Kauwen met aandacht
arrow_drop_up arrow_drop_down

Groene – en fruit smoothies en versgeperste sapjes zijn makkelijke èn een lekkere manieren om goede voedingsstoffen binnen te krijgen, zoals vitaminen en mineralen.

Maar al dit ‘drinkend’ eten heeft echter ook één groot nadeel: we kauwen daardoor veel minder. En dat kauwen is belangrijk voor onze gezondheid.

Kauwen, wat is dat eigenlijk?

Kauwen is een beweging die we maken met onze onderkaak ten opzichte van onze bovenkaak.

“Logisch”, denk je nu hoogst waarschijnlijk, maar de manier waarop we kauwen verschilt sterk per persoon. Maar over het algemeen kauwen we afwisselend links en rechts, tenzij er sprake is van bepaalde afwijkingen of (mond en/of kaak)klachten.

Kauwen, waarom moeten we dat doen?

Kauwen is een soort voorvertering, ook wel de start van onze spijsvertering.

In je mond kauw je het voedsel om het kleiner te maken, zodat het zich kan vermengen met je speeksel.

Kauwen maakt de voedselbrokken klein(er), zodat het beter bereikbaar wordt voor de spijsverteringsenzymen, die in ons speeksel zitten en later ook voor de bacteriën in onze darmen.

Daarnaast analyseer je tijdens het kauwen het eten: smaak en structuur worden doorgestuurd naar je hersenen en die zorgen ervoor dat je spijsverteringsstelsel wordt voorbereid op het voedsel dat er aan gaat komen.

Wat gebeurd er na het kauwen?

Onze speekselklieren gaan direct speeksel produceren zodra jij eten ziet, ruikt of proeft, ook door te kauwen stijgt de speekselproductie.

Vervolgens maken de verteringsenzymen, die in je speeksel zitten, een start met de spijsvertering. Dankzij het speeksel wordt de brij van voedsel glad en smeuïg, waardoor het makkelijker wordt om het door te slikken.

Kauw je niet goed, dan vermengt je speeksel zich ook minder goed met het voedsel. Daardoor worden bepaalde voedingsstoffen minder goed afgebroken, dat winderigheid of een opgeblazen gevoel tot gevolg kan hebben.

Kauwen met aandacht

Wanneer je beter, langer èn met aandacht kauwt, ben je daardoor ook langer bezig met je maaltijd.

En dat is goed, want het duurt ongeveer 15 tot 20 minuten vanaf je eerste hap voedsel, totdat je hersenen een seintje ontvangt van het verzadigingsgevoel.

Als je langzaam eet en goed kauwt, krijgen je hersenen dus voldoende de tijd voor het ontvangen van dat verzadigingssignaal èn, ook niet onbelangrijk, eet je niet te veel.

Dat is mooi meegenomen, zeker als je op je gewicht let.

Nog een aantal redenen om goed te kauwen

Goed gekauwd voedsel heeft een groter oppervlak, waardoor de voedingsstoffen in het voedsel makkelijker kunnen worden opgenomen door je lichaam.

Als je niet goed genoeg of te weinig kauwt, loop je het risico dat jouw kaakspieren zwak worden. Daardoor wordt je kaak ook zwakker en maakt je je gebit kwetsbaarder.

Uit steeds meer onderzoeksresultaten blijkt dat goed kauwen je geheugen verbetert. Door goed en voldoende te kauwen verbetert namelijk de doorbloeding van bepaalde delen van je hersenen.

Hoe kun je jouw kauwfunctie verbeteren?

Het is niet eenvoudig de manier waarop je kauwt aan te passen. Het is namelijk onbewust gedrag.

Daarom is bewustwording een belangrijke eerste stap.

Neem de tijd en kauw (eet) daarom met aandacht!

Ga rustig aan tafel zitten en vermijd afleidende zaken, zoals lezen en televisie kijken tijdens de maaltijd.

Leg ook regelmatig je bestek neer op tafel en neem pas weer een volgende hap als je mond helemaal leeg is. Uiteraard kauw je goed en rustig. Sluit ook eens een paar keer je ogen tijdens een te kauwen hap voedsel en richt al je aandacht er op.

Wat je ook kan helpen, is om te tellen hoe vaak je kauwt en vervolgens gaat proberen het aantal kauwbewegingen te verhogen. Of neem kleinere happen door minder voedsel op je vork (of lepel) te doen. Besef dat je ook op vloeibaar voedsel kan kauwen.

Als je drinkt tijdens het eten, zorg ervoor dat je je eten niet wegspoelt. Neem pas een slokje wanneer je je eten hebt doorgeslikt.

Welke tip uit dit artikel ga jij toepassen? Deel het met mij in het commentaarveld hieronder.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!