Je eetpatroon aanpassen doe je op deze manier
10 april 2019 

Je eetpatroon aanpassen doe je op deze manier

Je eetpatroon aanpassen werkt hetzelfde als wanneer je uit moet zoeken hoe je naar een nieuwe bestemming gaat rijden.

Laat me dit verduidelijken met een voorbeeld die je vast wel herkent. Als je altijd dezelfde route neemt van je huis naar je werk, ben je daar niet iedere ochtend bewust mee bezig. Dat is niet nodig, want je kunt best fietsen of auto rijden en tegelijk iets anders doen. Je arriveert keurig, zonder bewust op de verkeerslichten en overig verkeer te letten, op plaats van bestemming. Maar heb je een keer een andere bestemming dan je werk, is de kans best groot dat je op de automatische piloot rijdt naar je werk. Hierdoor mis je de afslag die je eigenlijk had moeten hebben. Of nog vervelender…je eindigt bij de voordeur op je werk en realiseert je het dan pas. Oepsie 🙂

Zo werkt hetzelfde met eten, want ook eten gaat deels op de automatische piloot. Om te stoppen met eten op de automatische piloot, zul je een aantal zaken voor jezelf helder moeten maken. Daarmee kun je van A (hoe je eetpatroon nu is) naar B komen (zo wil je dat je eetpatroon wordt).

Als je je eetpatroon aanpassen wilt, zul je vooraf een duidelijk plan moeten maken. Ik ga je hierbij helpen met de volgende 7 W-vragen (wie, wanneer, wat, waar, waarom, welke wijze en welke middelen).

Nb: Vergeet niet onderaan deze blog de info te bekijken over de gratis app Mindful Eetdagboek én deze te installeren vanuit jouw Store (zowel androïd als ios).

Je eetpatroon aanpassen met behulp van de 7 W’s

Als je je eetpatroon wilt aanpassen, zul je vooraf een duidelijk plan moeten maken.

In de eerste periode van je nieuw aangeleerde eetpatroon heb je je aandacht nodig om het patroon aan te houden. Voor je het weet zit je toch weer met je hand in de droppot, zoals je voorheen altijd deed.

Nadat je het een aantal keer bewust goed hebt gedaan, wordt het meer een gewoonte. Dan heb je je bewuste aandacht iets minder hard nodig en kun je die vrijgekomen aandacht voor andere doeleinden gebruiken.

Om te weten wat voor jou een goed eetpatroon is (dat is voor iedereen anders) moet je zelfonderzoek doen. Dat gaan we doen met 7 vragen die allemaal beginnen met de letter W:

#1: Wie?

Dat is de vraag om warm te draaien, want het antwoord is simpel: jij! Toch is het tegelijkertijd wel meteen iets ingewikkelder, want je hebt ook de mensen om je heen nodig.

Als jij wilt veranderen krijgen je partner, kinderen, ouders, vriend(inn)en en collega’s daar ook mee te maken. Als zij jou steunen, wordt het voor jou makkelijker om je eetpatroon te veranderen en dat vast te houden. Maar als zij jou (al dan niet bewust) tegenwerken, wordt het voor jou moeilijker. Bespreek daarom hoe zij tegenover een verandering staan en welke steun je van hen kunt verwachten.

#2: Wanneer?

Als je kijkt naar je dagelijks eetpatroon, wanneer eet je dan? Heb je een gestructureerd ritme van ontbijt, lunch en avondeten? Structuur helpt je. Hoe vaker je iets op dezelfde manier doet, hoe makkelijker het wordt.

Regelmaat in de hoeveelheid en de tijd waarop je eet, is daarom belangrijk.

Als je de ene keer te veel eet en de andere keer te weinig of zelfs niets, krijg je geen ritme. Het is dan moeilijker om trek te onderscheiden van honger. Begin daarom met een vast aantal maaltijden per dag en onderzoek welke regelmaat voor jou het beste werkt.

Stel de maaltijden zo samen dat je tussendoor energie hebt en het gevoel dat je voldoende gegeten hebt. Genoeg om het tot de volgende maaltijd uit te houden. Kleine tussendoortjes zijn dan niet nodig. Als je op een heel drukke dag bijvoorbeeld wat extra’s wilt, kun je een gezonde snack toevoegen. Maar als je standaard tussendoortjes neemt, zijn je maaltijden hoogst waarschijnlijk niet volwaardig genoeg.

#3: Wat?

De schrijver Michael Pollan heeft het ideale voedingspatroon mooi omschreven:

“Eat food, not too much, mostly plants”.
Vertaling: “Eet voedsel, niet te veel, vooral planten”.

Voedsel’ is volwaardige voeding, bij grote voorkeur onbewerkte producten, waar je energie en een langdurig vol gevoel van krijgt. Als je die eet, heb je waarschijnlijk tot de volgende maaltijd genoeg, waardoor je minder gaat eten. Door bewerkte producten krijg je daarentegen sneller weer de behoefte om iets te nemen, en ga je juist meer eten.

Als vuistregel geldt dat producten die groeien en leven goede voeding zijn. Of producten die gemaakt zijn van natuurlijke ingrediënten (liefst minder dan vijf) die je allemaal kunt uitspreken 🙂

Toch wil ik hier wel een persoonlijke kanttekening maken. Áltijd gezond eten is mentaal niet gezond én in onze huidige maatschappij ook zeer lastig…een verjaardag, bruiloft, of ander feest. Of lukt het soms in de praktijk gewoon even niet. Dat is allemaal realiteit. Houd daarom de 80/20 regel aan. Dat wil zeggen; 80% gezond en 20% minder gezond. Zou hou je het vol en blijft het leven leuk. Ook is doorschieten in gezond eten ook niet gezond: orthorexia nervosa.

