Is zitten ongezond?
arrow_drop_up arrow_drop_down
25 januari 2016 
in Bewegen

Is zitten ongezond?

Na het boek ‘Zitten is het nieuwe roken’ weten we inmiddels dat zitten ongezond voor ons is.

Maar is het gevaar van een zittende leefstijl al wel goed doorgedrongen in onze samenleving?

En wat maakt dan eigenlijk zitten ongezond?

Is veel zitten ongezond?

Op zichzelf is zitten niet ongezond, alleen moeten velen van ons vanwege hun werk zoveel zitten dat het wel ongezond wordt.

Ga voor jezelf maar eens na hoe groot het deel van de dag is dat je zittend doorbrengt.

Je staat bijvoorbeeld ’s ochtends op en na het douchen zit je 20 minuten tot een half uur aan de ontbijttafel. Vervolgens stap je in je auto en rijdt je een half uur naar je werk.

Op kantoor schuif je aan bij je bureau en zit je achter je computer tot aan de lunch. Voor je lunch ga je naar de kantine op je werk en al zittend geniet je van een welverdiende middagmaaltijd. Daarna schuif je weer aan bij je bureau. Aan het einde van de dag stap je weer in de auto, zit je vervolgens 45 minuten aan de keukentafel voor het avondeten en plof je uitgeput op de bank voor een avondje televisie.

Als je nagaat hoeveel je zit op een dag, dan schrik je er echt van!

Waarom is zitten ongezond?

Maar waarom is zitten ongezond? De mens is gebouwd om te bewegen en niet om de hele dag te zitten.

Als je weinig beweegt dan krijgt vet meer vat op je lichaam. Je wordt dikker en het kost meer moeite om de overtollige kilo’s kwijt te raken.

Ook al ga je één of twee keer per week naar de sportschool en let je op je voeding, dan nog kan het zijn dat je aankomt.

Doordat je weinig beweegt met een zittend beroep gaat je stofwisseling trager werken. De voedingstoffen die je binnenkrijgt, hebben langer nodig om te verbranden, met als gevolg dat de kilo’s rondom je buik en billen er aanvliegen, als je niet goed oppast.

Herken jij je in dit profiel? Breng jij ook 80% tot 90% van je tijd zittend door?

Dan is het verstandig hier verandering in aan te brengen. Niet alleen omwille van je gewicht, maar ook vanwege het risico op hartklachten, diabetes, een slechte bloedsomloop en andere gezondheidsklachten.

Hoeveel zit jij dagelijks en wat ga je er aan veranderen? Deel het gerust via het reactieveld onder aan deze pagina! 

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!