Kun je jezelf gezonde eetgewoonten aanleren?
arrow_drop_up arrow_drop_down
24 juli 2019 

Kun je jezelf gezonde eetgewoonten aanleren?

Hoe komt het toch dat sommige mensen zich zo makkelijk aan hun gezonde eetgewoonten lijken te kunnen houden, maar worstel jij daar regelmatig mee?

Hoe komt het dat als iemand anders wilt stoppen met een slechte eetgewoonte, zij daar met één poging in slagen en jij probeert het keer op keer, maar het niet voor elkaar krijgt?

Er is een verklaring voor dat verschil in de vaardigheid om jezelf te sturen naar het gedrag dat een positief resultaat oplevert. (Verder te noemen ‘zelfsturend vermogen‘.) Het is namelijk óf aangeboren, óf aangeleerd.

Graag leg ik je in dit blogartikel uit hoe je jezelf gezonde eetgewoonten kunt aanleren, als je er niet mee bent geboren.

Hoe omgaan met gezonde eetgewoonten wetenschappelijk is onderzocht

In een experiment uit de jaren zestig (het Stanford-marshmallow experiment) werd aangetoond dat er al op jonge leeftijd een verschil aanwezig is in het zelfsturend vermogen. Dat wil zeggen: ‘de vaardigheid om jezelf te sturen naar het gedrag dat een positief resultaat oplevert’.

De opzet van dit experiment was eenvoudig:

Kinderen zaten in een kamer en kregen iets lekkers aangeboden. Een van de opties was een marshmallow, vandaar de naam van dit experiment. Ze mochten het lekkers meteen opeten. Maar als ze het vijftien minuten volhielden om dat niet te doen, kregen ze een grotere beloning. Sommige kinderen aten het lekkers meteen op en andere wisten het die tijd vol te houden om het lekkers niet te pakken.

Je kunt dit zelfsturend vermogen ook anders omschrijven. De kinderen die konden wachten, konden beter omgaan met de frustratie dat er iets lekkers voor hun neus lag, terwijl ze dat niet meteen konden pakken. Zij hadden dus meer frustratietolerantie.

Het vervolg van dit experiment

Een aantal van de kinderen die meededen aan het experiment zijn in hun verdere leven gevolgd. Daaruit kwam naar voren dat er op latere leeftijd op diverse gebieden een verschil was tussen de twee groepen.

De ene groep, namelijk de groep kinderen die het snoepje niet meteen opaten, had later, vergeleken met de kinderen die het wel direct hadden opgegeten, onder andere betere schoolresultaten en een gezonder gewicht.

De verklaring die hiervoor werd gegeven was dat je door jezelf te sturen goede gewoonten ontwikkelt. Dat zou je niet alleen helpen om een gezond gewicht te houden, maar ook tijdens je studie, bijvoorbeeld door op tijd te beginnen aan een opdracht.

Zijn gezonde eetgewoonten aangeboren of aangeleerd?

De bevindingen van dit experiment zijn later in twijfel getrokken. Toch kun je gerust stellen dat zelfsturend vermogen voor een groot deel is aangeboren. Gelukkig is het daarnaast ook een vaardigheid die je kunt leren.

Je kunt dus zeker jezelf gezonde eetgewoonten aanleren!

Het verschil tussen Lionel Messi en Christiano Ronaldo

Om uit te leggen dat je jezelf gezonde eetgewoonten kunt aanleren, wil ik met je kijken naar het verschil tussen Lionel Messi en Cristiano Ronaldo. Verrast? Want ik ben allesbehalve een fan van voetbal, maar zijn Messi en Ronaldo wel mooi vergelijkingsmateriaal 🙂

Deze twee voetballers hebben allebei een mega-aantal records op hun naam staan. Ze zijn allebei echt goed, maar toch zijn ze ook erg verschillend.

Over Messi is weleens gezegd dat hij in zijn grote teen meer talent heeft dan Ronaldo in zijn hele lichaam. Hij voetbalt zonder erbij na te denken. Ronaldo heeft zeker ook talent, maar is vooral zover gekomen door hard ervoor te werken. Dus door veel te trainen en te oefenen.

Hoe nemen ze een vrije trap?

Een punt waarop de twee spelers bijvoorbeeld erg van elkaar verschillen is de manier waarop ze een vrije trap nemen.

