkt of wandelend luncht? Het lijken goede ideeën, maar zijn ze dat niet. Het zou zomaar zelfs een van de redenen kunnen zijn waarom jij overgewicht hebt.

Uit een onderzoek op de Universiteit van Surrey is namelijk gebleken, dat mensen die eten en daarvoor niet (even) de tijd nemen om te stoppen waar ze mee bezig zijn, later op de dag geneigd zijn véél meer te eten. En dat is nu juist niet bedoeling als je van je overtollige kilo’s af wilt.

Het Friends onderzoek naar overgewicht

Uit een kleinschalig onderzoek, dat is gepubliceerd in het Journal of Health Psychology, kwam iets soortgelijks naar voren.

Een groep van 60 vrouwen (zowel afvallers als niet-afvallers) werd verdeeld in 3 groepen. Elke vrouw in elke groep kreeg een mueslireep om op te eten onder 3 verschillende situaties.

  1. De eerste groep moest de mueslireep opeten, terwijl ze naar een aflevering van de serie Friends moesten kijken.
  2. De tweede groep werd gevraagd om de mueslireep op te eten, terwijl ze een rondje door een gang moesten lopen.
  3. De laatste groep moest tegenover een vriend of vriendin zitten en tegelijkertijd de mueslireep opeten.

Daarna beantwoordden ze allemaal een vragenlijst en volgde er een smaaktest, waarbij er onder andere koek, snoep, wortels, druiven en chips kon worden gegeten.

Bij elke deelnemer die de zaal verliet, werd gemeten hoeveel zij had gegeten.

En wat bleek? De vrouwen uit de groep die de mueslireep hadden gegeten, terwijl ze een rondje liepen bleken later in de zaal het meest te eten, vooral van het koek- en snoepgoed.

Door te eten met aandacht, verlies je kilo’s

Vooral als jij bezig bent met het verliezen van gewicht zul je geneigd zijn om later op de dag meer te eten als je al wandelend je lunch opeet.

Dit kan komen doordat wandelen een vorm van afleiding is, waardoor je je niet meer bewust bent van je hongergevoel. Of het komt doordat je denkt dat wandelen immers een vorm van beweging is, waardoor het ‘niet erg is’ om op een later moment meer te eten. Je hebt je beweging van vandaag toch al gehad?

Hoewel uit bovenstaand onderzoek bleek dat lopen een enorme afleiding kan zijn, is iedere vorm van afleiding funest voor je gezonde eetpatroon. Ook je eten achter je laptop naar binnen werken, terwijl je door je mail scrollt kan er al voor zorgen dat je later méér eet.

Als je lichaam – beter gezegd: je hersenen – niet bewust is van het eten dat je naar binnen schuift, kan het niet goed bijhouden wat je zojuist hebt gegeten.

Kortom: eet met aandacht en verlies je overtollige kilo’s!

Mentaal ongezond omgaan met voedsel

Alleen een dieet volgen of eten volgens bepaalde dieetvoorschriften werkt (meestal) niet, omdat het je niets leert over de mogelijke achterliggende mentale oorzaken van je overgewicht.

Een dieet leert je ook niets over de redenen waarom je eigenlijk regelmatig (te) veel eet of snoept of waarom je eigenlijk zo nodig (weer) wilt afvallen.

Door alleen het volgen van een dieet, leer je jouw eetgedrag ook niet daadwerkelijk blijvend te veranderen, maar slechts tijdelijk aan te passen aan het dieet dat je op dat moment volgt.

Een dieet maakt je afhankelijk van anderen

Sterker nog: juist door het volgen van dieetvoorschriften maak je jezelf afhankelijk van anderen.

Niet jij, maar anderen bepalen wat, wanneer, hoeveel en in welke combinaties jij mag eten.
Hoe onschuldig of gemakkelijk dat ook lijkt, het ondermijnt uiteindelijk jouw controle over je eigen eetgedrag.

Iedere keer dat je weer een dieet uitprobeert, dat anderen voor jou hebben bedacht, zeg je in feite tegen jezelf: “Inderdaad, ik kan het niet alleen, ik heb anderen nodig die me zeggen wat, hoeveel en wanneer ik mag eten”

Chronische lijners spreken hierbij graag over de beroemde, maar dus eigenlijk de beruchte ‘Stok achter de deur‘.

Maar door zo te denken schuif je,
vaak onbedoeld,
je eigen verantwoordelijkheid af op anderen

Daardoor versterk je iedere keer weer opnieuw je onbewuste, ondermijnende overtuiging over je eigen machteloosheid.

Je kunt hierdoor je zo machteloos gaan voelen ten aanzien van je eigen vermogen om iets aan je eetgedrag en overgewicht te doen, dat je van het ene naar het andere dieet switcht.

Of je begint steeds weer opnieuw met hetzelfde dieet, omdat je denkt dat je niet streng genoeg bent voor jezelf of dat je iets fout doet. Want, zo redeneer je, de vorige keer viel je toch ook af met dat dieet, waarom lukt het dan nu niet? En anderen in je omgeving vallen er toch ook door af?

Wanneer je merkt dat je onzeker wordt als je niet meer volgens je dieetvoorschriften eet, heb je blijkbaar niets geleerd. Want als je je eetgedrag daadwerkelijk zou hebben veranderd door het volgen van een dieet, zou dit betekenen dat je er niet meer afhankelijk van zou hoeven te zijn.

Je hebt pas iets geleerd, wanneer je zonder gebruiksaanwijzing iets zelfstandig kunt doen, zoals autorijden zonder instructeur, je nieuwe combimagnetron bedienen zonder gebruiksaanwijzing, etcetera.

Op jouw succes
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!