Koolhydraatarm dieet is geen goed idee vanwege deze 5 redenen
10 mei 2022 

Koolhydraatarm dieet is geen goed idee vanwege deze 5 redenen

Ik verbaas me altijd als iemand zegt:  “Ik ga een koolhydraatarm dieet volgen.”

Waarom? Omdat koolhydraten ons meest belangrijke bron is van energie. En jij wist vast niet dat alleen door koolhydraten  jouw brein goed kan blijven werken!

Een koolhydraatarm dieet is een populair dieet om snel veel kilo’s kwijt te raken.
Zeker de laatste jaren is er zelfs een bepaalde afkeer ontstaan tegen brood, pasta, rijst en aardappelen. 

Maar ‘de grap’ is dat je niet kunt aankomen of afvallen door een bepaald voedingsmiddel.
Want aankomen en afvallen heeft alles te maken met je energiebalans. Als je meer calorieën binnenkrijgt dan dat je verbruikt kom je aan en andersom val je af. 

Koolhydraten uit je leven bannen is dus écht niet de beste en ook geen gezonde
  – en vooral geen blijvende! – oplossing om af te vallen.

Zo zijn er nog meer verkeerde ideeën over koolhydraten. 

Je vindt hierna 5 redenen waarom een koolhydraatarm dieet niet verstandig is.

[[showindex]]

#1 Het is de hoeveelheid die telt

Een verkeerd idee, dat vaak voorkomt, is dat koolhydraten dikmakers zijn.
Nog steeds denken velen dat als je koolhydraten eet, ze worden opgeslagen als vet. Maar deze opvatting klopt écht niet!

Want je komt niet aan omdát je koolhydraten eet.

Je kunt namelijk niet afvallen of aankomen van bepaalde voedingsmiddelen.
Het principe van gewichtsverlies is dat je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt, oftewel je creëert een calorie-tekort.

Wanneer je een calorie-overschot hebt, dan krijg je meer calorieën binnen dan je verbruikt kom je aan. Een calorie is energie. Daarom noemen we de balans tussen de hoeveelheid calorieën die via je mond binnenkomt (= inkomende energie) en de calorieën die je verbruikt (= uitgaande energie) de energiebalans

Het principe van aankomen en afvallen in lichaamsgewicht is die energiebalans en
niet het soort voeding dat je binnenkrijgt.

#2: Het is de kwaliteit die telt

Iets anders dat vaak en ook verkeerd wordt gedacht: dat het beter is om complexe koolhydraten te eten dan simpele koolhydraten. 

Een simpel koolhydraat bestaat uit 1 of 2 suikermoleculen.
Een complex koolhydraat bestaat 3 of meer suikermoleculen. 

Voor ons lichaam maakt dat niets uit, omdat iedere koolhydraatmolecuul die je binnenkrijgt, wordt omgezet (afgebroken) in simpele suikermoleculen. 

Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat een dieet met simpele óf complexe koolhydraten geen effect heeft op gewichtsverlies, wanneer de hoeveelheid calorieën gelijk is. 

Ook dat geeft maar weer aan dat de energiebalans het belangrijkste is bij afvallen. Dus dat er minder energie (calorieën) binnenkomt dan dat je lichaam verbruikt.

Toch wil ik hierbij wel een belangrijke opmerking maken!

We kunnen dus nu de conclusie trekken dat de hoeveelheid calorieën (= kwantiteit) van ‘n voedingsmiddel belangrijk is. Maar de kwaliteit is ook belangrijk. 

Zo kun je, wanneer de hoeveelheid calorieën gelijk is (= kwantiteit) van 2 verschillende voedingsmiddelen (= kwaliteit) kiezen welke je eet.
Bijvoorbeeld een Twix of een aardappel. Maar een aardappel heeft gezonde voedingsstoffen, die een Twix niet heeft. 

Het soort koolhydraat maakt dus geen verschil. 

Maar de kwantiteit – de hoeveelheid koolhydraten die je eet – is belangrijk voor de energiebalans.

En de kwaliteit van de koolhydraten – het bevat goede voedingsstoffen – is belangrijk voor het binnenkrijgen van voedingsstoffen, die jou en je lichaam gezond houdt.

#3: Geen koolhydraten eten leidt niet tot direct vetverlies

Wanneer je stopt met het eten van koolhydraten, verlies je in het begin snel gewicht. En lijkt het alsof een koolhydraatarm dieet werkt. 

De reden dat je snel afvalt is dat koolhydraten in je lichaamsvocht wordt opgeslagen. 