Niet te veel’ houdt in dat je stopt wanneer je genoeg hebt. Dus niet dooreten totdat je niet meer kunt. Als een goede richtlijn kun je het vullen van 2/3 van je maag aanhouden.

Vooral planten’, dus groente en fruit, zouden het hoofdbestanddeel van je voeding moeten zijn. Goede vetten, vlees, vis, noten, zaden en onbewerkte koolhydraten, zoals hele granen en bonen kun je gebruiken als bijgerecht of smaakmaker van het gerecht.

Ik zou er zelf aan toe willen voegen: vergeet niet om wat plezier te hebben 🙂

Voeding is niet alleen maar serieus en saai. Gezonde goede voeding kan ook spannend, leuk en zeker ook superlekker zijn. Vergeet dus niet om ook lol te hebben. Het kost misschien wat tijd om te ontdekken wat lekker, leuk én gezond is, maar het helpt je om je nieuwe eetpatroon beter vol te houden.

#4: Waar?

Maakt het voor jou verschil of je rustig aan tafel eet, of dat je dat gehaast achter je bureau of in de auto doet?

Als je merkt dat je door op een rustige plek te eten makkelijker de tijd neemt om bewust met je eten (en daaraan voorafgaand met je keuzes) bezig te zijn, helpt je dat om betere keuzes te maken en gezonder te eten.

Door rustig(er) te eten kauw je sowieso over het algemeen beter, waardoor je lichaam de voedingsstoffen beter kan opnemen. Voor je gevoel lijkt het ook alsof je meer gegeten hebt, terwijl dat niet per se zo hoeft te zijn. Je voelt je meer voldaan, waardoor je het makkelijker volhoudt tot de volgende maaltijd.

Door rustig en met aandacht te eten heb je tussendoor minder nodig en eet je uiteindelijk minder.

#5: Waarom?

Energie en voedingsstoffen binnenkrijgen zijn de belangrijkste redenen om te eten. Daarnaast is voeding ook lekker, ontspannend en onderdeel van sociale gebeurtenissen.

Welke rol heeft voeding in jouw leven?

Eet je regelmatig net na het avondeten iets lekkers, omdat je daar zin in hebt? Als dat soort ‘ik heb trek’-redenen de overhand krijgen kun je je afvragen waarom dat zo is. Houd eens bij wat je op een dag eet en hoeveel daarvan uit ‘gezelligheid/even geen zin om te werken, dus loop ik naar de snoepautomaat/zin in iets zoets/iedereen doet het’ is.

#6: Welke wijze?

Dit gaat erover hoe je jouw nieuwe eetpatroon kunt vinden, dus hoe je die kunt aanpassen.

Wat zijn jouw gewoonten en wat heeft in het verleden gewerkt om die te doorbreken?

Werkt het voor jou beter om bepaalde producten niet meer in huis te hebben, of kun je je wel goed inhouden als je weet dat ze in huis zijn?

Vind je het fijner om in kleine stappen te werken of haal je de pleister er liever met één flinke ruk af?

Is het voor jou belangrijk om externe hulp in te schakelen of ben je meer iemand die zelf wil begrijpen waarom je iets zou veranderen en dan zichzelf kan sturen?

Maak het probleem sowieso concreet en houd de oplossing realistisch. Dan zie je eerder resultaat en dat werkt stimulerend.

#7: Welke middelen?

Eten wat je lichaam nodig heeft kan met simpele gerechten die ook nog eens erg lekker zijn.

Het betekent niet dat je vanaf nu alleen maar dure ingrediënten moet kopen of dat koken heel tijdrovend wordt. Je kunt ook gezond eten zonder dat je chef-kok bent.

Kun je een aantal gezonde gerechten zelf maken? En in het weekend een aantal maaltijden dubbel maken en invriezen, zodat je de rest van de week snel een goede maaltijd op tafel kunt toveren?

Je kunt gezonder eten en dat zelf bereiden misschien ook zien als een investering waar je iets voor terugkrijgt. Door beter te eten krijg je bijvoorbeeld meer energie. Daardoor ben je aan het eind van de dag minder moe, zodat je meer aan je avond hebt. De tijd die je besteedt aan het maken van gezonde maaltijden verdien je terug doordat je ’s avonds nog energie hebt om iets leuks te doen.

Door aan de slag te gaan met deze vragen, leer je jezelf beter kennen. Je leert niet alleen je sterke kanten beter kennen, maar ook de punten waar je minder goed in bent. Het wordt inzichtelijk wat je direct kunt aanpakken en waar je misschien nog een beetje tegen opziet. Het gaat niet om goed of fout, maar het gaat erom jezelf te verbeteren.

Gratis app Mindful Eetdagboek

Maak gratis kennis met me als jouw eetrelatie ccoach via deze app

Bekijk via deze link alle informatie over de gratis app Mindful Eetdagboek.
Vertel me in het reactieveld hieronder met welke w’s jij aan de slag gaat.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!

Wacht nog even voordat je weggaat!

Je bent al zover gekomen met lezen

en krijg je daarvoor een cadeau van mij :)