Messi staat van tevoren meestal een beetje te kletsen met zijn teamgenoten. Dan doet hij nonchalant twee stappen achteruit (of soms niet eens) en dan schiet hij.

Ronaldo doet ongeveer het tegenovergestelde. Hij neemt altijd een vast aantal stappen naar achteren en blijft dan op die plek stilstaan met zijn benen wijd. Dan doet hij zijn broekje iets omhoog en haalt een keer diep adem. Dat is niet voor de show. Door deze routine weet hij dat hij altijd goed bij de bal uitkomt. Daar hoeft hij dan niet meer op te letten. Zo kan hij zijn aandacht richten op andere zaken, zoals hoe de muur staat of waar de keeper is.

Messi heeft zo’n vaste routine niet nodig, omdat hij dat allemaal van nature aanvoelt. Ronaldo heeft dat aangeboren talent niet en heeft zichzelf moeten aanleren om vrije trappen te nemen door er veel op te oefenen.

Wat kun je leren van Christiano Ronaldo?

Een belangrijke les die je kunt leren van Cristiano Ronaldo is het volgende. Als bij jou het zelfsturend vermogen niet aangeboren is, kun je daar zelf aan werken door vaste gezonde eetgewoonten te ontwikkelen. Net als Ronaldo een vaste routine (gewoonte) heeft ontwikkelt voor het nemen van vrije trappen.

Supermarkt

Je kunt bijvoorbeeld in de supermarkt altijd dezelfde route langs de schappen nemen. Op die manier weet je wat er gaat komen en beland je niet opeens bij de chips. Dat zie je dan aankomen en zo kun je je erop voorbereiden door jezelf te herinneren aan je voornemens, doelen, of hoe je ze ook wilt noemen. Daardoor weet je weer waaróm het belangrijk is om geen chips in je mandje te laten belanden.

Feestje of etentje

Je kunt voorafgaand aan een feestje of etentje, net als Ronaldo, even stilstaan en bedenken hoe je het die avond gaat aanpakken. Je voorbereiding is dan bijvoorbeeld om er juist op zo’n dag overdag extra op te letten dat je genoeg eet. Als je dat niet doet en gehaast, zonder echt avondeten gegeten te hebben, op het feest belandt is de kans een stuk groter dat het dan misgaat.

Alcohol

Je kunt jezelf ook de gewoonte aanleren om na ieder glas alcohol dat je drinkt een glas fris of water te nemen. Niet alleen drink je dan minder snel en uiteindelijk minder. Ook verminder je de kans op hoofdpijn de volgende dag. Én geeft het je ook de mogelijkheid om te bedenken hoeveel je al gedronken hebt en of je wel of niet nog meer neemt.
Dus een win, win…win situatie!

Gezonde eetgewoonten leer je aan door te oefenen

Zoals Ronaldo weet hoe hij bij een vrije trap uitkomt, kun jij oefenen hoe je moeilijke situaties vol met verleidingen kunt weerstaan.

Als je bijvoorbeeld in de supermarkt regelmatig meer koek en chocolade koopt dan je van plan was, kun je de rij van de koek en chocolade zien als jouw vrije trap moment. Door een vaste route aan te houden weet je na een tijdje dat als je de schoonmaakmiddelen ziet, de zoetigheden daarna komen. Je kunt jezelf dan mentaal op scherp zetten.

Bij het toiletpapier maakt het niet uit dat je ongemerkt pakt wat je altijd koopt, maar in de volgende rij moet je er wel echt bij zijn met je koppie. Je checkt je lijstje: één chocoladereep van 100 gram, met 85 procent cacao, that’s it. Je haalt nog een keer diep adem en je stapt de volgende rij in. Dan weet je precies waar je moet zijn…je gaat recht op je doel af en legt de reep in je mandje.

Door dát moment voor te bereiden én een aantal keer te oefenen, stuur je jezelf door zo’n moment heen.

Misschien merk je zelfs al die andere producten op, maar reageer je daar niet op. Je blijft je geconcentreerd richten op wat je daar komt doen en dat is je aan je eigen lijstje houden.

Als het vervolgens gelukt is, wees dan trots op jezelf. Je mag zelfs ook best een beetje juichen. Het is niet aan te raden om je shirt uit te trekken, daar heeft Ronaldo nogal een handje van. Dat zullen ze in de supermarkt minder waarderen 🙂

Welke gezonde eetgewoonte ga jij jezelf aanleren? Vertel het mij hieronder.

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!