Je dieet op 6 manieren laten mislukken

Je dieet op 6 manieren laten mislukken
6 april 2014 
in Dieet

Je dieet op 6 manieren laten mislukken

Ben jij ook iemand die elke maandag goede voornemens heeft om (weer) opnieuw op dieet te gaan…..en op donderdag ontdekt dat het alweer is mislukt.

Ontdek de zes manieren waarop jij je dieet laat mislukken. Met garantie!

Je dieet als eerste laten mislukken: “Ik doe het nu helemaal anders!”

Je neemt je vanaf nu voor om ineens te ontbijten met groene smoothies of gebakken eieren, je luncht met een gezonde salade en ’s avonds eet je quinoa en linzenburgers met spinazie.

Wel allemaal heel lekker en heel gezond, maar wel … ehm… (erg) anders dan dat je gewend bent.

En dat is nou net waar het fout gaat.

Je wilt alles in één keer veranderen en dat hou je niet vol! Het is vele malen makkelijker om (slechte) gewoontes stuk voor stuk aan te pakken.

Het resultaat komt dan misschien wel wat minder snel, maar zo kom je er ook. En het volhouden gaat dan bijna als vanzelf 🙂

Ook is langzaam afvallen veel beter dan snel afvallen.

Wanneer je te snel afvalt, eet je lichaam eigenlijk altijd zijn eigen spieren op en dat is het laatste wat je wilt, want dan wordt je stofwisseling in rust lager. Anders gezegd: je verbrandt in rust minder calorieën dan voorheen wat als gevolg het welbekende jojo-effect heeft.

Je dieet als tweede laten mislukken: “Ik eet nooit meer….!”

Deze veel gemaakte fout ligt in het verlengde van de eerste: je goede voornemen is bijvoorbeeld dat “je nooit meer chips zal eten“.

Ook hier gaat het gegarandeerd fout! Want door elk verbod ontstaat verleiding.

Alles wat je jezelf verbiedt, blijft als het ware in je hoofd rondzingen en daardoor wordt chips alleen maar aantrekkelijker.

Leg jezelf geen verboden op. Stel hooguit voor jezelf regels op hoe vaak en hoeveel je van ‘verleidingen’ wilt eten. Bijvoorbeeld: chips mag, maar alleen in het weekend en alleen een klein zakje/bakje.

Je dieet als derde laten mislukken: “Ik eet alles mager en light”

Kiezen voor mager/light beleg, sla zonder dressing en 20+ kaas… Dat is niet verstandig.

Mager en light eten en drinken is echt achterhaald!

Een mens heeft vetten in voeding nodig, vanwege de gezonde en essentiële vetten en de vetoplosbare vitaminen die in vet eten voorkomen. Zonder vet kun je gewoon niet gezond blijven.

En dan nog een belangrijk feit die niet mag worden vergeten: vet geeft verzadiging en is ook nog eens de ideale drager van smaak. Proef maar eens bijvoorbeeld het verschil tussen volle en magere kwark.

Wanneer je (heel) mager eet, wordt je eten er echt niet lekkerder op. En dan weet je wel zeker dat je je dieet niet volhoudt. 

Je dieet als vierde laten mislukken: “een glaasje wijn kan toch wel”

Natuurlijk hoef je jezelf geen wijn te ontzeggen (zie tweede punt), maar is het wel verstandig om alcohol te matigen als je op dieet bent.

Niet alleen levert zo’n glaasje wijn je flink wat calorieën, maar zorgt het er ook voor dat je eetlust toeneemt en dat je remmingen minder worden.

Voor je het weet, ga je snacken!

Je dieet als vijfde laten mislukken: lekker laat naar bed gaan

Te weinig slaap krijgen is een bewezen risicofactor voor overgewicht.

Hoogst waarschijnlijk zorgt een tekort aan slaap oftewel het verstoren van je biologische klok ervoor dat je stofwisseling daalt.

Maar hier zit ook nog een andere kant aan: wanneer je moe bent, heb je de neiging om je vermoeidheid ‘weg te eten’.

Vooral je behoefte aan suiker wordt groot, omdat je dat weer snel een kick geeft, zodat je er weer even tegenaan kan. Helaas is het effect van suiker ook weer snel uitgewerkt.

Vroeger naar bed voorkomt snoepen!

Je dieet als zesde laten mislukken: Je vindt jezelf zielig

Je vindt het alles behalve eerlijk: al jouw vrienden kunnen alles eten en drinken en zijn hartstikke slank, terwijl jij altijd op dieet moet zijn!

Ja, je vindt dat je moet lijnen, maar dan komt je motivatie niet van binnenuit.

Je dieet voelt dan als een straf die je van buitenaf wordt opgelegd.

Vergelijk het maar als wanneer iemand stopt met roken; als deze persoon er niet zelf achter staat, is deze poging gedoemd te mislukken.

En een straf is nu eenmaal niet echt de beste motivatie om je gedrag écht te veranderen.

Maar wees nu eens eerlijk.

Kunnen jouw vrienden écht alles eten? Of stoppen ze eigenlijk gewoon na twee bitterballen in het café, terwijl jij dan nog het schaaltje noten leegeet?

Zet DEZE KNOP om: zie gezond eten niet als zielig,
maar als een manier om goed voor jezelf te zorgen!

Maak het lekker, maak het niet te streng en hou de balans in de gaten. Net zoals je vrienden dat doen.

Heb jij nog een aanvullende tip op dieet gebied?

Laat me weten in het commentaarveld hieronder wat jouw aanvullende tip is op deze 6 tips van hierboven?

Op jouw succes,Klaziena WaertsPS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!

Wacht nog even voordat je weggaat!

Je bent al zover gekomen met lezen

en krijg je daarvoor een cadeau van mij :)