Wanneer je stopt met het eten van koolhydraten, verlies je lichaamsvocht. Daardoor geeft je weegschaal lager aan, maar verbrand je geen vet!

Daarom is het belangrijk om te onthouden dat je door een koolhydraatarm dieet wel gewicht verliest. Maar is dat vocht, geen vet!

#4: Tekort aan voedingsstoffen

Koolhydraten geven ons belangrijke voedingsstoffen. Zie ook reden #2 over de kwaliteit van koolhydraten. 

Zo ‘n belangrijke voedingsstof is bijvoorbeeld de vezels in volkoren brood. Die vezels heb je nodig voor onder andere goed werkende en gezonde darmen. 

Ook bevat volkoren brood de stof jodium, die je schildklier nodig heeft voor een goed werkende stofwisseling. 

Door helemaal geen brood meer te eten kan er zelfs een jodiumtekort ontstaan, waardoor je schildklier trager kan gaan werken. 

Een langzaam werkende schildklier geeft meerdere gezondheidsproblemen.

#5: Jojo-effect

Wanneer je na maandenlang koolhydraten mijden, weer koolhydraten gaat eten, merk je dat je weer snel aankomt. Dit noemen we het jojo-effect. 

Dat jojo-effect ontstaat door 2 redenen.

Aan de ene kant slaat je lichaam weer meer vocht op. Zie reden #3.
Als je weer koolhydraten gaat eten, schiet je gewicht dus weer omhoog. 

Aan de andere kant komt het jojo-effect ook door psychologische redenen. 

Wanneer jij jezelf een tijd(je) iets hebt ontzegd en je mag het weer, is die drang om dát weer te eten dat een lange tijd ‘niet mocht’, groot. 

Vaak leidt dat tot overdreven ‘goedmaken’. Je gaat ‘de verloren tijd’ inhalen en in korte tijd er véél van eten. 

Wat hebben we hiervan geleerd?

Uit deze 5 redenen kunnen we de conclusie trekken dat het verbannen van koolhydraten er niet voor zorgt dat jij je droomlichaam krijgt. 

Je hebt koolhydraten nodig om te kunnen functioneren. 

Ook gaat het bij afvallen niet om het voedingsmiddel dat je eet, maar om je energiebalans (calorie-inname tegenover calorie-verbruik).

Verder zijn de kwantiteit (de hoeveelheid) en de kwaliteit (de voedingsstoffen die het levert) van het voedingsmiddel dat je eet belangrijk. 

En wanneer je koolhydraten een tijd(je) mijdt en ze dan weer gaat eten, krijg je last van het jojo-effect. 

Kortom: een koolhydraatarm dieet is niet de oplossing voor blijvend en gezond gewichtsverlies. 

En als het geen koolhydraatarm dieet is, maar een of ander crashdieet, ben je dan gezond en vooral blijvend bezig? Nee, natuurlijk niet! 

Natuurlijk val je dan snel af, maar je voelt je moe en slap. Logisch, want je brengt allerlei processen in je lichaam in de war.

Je bent eigenlijk alleen maar druk bezig zoveel mogelijk vocht uit je lichaam te verwijderen (elke liter vocht scheelt je ongeveer een kilo). 

Ook ben je letterlijk bezig je lichaam te beschadigen doordat je spierweefsel afbreekt. En maak je jouw lichaam ongezonder, doordat je te weinig (goede) voedingsstoffen binnenkrijgt. 

‘Snel afvallen’ resulteert altijd weer in ‘snel aankomen’, want het oerinstinct van je lichaam is dat belangrijke lichaamsbouwstoffen zo snel mogelijk weer moeten worden aangevuld. 

Dus het verlies van al dat vocht en spieren moet weer zo snel als mogelijk worden hersteld. 

Je kan vast wel raden wat er dan vervolgens gebeurt. Precies, het jojo-effect! 

Het jojo-effect is vaak een terugkomend proces van afvallen en weer aankomen, waarmee je je uiteindelijke doel niet bereikt.

Daarom is mijn belangrijkste advies: heb wat geduld!

Wat jij in vele maanden of jaren eraan hebt gegeten ben je, natuurlijk afhankelijk van hoeveel overgewicht je hebt, niet in een paar weken of maanden weer kwijt. 

Ten minste, niet op een gezonde en vooral blijvende manier.

Ben jij er klaar voor om eenvoudig af te vallen in 4 stappen?

Klik hier om de eerste stap van mijn boek 'Eenvoudig Afvallen in 4 Stappen' gratis te downloaden.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik depressief raakte als gevolg van mijn eetgedrag en overgewicht, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Zoek in alle blogartikelen

Ik heb meer dan 125 artikelen!

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!