Kan je echt afvallen zonder dieet?
29 maart 2015 
in Dieet

Kan je echt afvallen zonder dieet?

We zijn (bijna) allemaal van mening, dat we alleen gewicht kunnen verliezen door ons braaf te houden aan een dieet, maar toch kan je echt afvallen zonder dieet!

Dit impliceert nu niet dat je je eetgewoonten niet zal moeten aanpassen, als je gewicht wilt verliezen. In ieder geval gaat het om ‘anders eten’ en niet om ‘minder eten‘.

Wanneer je alleen gezonde en natuurlijke producten eet, is het eigenlijk niet eens nodig dat je ‘calorieën telt‘ en dat zal voor veel mensen een grote opluchting zijn.

Graag geef ik je 3 belangrijke stappen hoe ook jij kunt afvallen zonder dieet.

Afvallen zonder dieet is natuurlijk eten èn nadenken bij wàt je eet

Dit zou de eerste stap moeten zijn voor iedereen die gewicht wil verliezen, met of zonder dieet.

(Bijna) allemaal eten we veel te veel onnatuurlijke producten!

Ons voedsel is bewerkt door allerlei chemische en industriële processen. Praktisch alle voedingsmiddelen die verkrijgbaar zijn vandaag de dag zijn verrijkt met conserveermiddelen en smaakversterkers, die voor de fabrikanten wel goed nieuws zijn, maar niet voor jou en jouw gezondheid.

Wanneer je een product uit het supermarktschap pakt, kijk eens kritisch naar de ingrediëntenlijst en vraag jezelf af: is dit wel echt voedsel of eigenlijk een nep-product, dat zonder machines gewoonweg niet had kunnen bestaan?

Denk na over de voeding die je in je mond stopt en vraag jezelf af of die producten je gezondheid bevorderen. Eet zo min mogelijk producten die eruitzien alsof ze in een fabriek zijn gemaakt en je zal merken dat je eetgewoonten als vanzelf, in positieve zin, veranderen.

Op deze manier ga je als vanzelf kiezen voor gezonde(re) voeding en zal je merken dat je vrijwel direct begint af te vallen, zonder dat je daarvoor op dieet moet. Is dat even goed nieuws! :)

Afvallen zonder dieet door actiever te leven

Afvallen en sporten gaan hand in hand, maar niet op de manier die jij hoogst waarschijnlijk denkt.

Vaak wordt gedacht dat door (fanatiek) te sporten, waarbij je zoveel mogelijk calorieën probeert te verbranden, de kilo’s eraf doen vliegen. Want ± 3.500 calorieën verbranden, betekent automatisch 1 kilo lichter, zo wordt dat ons ten minste voorgespiegeld.

Natuurlijk is het zo dat als je calorieën verbrandt, je gewicht verliest. Maar helaas werkt het niet zò simpel als ‘3.500 calorieën = 1 kilo lichter’.

Hoe werkt het dan (ongeveer)?

Je lichaam bestaat uit vetmassa (vm) en vetvrije massa (vvm), tezamen zijn deze altijd 100%. De vetvrije massa (vvm) bestaat gemiddeld voor 50% uit spierweefsel, 20% uit botten en de overige 30% is bloed, weefsels en organen.

Hoe hoger het percentage vvm, wat ook automatisch een lager percentage vm betekent, des te meer calorieën je verbrandt, want het enige wat jezelf kan verhogen is het percentage aan spierweefsel. Met sporten verhoog je je vvm, het percentage spierweefsel dus, waardoor je meer calorieën verbrandt, ook – en juist – in rust.

Een hoge vvm is het ultieme afvallen zonder dieet!

Dus, als je niet wilt diëten, is sporten wellicht één van de meest efficiënte manieren om die extra kilo’s te verliezen. Veel mensen kiezen voor cardiotraining, maar krachttraining is een evenwaardig alternatief, want daarmee verhoog je immers ook je vvm.

Ook wanneer je geen tijd of zin hebt om te sporten, kan je nog steeds een paar kilootjes verliezen door simpelweg actiever te leven. Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift, fiets naar je werk of winkel en laat de auto zo vaak mogelijk thuis.

Afvallen zonder dieet door stress en slaaptekort te vermijden

Soms vergeten we dat niet alleen sport en voeding invloed hebben op ons gewicht.

Je lichaam en daarmee ook je gewicht is namelijk een complexe optelsom van vele biologische processen. Die processen worden geregeld door je hormonen en die hormonen worden nou eenmaal heel sterk beïnvloed door zaken als stress en slaaptekort.

Stress zal de concentratie cortisol, ook wel het ‘stress-hormoon’ genoemd, in je lichaam verhogen, een conditie die al vaak in verband is gebracht met een toename in gewicht.

Slaaptekort heeft een effect op je lichaam dat vergelijkbaar is met langdurige stress.

Wanneer je een druk leven hebt, vergeet je soms dat op zijn tijd ontspannen onontbeerlijk is, maar het loont (zonder twijfel) de moeite om af en toe je rust te nemen, hoe druk je ook bent.

Zorg ervoor dat je voldoende uren slaap krijgt en je zal merken dat je – zonder ook maar te denken aan diëten – zal afvallen.

Stop jij nu met diëten..besef je nu dat het ook zonder kan? Deel het met mij in het commentaarveld hieronder.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Word lid van de GRATIS Facebook Community Afvallen ZONDER Dieet